امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 75377
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 06 دی 1396 - 13:43 | | ارسال توسط :

تفاوت شراب دنیوی با شراب طهور بهشتی چیست؟

به گزارش بابل نوین،سوره صافات/ آیه ۴۷: («لا فِیهَا غَوْلٌ وَ لا هُمْ عَنهَا یُنزَفُونَ»)؛ (شرابى که نه در آن مایه فساد عقل است نه موجب مستى مى گردد.) «غول» (بر وزن قول) در اصل به معنى فسادى است که به طور پنهانى در چیزى نفوذ مى کند و اینکه به قتل هاى مخفى و ترور در […]

به گزارش بابل نوین،سوره صافات/ آیه ۴۷:

(«لا فِیهَا غَوْلٌ وَ لا هُمْ عَنهَا یُنزَفُونَ»)؛ (شرابى که نه در آن مایه فساد عقل است نه موجب مستى مى گردد.)

«غول» (بر وزن قول) در اصل به معنى فسادى است که به طور پنهانى در چیزى نفوذ مى کند و اینکه به قتل هاى مخفى و ترور در ادبیات عرب «غیله» گفته مى شود از همین نظراست.

«ینزفون» در اصل از ماده «نزف» (بر وزن حذف) به معنى از بین بردن چیزى به صورت تدریجى است. این واژه هنگامى که در مورد آب چاه به کار رود مفهومش این است که آب را تدریجا از چاه بکشند تا پایان یابد. در مورد خونریزى تدریجى که منتهى به ریختن تمام خون بدن شود نیز تعبیر «نزف الدم» به کار مى رود. در هر حال منظور از آن، در آیه مورد بحث از بین رفتن تدریجى عقل و رسیدن به حد سکرات است که در مورد شراب طهور بهشت مطلقا وجود ندارد؛ نه از عقل مى کاهد و نه فساد تولید مى کند.
این دو تعبیر به طور ضمنى، بیان بسیار ظریف و دقیقى است در مورد شرابهاى دنیا و مواد الکلى که به صورت تدریجى و مخفیانه در وجود انسان نفوذ مى کند و فساد و تباهى مى آفریند، نه تنها عقل و سلسله اعصاب را به ویرانى مى کشد، که در تمام دستگاه هاى بدن انسان از قلب گرفته تا عروق و از معده تا کلیه ها و کبد، تأثیر مخرب غیر قابل انکارى دارد، گوئى انسان را ترور مى کند و نابود مى سازد. و نیز عقل و هوش انسان را همانند آب چاه تدریجا مى کشد تا آن را خشک و خالى مى کند! ولى شراب طهور الهى در قیامت از همه این صفات خالى است .
منبع:
تفسیر نمونه ج۱۹ ص۵۴و۵۵
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.