امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 80635
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 03 فروردین 1397 - 18:49 | | ارسال توسط :

تلاش عربستان برای متهم کردن ایران به دخالت در حملات ۱۱ سپتامبر

عربستان سعودی با ادعای دخالت ایران در حملات ۱۱ سپتامبر، این کشور را وارد یک روند قضایی در آمریکا کرده است.

به گزارش بابل نوین، الجزیره سحرگاه روز جمعه طی گزارشی از اینکه سعودی‌ها ایران را وارد یک پرونده قضایی در آمریکا برای رسیدگی به نقش ریاض در حملات ۱۱ سپتامبر کرده‌اند، خبر داد.

الجزیره با استناد به اسناد دادگاهی گزارش کرده که وکلای عربستان سعودی در پرونده رسیدگی به نقش عربستان در حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ ضمن متهم کردن تهران به نقش‌آفرینی در این حملات خواستار رسیدگی همزمان به نقش ایران شده‌اند.

این در حالیست که به نوشته رسانه‌های آمریکایی شواهد غیرقابل انکاری درباره نقش عربستان و برخی شاهزاده‌های سعودی در حملات یازده سپتامبر وجود دارد.

با این وجود، این شکایت‌نامه ادعا کرده ایران، حزب‌الله لبنان و القاعده کمیته‌ای برای نظارت بر عملیات‌های مشترک ضد آمریکایی تشکیل داده‌ بودند.

ادعای عربستان در حالی مطرح شده که کمیسیون ۱۱ سپتامبر که بعد از حملات برای بررسی عاملان این حادثه تشکیل شد شواهدی از نقش ایران در این حادثه نیافت.

در شکایت‌نامه Dillaber در برابر جمهوری اسلامی ایران که در روز نهم مارس امسال تنظیم شده ادعا شده است که ایران همراه با عربستان سعودی از ۱۹ هواپیماربای این حادثه حمایت کرده‌اند؛ که ۱۵ نفر از آنان، شهروند عربستان بوده‌اند.

همچنین ادعا شده که ایران تروریست‌های القاعده را آموزش می‌دهد، اگرچه این آموزش‌ها افراد دخیل در ۱۱ سپتامبر را شامل نمی‌شود اما شاکیان ادعا کرده‌اند که همین «حمایت ایران از القاعده» برای مسئول شناختن این کشور کافی است.

کنگره آمریکا در سال ۲۰۱۶ قانونی موسوم به جاستا، “اجرای عدالت علیه حامیان تروریسم” را به تصویب رساند که مصونیت قضایی که دولت‌های خارجی بطور سنتی از آن برخوردارند را برای دولت یا دولت‌های مظنون به مشارکت در حملات تروریستی علیه شهروندان آمریکا لغو می‌کند./ص

باشگاه خبرنگاران جوان

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.