امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 80633
  پرینتخانه » فرهنگ و هنر تاریخ انتشار : 03 فروردین 1397 - 18:45 | | ارسال توسط :

«زیرِ خالِ سیاه» نخستین رمان بابک بیات منتشر شد

​در روزهای پایانی سال ۱۳۹۶ رمان «زیرِ خالِ سیاه» نوشته بابک بیات روانه بازار نشر شد.

به گزارش بابل نوین، رمان «زیرِ خالِ سیاه» نخستین رمان بابک بیات منتشر شد.

این رمان، روایت دو اتفاق از منظر تاریخی و فکری متفاوت است. دو گونه  اندیشیدن و دو نتیجه  حاصل از آن را در برابر خواننده ی خود می‌گذارد. حکایتی عاشقانه ـ فلسفی از زندگی گذشته و حالِ یک نمایشنامه نویس و استاد دانشگاه؛ بازگشتی به گذشته یی ماجراجویانه و حال حاضر تراژیک زندگی شخصیت اصلی رمان.

«زیر خال سیاه» رمانی زبان ورزانه و تجربی است، که نویسنده آن، همزمان با داشتن نیم نگاهی به سنت‌های روایی رمان نویسی دهه  چهل شمسی، برای گشودن راه‌های تازه‌ای در فرم و تکنیک رمان فارسی تلاش‌هایی به خرج داده است.

«زیر خال سیاه» در فاصله  چهار سال از کتاب قبلی بابک بیات، مجموعه‌ داستان «نبودن»، در دسترس مخاطبان داستان ایرانی قرار گرفته است.

بابک بیات درباره نخستین رمانش به ایبنا گفت: رمان فاصله ی روز تاسوعا، سالروز تولد عطا بهروز، شخصیت اصلی را تا دو روز پس از عاشورا، روزی که پدر عطا، جانباز شیمیایی جنگ، در کما می‌میرد، روایت می‌کند. ماجرایی در ۱۵ سال پیش برای عطا رخ داده و سایه ی تبعات آن هنوز زندگی او را تاریک نگه داشته است. او از آن رهایی ندارد. مثل تقدیر، که هیچ انسانی را گریزی از آن نیست. رمان سعی کرده از منظری فلسفی به نظریه ی قضا و قدر ملاصدرا بپردازد و سعی کرده این تئوری مهم در فلسفه اسلامی را در تار و پود روایت خود بتَنَد.

نقل از رمان:« سخت است قبول کردن واقعیتی که مثل یک برج شصت‌طبقه روی سرت آوار می‌شود. مرد می‌خواهد زیرش بایستی و حتا برایش آغوش هم باز کنی. پذیرش سرنوشت تراژیک، خودش یک حماسه به‌تمام‌معناست.»

در نوشته پشت جلد کتاب آمده است: دومین کتاب بابک بیات اولین رمانِ اوست. اولین کتاب او یعنی مجموعه داستان «نبودن» در نشر چشمه منتشر شد و بازتاب‌های گوناگون داشت. رمان «زیرِ خالِ سیاه» حاصل چند سال کار اوست که درش یک روایت جاده‌ای گره می‌خورد با تکه‌هایی از شهر. قصه مردی است که در جست‌وجوست، جست‌وجوی کسی که نشانه‌های خانوادگی‌اش را برای او به جا گذاشته و حالا او می‌خواهد این آدم را بیابد. از منظری این رمان قصه‌ای عاشقانه است، مملو از رفت و برگشت‌های زمانی. رمانِ بابک بیات چندان خلاصه‌پذیر نیست؛ تصویری است و پُرقصه و ماجرا و در نهایت مخاطب می‌تواند خود را حین خواندنش در فضایی ببیند در عینِ حرکت مملو از نقطه‌های ساکن. بیات قهرمان خود را به گشتن وامی‌دارد و عبور، به درکِ نشانه‌های هر چند کم‌اهمیت از گذشته که می‌توانند راه‌بلدِ او شوند. نثری پُرکلمه و موجز بدنه رمان را ساخته است. نویسنده تلاش کرده حفره‌هایی ایجاد کند که به ناگاه خود را نشان می‌دهند، حفره‌های روح آدمی که سعی می‌کند خونسرد باشد ولی جهان مقابلش ایستاده است.

«زیرِ خالِ سیاه»  توسط نشر چشمه، در ۷۰۰ نسخه و ۱۵۹ صفحه منتشر شده است./ص

ایبنا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.