امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 82801
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 17 تیر 1397 - 9:23 | | ارسال توسط :

تعریف ۴ پروژه برای تامین نیاز آبی کشور/صادرات آب ایران شایعه است

به گزارش بابل نوین، رضا اردکانیان،وزیر نیرو در برنامه “نگاه یک” با اشاره به کاهش بارش در کشور، اظهار کرد: در سال جاری میزان بارش کاهش داشت و این مسله در شهرهای سیستان ، کرمان و کارون به کمترین میزان خود رسید. وی با اشاره به شوری آب خرمشهر تصریح کرد: برداشت های بخش کشاورزی ، […]

به گزارش بابل نوین، رضا اردکانیان،وزیر نیرو در برنامه “نگاه یک” با اشاره به کاهش بارش در کشور، اظهار کرد: در سال جاری میزان بارش کاهش داشت و این مسله در شهرهای سیستان ، کرمان و کارون به کمترین میزان خود رسید.
وی با اشاره به شوری آب خرمشهر تصریح کرد: برداشت های بخش کشاورزی ، توسعه صنعت نیشکر و قرار گرفتن در وضعیت مَد دریا به سمت کارون باعث شوری آب شد. در این میان تصفیه خانه وظیفه خود را به خوبی انجام داد و سلامت آب را تضمین کرد . تنها شوری آب باعث نارضایتی شده بود که با صبرو شکیبایی مردم از آن عبور کردیم .

اردکانیان افزود:در بیرون از مرزها، برخی کمبود منابع آبی را فرصت مناسبی برای ایجاد نارضایتی می دانستند که خوشبختانه با کمک دولت،قرارگاه خاتم الانبیا و سازمان برنامه بودجه و با تخصیص ۵۵۰ میلیارد تومان به این بخش توسط طرح غدیر ۲ از وضعیت عبور کردیم.

وزیر نیرو با اشاره به خشکسالی در ایران تصریح کرد: موضوع کم بارشی همزاد اقلیم کشور ماست و با سایر وزارت خانه ها در پی آن هستیم که با خشکسالی مقابله صورت نگیرد چراکه سازگاری بهترین شیوه برخورد با این موضوع است.

اردکانیان ادامه داد:مدیریت ایرانیان بر منابع آب از سه هزار سال گذشته،شگفت انگیزترین موضوعی است که به استقاده از قنات باز می گردد .این تجربه نمونه موفقی در جهان برای استفاده از آب است.

وی ادامه داد:با توجه کاهش بارندگی و پیش از بارش های فرودین و اردیبهشت ،کشور در خشکسال ترین وضعیت ۴۰ سال اخیر بود که بارش های اخیر این وضعیت را تقلیل داد.

به گفته وزیر نیرو ،باید دربخش صنعت کشاورزی به سمت درست مصرف کردن حرکت کرد.

اردکانیان با رد اظهارات مطرح شده مبنی بر صادرات آب به کویت بیان کرد: طرح صادرات آب به کویت حدود ۱۵ سال پبش توسط بخش خصوصی مطرح شد که دسته ای به دلایلی از قبیل درآمد ارزی موافق آن بودند و دسته ای دیگر با توجه به شرایط اقلیمی مخالف تعهد بلند مدت ۳۰ ساله بودند که بنده نیز در دسته دوم بودم و در نهایت این طرح منتفی شد.

وی ادامه داد:این طرح زمینه را برای سواستفاده برخی از افراد در خارج از مرزهای کشور فراهم آورد بطوریکه با شایعه سازی سعی در ایجاد تشویش اذهان عمومی داشتند.

برنامه های در دست اقدام وزارت نیرو برای تامین نیاز آب کشور
وزیر نیرو گفت:به دنبال پروژه های شیرین سازی آب،جمع آوری سیل ها ، باروری ابرها و تصفیه پساب رای تامین نیاز آبی کشور هستیم.ولی باید بدانیم اگر آبی را تامین میکنیم نباید از الگوی مصرف صحیح نیز فاصله بگیریم.
وی افزود :۹۰ درصد مصرف آبمان در بخش کشاورزی است اما بیشترین تذکر صرفه جویی بر مصارف خانگی است. تاکید بیش از حد ما به مصارف خانگی به علت تاسیس شهرهای کلان در مناطق خشک کشور است .

وی افزود: باید منابع آبی پاسخگوی رشد جمعیت باشد و این امر به اجرای الگوی صحیح مصرف آب دلالت دارد.

وزیرنیرو با اشاره به تولید آب شرب برای کلانشهر ها افزود: نمی توان جمعیت کلانشهرها را به مناطق آبخیز هدایت کرد و این کار نشدنی است .

تبدیل کولرهای آبی به گازی در مناطق کم آب
وی افزود: در حال تبدیل کولرهای آبی به کولرهای گازی جهت صرفه جویی در مصارف آبی هستیم.در بخش کویری و عملیات انتقال آب به این محل، متوجه شدیم بیشترین مصارف به کولرهای آبی مربوط است.باید تمهیداتی را انجام داد تا مصرف آب برای کولرهای آبی با پوشش روی آن ها و سایه بان کم شود.

اردکانیان با اشاره به فعالیت کشاورزان گفت: این شاغلان هم شهروند هستند و اگر الگوی مصرف در زندگی آنها صورت نگیرد توقع اجرای آن در صنعت تولید جز محالات است.علاج ما استقرار الگوی های کشت مناسب و اصلاح الگوی مصرف در بخش کشاورزی است. اگر با آب کمتر ۱۰ درصد بهروری در بخش کشاورزی افزایش یابد، می توانیم برای جمعیت بیشتری محصولات بهتری را تولید کنیم.

اگر درست مصرف کنیم، منابع آبی برای ۱۶۰ میلیون نفر کافی است
وزیر نیرو با تاکید بر اینکه اگر درست مصرف کنیم منابع آبی ما حتی برای ۱۶۰ میلیون نفر هم کافی است،گفت: موضوع آب و مصرف آن یک موضوع واحد است و نیازمند همیاری و همکاری تمام سازمان هاست .

ممنوعیت کشت برنج
وی با اشاره به ممنوعیت کشت برنج گفت:با اینکه استانهایی از کشور توانایی کشت برنج را داشتند اما در این بحران برخی از آنها را محدود کردیم . اگر استان ها تن به الگوی صحیح مصرف ندهند و دست به تولید برنج در شهری که توانایی آبی ندارد، بزنند، به جای ۱۰ هزار متر مکعب آب ۵۰ هزار متر مکعب آب مصرف خواهد شد.

اردکانیان گفت: با ده درصد صرفه جویی می توان میزان تامین شرب خانگی که ۹ میلیارد متر مکعب است را به راحتی تامین کرد.

وی افزود: این مصارف در بخش کشاورزی ما ۹۰ میلیارد متر مکعب است.

اردکانیان با اشاره به درگیری همزمان چالش ها با هزاران میلیارد نقدینگی در کشور،گفت: بخش خصوصی باید با همیاری مردم به سرمایه گذاری و اشتغال زایی در بخش های مختلف تامین آب بپردازد.باید ایجاد اطمینان در دل مردم برای سرمایه گذاری در بخش نیرو و انرژی از اولویت های دستگاه ها باشد.

اردکانیان گفت:جلسات منظمی با سندیکای صنعت برق و انرژی داشته ایم تا چالش های مختلف بویژه بازگشت مجدد تحریم ها را مدیریت کنیم.

استفاده از پساب ها در صنایع آب بر
وزیر نیرو اضافه کرد: کارهای خوبی را شروع کردیم تا توانستیم به این نتیجه برسیم که می توانیم از آب پساب استفاده کنیم.از ۷ میلیارد متر مکعب پساب ، ۴ میلیارد متر مکعب آن تصفیه می شود. برای باقی این امر نیازمند منابع مالی مناسب هستیم.

اردکانیان ابراز کرد: باید پساب در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد. البته در بودجه هم رقم هایی برای این روند در نظر گرفته شده است .

انتقال آب به مراکز خشک کشور نمیتواند مسائل را حل کند
وزیر نیرو گفت :سازوکاری نداریم که بدون انجام مطالعات طرحی را انجام دهیم. انتقال آب به مراکز خشک کشور نمیتواند مسائل را حل کند مگر اینکه با الگوی صحیح اداره شود.

اردکانیان درباره عدم انتقال آب هم گفت:عدم انتقال آب نمی تواند بیانگر تامین کافی شهرها باشد زیرا ما با پساب ها وسرریز شدن آنها مواجه خواهیم بود که وارد آب های شیرین می شوند.

وی افزود:باید بپذیریم گذشته ما بدون اشتباه نبوده است و یا کاملا اشتباه بوده است اگر صنعنی درست جایگزین نشده است آیا امکان جابه جایی یا تعطیلی آن هست یا نه!؟

اردکانیان با اشاره به جانمایی صنایع گفت: باید آب را برای احداث کارخانه های صنعتی در اولویت قرار دهیم و سیاست کاری ها را وارد این امر نکنیم.

وی خاطر نشان کرد: موارد صحیح اگر به مطالبات اجتماعی تبدیل شود دولت ها نیز با ذوق و شوق بیشتری تلاش می کنند

وزیر نیرو با اشاره به آمایش ملی افزود: نمیتوانیم آب را از برنامه های اساسی کشور نادیده بگیریم.

قیمت پایین آب باعث بدمصرفی آن شده است/پرمصرف ها سوبسید بیشتری می گیرند
وی به اشاره به بدمصرفی آب و انرژی در کشور تصریح کرد:مهمترین عامل در بدمصرفی انرژی در کشور،قیمت پایین آن نسبت به سایر اقلام در سبد هزینه های یک خانوار است ما باید با نگاهی فارغ از درآمدزایی به اصلاح قیمت آب و برق اقدام کنیم .کاری که در مقابله با سایر هزینه های مانند وسایل ارتباطی رقم ناچیزی است و فشار مالی بر جامعه وارد نخواهد کرد.

به گفته وزیر نیرو،هزینه آب و برق درسبد کالای مردم تنها از دخانیات بیشتر است و مهمترین ابراز برای کنترل مصرف،واقعی سازی قیمت آن است.

اردکانیان با انتقاد از نحوه ارائه سوبسید به آب و انرژی در کشور تاکید کرد:نحوه سوبسید به انرژی و آب نامناسب است. عملا کسانی که بیشترین استفاده از آب و برق را دارند سوبسید بیشتری را دریافت می کنند و باید با طرحی صحیح این موضوع را برطرف کنیم.

صرفه جویی ۲ هزار مگاواتی با فشار بر دستگاههای دولتی/ساخت نیروگاهها نیاز به سرمایه گذاری دارد
وی با اشاره به مدیریت مصرف برق در کشور تصریح کرد:بحث مدیریت برق در کشور با همکاری دولت از ۱۹ خرداد آغاز شد و با تغییر ساعت کاری و تشویق دستگاه های دولتی توانستیم حدود ۲ هزار مگاوات صرفه جویی را انجام دهیم.

وزیر نیرو با اشاره به حضور ۲۵۰ اکیپ برای کنترل مدیریت مصرف در ادرات دولتی بیان کرد:از روز گذشته ۲۵۰ اکیپ عملیاتی یرای کنترل مصرف برق ادارات شروع به فعالیت کردند که اجازه قطع برق سیستم های سرمایشی و برقی را دارند.

اردکانیان با اشاره به نیاز سرمایه گذاری کلان برای ساخت نیروگاه بیان کرد:برای تامین ۲ هزار مگاوات برق نیاز به ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو است که این هزینه برای تامین پیک مصرف در تابستان است.

تنظیم درجه بر روی ۱۶ درجه فشار مضاعفی را بر سیستم توزیع برق می گذارد
وی با بیان اینکه سیستم های سرمایشی عمده ای از پیک مصرف را شامل می شود،بیان کرد:از ۵۵ هزار مگاوات برق در زمان پیک مصرف حدود ۲۱ هزار مگاوات مربوط به تجهیزات سرمایشی است که می توان با یک درجه کاهش، میزان مصرف را ۳ درجه کاهش داد.

وزیر نیرو با بیان اینکه دمای ۲۵ درجه مطلوب بدن است، تصریح کرد: تنظیم درجه بر روی ۱۶ درجه فشار مضاعفی را بر سیستم توزیع برق می گذارد در حالی که دمای مطلوب بدن حدود ۲۵ درجه است و با نگه داشتن دما بین ۲۰ تا ۲۵ درجه ۴ هزار مگاوات برق صرفه جویی صورت می گیرد‌.

کاهش ۵۰ درصدی تولید برقابی در کشور
اردکانیان با اشاره به کمبود تولید برقابی در کشور تصریح کرد: به دلیل کمبود بارش و ذخایر سدها در کشور میزان ذخائربرقابی از ۹۶۰۰ مگاوات در سال گذشته به حدود ۴ هزار مگاوات رسیده است که در زمان پیک مصرف می تواند مشکل ساز شود.

قطعی برق حدود هزار مگاوات بود
اردکانیان گفت: در روز های اخیر شاهد نوسان در شبکه برق بودیم. به هر مقدار کاهش مصرف داشته باشیم با افت فراکانس رو به رو نخواهیم شد. اکنون کشور در هر شبانه روز به طور معمول مصرفی بالغ بر ۵۵ هزار مگاوات دارد که باتوجه به این حجم تنها شاهد خاموشی برقی در حدود هزار مگاوایت بودیم.

وی تصریح کرد: وزارت نیرو با اتکا به همکاری مردم و کاهش گرمایش هوا سعی در به حداقل رسانی خاموشی برق دارد.

اگر از قطعی برق مطمئن باشیم، پیش از وقوع اطلاع خواهیم داد
وزیر نیرو درمورد گلایه برخی از افراد مورد عدم اطلاع رسانی پیش از خاموشی ها، توضیح داد: عدم اطلاع رسانی ها به علت نبود اطمینان از قطعی برق بود. اگر خاموشی ها از پیش مشخص و برنامه ریزی شده باشد به شهروندان و واحد های صنعتی آگاهی داده می شود.

وی معتقداست: امسال بارش باران بسیار اندک بود این موضوع یکی از دلایل اصلی خاموشی های اخیر کشور است.

اردکانیان مطرح کرد: در روز های اخیر یک موج گرمایی شدیدی وارد منطقه شده است که این موج مرگ ۵۵ شهروند کانادایی را در پی داشت و در ارمنستان هم باعث قطعی برق کلی در این کشور شد.

وزیر نیرو اضافه کرد: در برخی از مواقع هم خاموشی برق به علت خروج برخی قطعات از مدار است. اکنون خطوط انتقال انرژی را با پاکستان، ارمنستان، عراق، افغانستان و غیره داریم که در برهه زمانی مختلف اقدام به صادرات و واردات انرژی می‌کنیم.

ایران تبدیل به هاب انرژی منطقه خواهد شد
وزیر نیرو گفت: قصد داریم که در آینده تبدیل به هاب انرژی در‌منطقه شویم و خواهان جذب سرمایه گذار هایی برای تولید انرژی های تجدید پذیر هستیم.

وی درمورد شایعاتی که درمورد صادرات و فروش آب و برق شنیده می شود، گفت: در مواقع پیک مصرف که خودمان بیشترین مصرف و نیاز را در این زمینه داریم اقدامات این چنینی را انجام نخواهیم داد. بنابراین صادرات و فروش انرژی در عوض ارائه به شهروندات صحت ندارد.

ایجاد ۵ هزار ظرفیت انرژی تجدید پذیر در برنامه ششم توسعه
اردکانیان تصریح کرد: کشور ظرفیت بسیاری در انرژی های تجدید پذیر دارد و حتی این بخش جایگزین مناسبی برای بخش کشاورزی است. ما می توانیم پنل های خورشیدی که حتی امکان انجام نصب بر روی سطح آب دریاها را دارند معرفی و فعال کنیم.

وزیر نیرو مطرح کرد: به لحاظ فناوری مشکلی در زمینه استفاده از تکنولوژی های پنل خورشیدی و انرژی های تجدید پذیر نداریم و حتی استفاده از این ظرفیت را آغاز کرده ایم.

وی تشریح کرد: در برنامه ششم توسعه ایجاد ۵ هزار ظرفیت در بخش انرژی تجدید پذیر پیش بینی شده است که تا سال آینده هزار مگاوات این مقدار نصب و مورد مصرف قرار می گیرد.

اردکانیان گفت: امیدواریم با در نظر گیری تسهیلات ویژه شرکت های کوچک و متوسط مشکلی در سرمایه گذاری این بخش نداشته باشند.

وی در بخش دیگرق از سخنان خود ضمن اشاره به تغییر ساعات کاری ادارت به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی، یادآور شد: استاندار تهران مدت زمان اجرای طرح تغییر ساعت کاری اداره های دولتی را ۲ هفته اعلام کرد و امیدواریم تا پایان این زمان دیگر چالشی در این حوزه نداشته باشیم.

اردکانیان گفت: استان خوزستان با صرفه جویی ۱۵۰۰ مگاواتی بیشترین همکاری را در کاهش مصرف انرژی داشته است.

/باشگاه خبرنگاران جوان

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.