امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 53570
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 15 فروردین 1396 - 15:22 | | ارسال توسط :

تلاش روسیه برای کنترل طالبان به‌عنوان تسهیل کننده داعش/افغانستان باثبات انتظار آمریکا در تأمین منافع منطقه‌ای را برآورده نمی‌کند!

به گزارش بابل نوین، نوذر شفیعی کارشناس سیاست خارجی  بیان اینکه مسکو تاکنون دو نشست را با موضوع افغانستان برگزار کرده که در هیچکدام آمریکایی‌ها حضور نداشتند، اظهارداشت: طرف‌های چینی و روسی به دلیل اینکه ابتکار عمل مذاکرات را به دست گرفته‌اند، ورود آمریکا در مکانیزم‌های صلح افغانستان را مخرب می‌دانند به همین دلیل است که […]

به گزارش بابل نوین، نوذر شفیعی کارشناس سیاست خارجی  بیان اینکه مسکو تاکنون دو نشست را با موضوع افغانستان برگزار کرده که در هیچکدام آمریکایی‌ها حضور نداشتند، اظهارداشت: طرف‌های چینی و روسی به دلیل اینکه ابتکار عمل مذاکرات را به دست گرفته‌اند، ورود آمریکا در مکانیزم‌های صلح افغانستان را مخرب می‌دانند به همین دلیل است که در هیچ کدام از این جلسات آنها را تاکنون دعوت نکرده‌اند.

کارشناس سیاست خارجی با اشاره به درگیر کردن طالبان در مذاکرات صلح افزود: از دید چین آنچه اتفاق می‌افتد مکانیزم‌های دوجانبه، سه جانبه و بعضا چند جانبه‌ای است که هدفش برقراری صلح در افغانستان است. این مسئله هم عمدتا توسط طرف‌هایی مانند دولت افغانستان، پاکستان، روسیه، ایران و خود طالبان امکان پذیر است. بنابراین هدف و غرض اصلی این است که طالبان را به  صلح در افغانستان گره بزنند.
شفیعی با بیان این مسئله که طالبان ظرفیت برآورده کردن مطامع گروه‌های تکفیری چون داعش را در منطقه و جهان دارند تصریح کرد: طالبان مرکز ثقل این مذاکرات هستند و بیمِ کشورهایی مثل چین،‌ ایران و خود دولت افغانستان این است که مبادا طالبان به عنوان عاملی تسهیل کننده برای ورود داعش به آسیای مرکزی تبدیل شوند. کما اینکه اتفاقی که در سن پترزبورگ حادث شده شاهد این گواه است اکه ادامه حرکت داعش از سوریه و عراق به افغانستان، آسیای مرکزی و در نهایت به روسیه رسیده است.
وی در پایان با اشاره به مخالفت مقام‌های آمریکایی با برگزاری این نشست خاطر نشان کرد: روس‌ها و چینی‌ها تلاش می‌کنند که از عنصر طالبان به عنوان موتور تسهیل کننده داعش جلوگیری کنند از این منظر باید طالبان را جذب کنند و آنها را وارد پروسه صلح در مذاکرات کنند. اما از طرفی آمریکا‌یی‌ها مایل به حادث شدن چنین اتفاقی نیستند چون آنها تمایل دارند با ایجاد بی‌ثباتی در افغانستان یک فضای ناامنی وجود داشته باشد که در پرتو این فضای ناامن بتوانند کشورهایی مانند چین، روسیه و  ایران را آسیب‌پذیر کنند. به عبارت دیگر یک افغانستان باثبات نمی‌تواند انتظار آمریکایی‌ها را در تأمین منافع منطقه‌ای و بین‌المللی برآورده کند، اما بر عکس این مسئله می تواند  زمینه‌ای برای بی‌ثباتی سین‌کیانگ چین، آسیای مرکزی، روسیه و حتی ایران ایجاد کند لذا در حالی که تلاش‌های پکن، مسکو و تهران در جهت برقراری صلح در افغانستان است تلاش‌های آمریکا در جهت یک ناامنی کنترل شده و بحران هدایت شده در افغانستان است. اینجاست که خط آمریکایی‌ها از خط چین و روسیه جدا می‌شود.
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.