امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 80636
  پرینتخانه » ورزشی تاریخ انتشار : 03 فروردین 1397 - 18:52 | | ارسال توسط :

فدراسیون بدمینتون ناکام بزرگ در مسابقات برون مرزی

فدراسیون بدمینتون کشورمان در سال ۱۳۹۶ همانند سال‌های گذشته برنامه‌های خاص خود را دنبال کرد.

به گزارش بابل نوین، بدمینتون یکی از رشته هایی است که با توجه به شرایط خاصی که در کشور ما دارد خیلی موفق نیست. این رشته در سطح همگانی مشتاقان زیادی دارد و بدون شک در صورتی که راه و چاره درستی توسط مسئولان برای جذب استعداد های آن اتخاذ شود این رشته می تواند در میادین آسیایی و بین المللی به موفقیت های زیادی دست یابد. با این حال استعداد یابی و زیر ساخت های این رشته تعریف چندانی ندارد و شاید به همین دلیل است که سال ها است  نتوانسته به موفقیتی دست یابد.

فدراسیون بدمینتون بر خلاف دیگر فدراسیون های هم رده خود در ورزش کشور نقش چندانی ندارد. هیچ کدام از مسابقات آن به صورت مستقیم پخش نمی شود و لیگ های آن رونق چندانی ندارد. همچنین این فدراسیون برنامه های زیادی برای اعزام بدمینتون بازان به مسابقات بین المللی و آسیایی ندارد و شاید به همین دلیل است که این رشته در سال های گذشته نماینده به نام و معروفی در سطح قاره ای و جهانی نداشته است و نتوانسته به موفقیت چندانی برسد. البته ناگفته نماند که این فدراسیون از معدود فدارسیون های کشورمان است که هر ساله مسابقات بین المللی را به میزبانی شهر های مختلف برگزار می کند.

ما در این گزارش قصد داریم به عملکرد و برنامه های یک ساله گذشته این فدراسیون نگاهی بیاندازیم.

 *فروردین ۱۳۹۶

فدراسیون بدمینتون سال ۹۶ را با چند تغییر در بخش های مختلف آغاز کرد. بهادر زکی زاده که مدتی در سمت دبیر فدراسیون مشغول به کار بود جای خود را به علی موذن داد و به تیم ملی رفت تا هدایت آن را بر عهده بگیرد. همچنین محمد فرجی هم دیگر شخصی بود که در سمت نایب رئیسی فدراسیون قرار گرفت.

*اردیبهشت ۱۳۹۶

بدمینتونی ها در دومین ماه سال ۹۶ به نخستین مسابقات خارجی خود در این سال اعزام شدند. ثریا آقایی ، سارا دلاوری و امیر جباری نفراتی بودند که همراه با سرمربیان خود به مسابقات قهرمانی آسیا که به میزبانی چین برگزار شد اعزام شدند. متاسفانه نمایندگان کشورمان در این رقابت ها به موقیت خاصی دست پیدا نکردند و به کشورمان بازگشتند.

*خرداد ۱۳۹۶

خرداد ماه برای بدمینتون بازان کشورمان یک ماه ساکت و آرام بود و این فدراسیون با مسابقه مهمی رو به رو نبود. شاید مهم ترین برنامه بدمینتونی ها در این ماه برگزاری اردوی تیم ملی مردان کشورمان به میزبانی شهر زنجان بود.

*تیر ۱۳۹۶

– نخستین مرحله رقابت‌های رنکینگ بدمینتون مردان در رده سنی بزرگسالان روزهای چهاردهم لغایت شانزدهم تیر به میزبانی زنجان برگزار شد و سروش اسکندری موفق شد که در جایگاه نخست این رقابت ها قرار بگیرد.

– ثمین عابد خجسته و امیر جباری هم توانستند در این ماه و در آخرین رنکینگ اعلامی صعود چشمگیری را تجربه کنند و به ترتیب در رده های ۲۴ آسیا ، ۷۰ جهان و ۲۱ آسیا و ۷۴ جهان قرار بگیرند.

– از دیگر اتفاقات مهم این ماه برای بدمینتون بازان راه اندازی کمیته بدمینتون ساحلی بود که هدایت آن بر عهده رئیس هیائت مازندران گذاشته شد.

– دومین مرحله اردوی تیم های ملی بدمینتون کشورمان در رده های جوانان و بزرگسالان برگزار شد تا ورزشکاران کشورمان برای مسابقات پیش رو به آمادگی کافی دست یابند.

– همچنین از دیگر اتفاقات مهم این ماه برگزاری نخستین جلسه هماهنگی مسابقات بین المللی سمنان بود.

*مرداد ۱۳۹۶

– تیم ملی بدمینتون کشورمان متشکل از علی حسین خانی، امیر جباری و ثمین عابد خجسته در مسابقات قهرمانی آسیا که به میزبانی اندونزی بود اعزام شد و عملکرد بسیار بدی را به نمایش گذاشت. بدمینتون بازان جوان کشورمان همگی در دور نخست این رقابت ها با شکست از حریفانشان از دور رقابت ها کنار رفتند.

– سومین مرحله اردوی آماده سازی تیم ملی بدمینتون بزرگسالان کشورمان در این ماه با حضور علیرضا غفوری و سروش اسکندری از زنجان، محمد پایروند و سیدآرمین زکی زاده از تهران، حسن متقی از گیلان و مسعود پیروزی از گلستان از تاریخ ۱۲ الی ۲۲ مرداد به میزبانی تهران برگزار شد.

– رقابت های بین المللی بدمینتون بلغارستان از ۲۲ مرداد  آغاز شد و تیم های ملی بدمینتون کشورمان در رده های جوانان و بزرگسالان عازم این رقابت ها شدند. بدمینتون بازان کشورمان در بخش جوانان این رقابت ها عملکرد نسبتا خوبی داشتند. امیر جباری تنها ملی پوش کشورمان بود که با ۳ برد تا مرحله یک چهارم نهایی این رقابت ها بالا رفت و شانس کسب مدال را داشت. همچنین هدیه شمس و ثمین عابد خجسته هم توانستد به برد هایی در این رقابت ها دست یابند. البته در ادامه و در مسابقات بزرگسالان نمایندگان کشورمان عملکرد بسیاری بدی را به نمایش گذاشتند و همان ابتدا از دور مسابقات کنار رفتند.

*شهریور ۱۳۹۶

– فدراسیون بدمینتون کشورمان در این ماه تصمیم گرفت میزبان مسابقات بین المللی دهه فجر را که هر ساله در کشورمان برگزار می شود و دارای امتیاز جهانی است مشخص کند . بر اساس تصمیم مسئولان قرار شد تا این رقابت ها به میزبانی شهر زنجان برگزار شود.

– از دیگر اتفاقات مهم این ماه استارت لیگ های بدمینتون آقایان و بانوان بود.

*مهر ۱۳۹۶

فدراسیون بدمینتون بیشتر فعالیت های خود را در این ماه به برنامه ریزی برای ۲ مسابقه بین المللی که قرار بود به میزبانی کشورمان برگزار شود اختصاص داد همچنین در این ماه رقابت های لیگ های برتر بدمینتون کشور پیگیری شد و تیم های برتر دور نخست آن مشخص شدند.

*آبان ۱۳۹۶

۱۶ ملی پوش بدمینتون کشورمان در بخش آقایان از سوی سرمربی تیم ملی برای حضور در تست آمادگی جسمانی دعوت شدند. همچنین در پایان این ماه ۳۲ بازیکن دختر و پسر برای حضور در اردویی که از تاریخ ۲۶ آبان قرار بود به میزبانی سمنان برگزار شود معرفی شدند.

*آذر ۱۳۹۶

– نخستین رویداد بین المللی بدمینتون کشور در سال ۱۳۹۶  به میزبانی سمنان از تاریخ اول تا چهارم اذر برگزار شد. رقابت های بین المللی جوانان سمنان شاهد حضور ۶ تیم خارجی در این رقابت ها بود.

– فدراسیون بدمینتون کشورمان در این ماه هم یک اردوی مخصوص با حضور ۴ بانوی ورزشکار برگزار کرد تا آن ها آماده حضور در رقابت های بین المللی ترکیه شوند. رقابت های بین المللی بدمینتون ترکیه از ۲۷ آذز تا ۱ دی ماه برگزار شد و نمایندگان کشورمان با قبول شکست در دور نخست این رقابت ها عملکرد بدی را به نمایش گذاشتند.

– همچنین در این ماه دور دوم و سوم رقابت های لیگ های برتر بدمینتون کشور هم برگزار شد و تیم های برتر آن مشخص شدند.

– فاطمه بابایی تنها نماینده بدمینتون کشورمان در رقابت های بدمینتون بین المللی که از ۲۸ آذر تا ۳ دی به میزبانی نپال برگزار شد حضور داشت و توانست تا جدول اصلی این رقابت ها پیش برود. همچنین دیگر نماینده بدمینتون کشورمان یعنی ثریا آقایی هم توانست به نتایج خوبی دست یابد و راهی جدول اصلی شود.

*دی ۱۳۹۶

– بدمینتون بازان نوجوان کشورمان در ادامه رقابت های قهرمانی بین المللی نپال نتایج خوبی کسب کردند و در نهایت ثریا آقایی به فینال این رقابت ها رسید و موفق شد به مدال نقره این رقابت ها دست یابد. این رقابت ها در رده سنی نوجوانان از سطح خوبی برخوردار بود و نماینده کشورمان توانست عملکرد خوبی را به نمایش بگذارد.

– از دیگر اتفاقات مهم این ماه پایان دور رفت مسابقات سوپر لیگ بدمینتون کشور بود که با قهرمانی دانشگاه آزاد به پایان رسید. همچنین در این ماه قرار شد تا یک کمپ پیشرفته بدمینتون به میزبانی کشورمان برگزار شود.

-وزیر ورزش و جوانان هم در این ماه طی حکمی حسام عقبائی و امیر فرزانه شبیانی را به عضویت هیئت رئیسه فدراسیون بدمینتون انتخاب کرد.

– رقابت های لیگ برتر بدمینتون بانوان کشورمان هم تنها با حضور ۵ تیم مسابقات خود را در ۲ روز برگزار کرد و در نهایت این تیم دانشگاه آزاد اسلامی بود که به عنوان قهرمانی آن دست یافت.

– فدراسیون بدمینتون در اقدامی دیگر هم از ملی پوشان بانوان این رشته دعوت کرد تا در اردوی آماده سازی تیم ملی که از تاریخ ۲۷ تا ۳۰ دی به میزبانی سمنان برگزار می شود حاضر شوند.

*بهمن ۱۳۹۶

دومین مرحله اردوی آماده سازی تیم ملی بانوان کشورمان برای حضور در مسابقات دهه فجر به میزبانی تهران برگزار شد. همچنین از ۵۵ ورزشکار آقا و خانم دعوت شد تا در اردوی پیش از آغاز مسابقات دهه فجر شرکت کنند.

– مسابقات بین المللی دهه فجر از تاریخ ۱۶ بهمن با حضور ورزشکاران ۱۵ کشور به میزبانی کشورمان آغاز شد و نمایندگان کشورمان نتوانستند نتایج خیلی خوبی به دست بیاورند. در بخش آقایان و بانوان هیچ کدام از ورزشکاران ایران نتوانستند در بخش انفرادی صاحب عنوان شوند.

– برگزاری مسابقات بین المللی دهه فجر با حضور ورزشکاران ۱۵ کشور و اختصاص ۲۵ هزار دلار جایزه نقدی برای آن باعث شد تا فدراسیون جهانی موافقت خود را برای برگزاری کمپ تمرینی در زنجان ، محل برگزاری این رقابت ها اعلام کند.

– رقابت های لیگ برتر بدمینتون آقایان کشور هم در تاریخ ۲۷ بهمن با قهرمانی تیم بدمینتون دانشگاه آزاد اسلامی به پایان رسید این اتفاق در حالی رخ داد که این رقابت ها با حضور ۶ تیم و به صورت دوره ای برگزار شد. همچنین پیش از این بانوان دانشگاه آزاد هم توانسته بودند به عنوان قهرمانی لیگ بدمینتون بانوان دست یابند.

*اسفند ۱۳۹۶

– فدراسیون بدمینتون در پایان سال ۹۶ برنامه حضور و یا برگزاری رقابت های دیگری را نداشت اما از مهم ترین دستاورد های فدراسیون در این ماه می توان به کسب مجوز برگزاری رقابت های لیگ بدمینتون غرب آسیا اشاره کرد. نکته مهم دیگر آن بود که بر اساس آخرین اعلام فدراسیون جهانی ایران در قاره آسیا در گروه طلایی یعنی در جمع تیم های درجه ۲ آسیا قرار گرفت. ۱۰ تیم نخست آسیا همگی از قدرت های جهانی این رشته محسوب می شوند و تیم های غرب آسیا هم همگی در جمع تیم های درجه ۳ و یا ۴ آسیا قرار دارند.

– از دیگر رویداد های اسفند ۹۶ می توان به دعوت ۲ بدمینتون باز کشورمان (امیر جباری و ثمین عاید خجسته ) به رقابت های کمپ پیشرفته آسیا در سال ۲۰۱۸ اشاره کرد.

مطالب عنوان شده در قسمت بالا تمام برنامه هایی بود که فدراسیون بدمینتون در سال ۹۶ آن را برگزار کرد. بدمینتون بازان دختر و پسر کشورمان در سال ۹۶ و در مجموع تمام رده ها به دو مسابقه رسمی ( قهرمانی بزرگسالان آسیا در چین و قهرمانی جوانان آسیا در اندونزی ) اعزام شدند و در بخش مسابقات بین المللی و تور های مختلف در سه مرویداد ( بلغارستان ، نپال و ترکیه ) حضور یافتند.

همچنین فدراسیون بدمینتون کشورمان در سال ۹۶ میزبان دو رویداد بین المللی در سمنان و زنجان بود. با این حال تنها یک نماینده کشورمان در مسابقات برون مرزی موفق به کسب مدال نقره شد و ورزشکاران کشورمان در رقابت هایی هم که به میزبانی کشورمان برگزار شد به موفقیت چندانی دست نیافتند.

اگرچه مسئولان بدمینتون کشور این روز ها از کم تر شدن فاصله بدمینتون ایران با سایر تیم های برتر جهان و آسیا صحبت می کنند و عنوان می کنند که هدف قرار گرفتن در جمع ۸ تیم برتر آسیا است اما در واقع نتایج نشان دهنده مسئله دیگری است. بدون شک فدراسیون بدمینتون با در نظر گرفتن تنها ۶ رویداد بین المللی در یک سال برای بدمینتون بازانش که آن هم تنها به تعداد معدودی از ورزشکاران رسید راه سختی برای پیشرفت و کسب مدال در مسابقات رسمی  دارد./ص

باشگاه خبرنگاران جوان

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.