امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 54149
  پرینتخانه » اخبار مازندران تاریخ انتشار : 21 فروردین 1396 - 10:29 | | ارسال توسط :

توصیه‌های جهاد کشاورزی مازندران برای مبارزه با آفات و بیماری‌های باغی

باغداران به توصیه‌های کارشناسان جهاد کشاورزی مازندران برای مبارزه با آفات و بیماری‌های باغی توجه کنند.

به گزارش بابل نوین، عبدالرحمن زاغی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: از آفات مهم درختان گوجه سبز در مازندران زنبور گوجه و آلو است که لارو آن با تغذیه از گوشت میوه‌های تازه تشکیل شده سبب زرد شدن، ریزش میوه و کاهش محصول می‌شود.

وی افزود: باغداران برای مبارزه با این آفت تقویت درختان با کودهای ماکرو شامل ازت، فسفر، پتاس و ریزمغذی‌ها مانند روی، منزیم، کلسیم و آهن را با توصیه کارشناسان تغذیه انجام دهند چراکه این امر سبب کاهش خسارت آفت خواهد شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: در مناطقی که سابقه آلودگی وجود داشته باشد با مشاهده نخستین علایم خسارت آفت، نمونه خسارت تهیه شود و با هماهنگی کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاه‌پزشکی نسبت به تهیه نسخه گیاهپزشکی و کنترل به‌موقع آفت با سموم توصیه شده پس از ریزش گلبرگ‌ها و ظاهر شدن میوه اقدام شود.

زاغی افزود: به باغداران توصیه می‌شود به‌دلیل حساسیت درختان میوه سیاه ریشه در فصل رشد به روغن‌های اموسیون شونده، از اختلاط حشره‌کش با روغن امولسیون شونده خودداری کنند.

وی گفت: شته‌ها حشرات مکنده کوچکی به رنگ‌های سبز، سیاه و قهوه‌ای هستند که در پشت برگ‌ها و روی سرشاخه‌های جوان و نورسته با تراکم بالا ظاهر می‌شوند و با تغذیه از شیره گیاهی سبب پیچیدگی برگ‌ها، سرشاخه‌ها، ترشح عسلک و دوده‌ای شدن برگ و میوه، ریزش شکوفه‌ها و میوه‌های تازه تشکیل شده و انتقال بیماری‌های ویروسی می‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: برای مبارزه با شته‌ها در بسیاری از باغ‌ها به دلیل تراکم پایین توسط حشرات مفید مانند کفشدوزک‌ها، زنبورهای پارازیت، مگس‌ها و بالتوری‌های شکارگر به صورت طبیعی کنترل می‌شود و نیاز به مبارزه شیمیایی نیست.

زاغی افزود: روش‌های به ‌زراعی یا بهداشت زراعی باغ مانند حذف علف‌های هرز داخل و حاشیه باغ‌ها در کاهش جمعیت آفت شته تاثیرگذار است.

ویبا بیان اینکه مبارزه شیمیایی تنها در صورت مشاهده تراکم بالای شته‌ها با مشاوره کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاه‌پزشکی با سموم اختصاصی توصیه می‌شود، گفت: در نسخه گیاه‌پزشکی توصیه می‌شود سمپاشی به صورت مه‌پاش با فشار کم انجام شود تا سبب ریزش شکوفه‌ و میوه‌های تازه تشکیل شده نشود.

وی افزود: با توجه به فعالیت حشرات گرده‌افشان، سعی شود سمپاشی در ساعات اولیه صبح یا هنگام عصر انجام شود تا از صدمه به حشرات مفید و گرده افشان جلوگیری شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: سمومی که از سوی کارشناسان توصیه می‌شود حتما باید در ظروف اصلی بسته‌بندی و پلمب شده باشد و دارای برچسبی که نشان‌دهنده نام شرکت سازنده، تاریخ تولید، شماره پارت و بچ باشد و باغداران سموم را از فروشگاه‌های مجاز و معتبر خریداری و فاکتور دریافت کنند.

زاغی افزود: باغداران برای پیشگیری از مسمومیت‌های احتمالی نکات ایمنی مانند عدم خوردن، آشامیدن و سیگار کشیدن هنگام سمپاشی، پوشیدن لباس مخصوص سمپاشی و استفاده از ماسک، کلاه، چکمه، دستکش و شستن اعضای آلوده بدن پس از اتمام کار با آب و صابون را رعایت کنند.

وی گفت: با توجه به ضرورت مبارزه به‌موقع علیه بیماری‌های قارچی و باکتریایی درختان میوه هسته‌دار و دانه دار مانند بیماری لب شتری هلو، لکه غربالی و شانکر باکتریایی باغداران به توصیه‌های کمیته پیش‌آگاهی توجه کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: بیماری قارچی لب شتری هلو و شلیل با علایم دفرمه شدن برگ به‌صورت لکه‌های برآمده صورتی متمایل به قرمز سبب چروکیدگی و جمع شدن برگ‌ها و ریزش آن‌ها و کاهش رشد درختان آلوده می‌شود.

زاغی گفت: بیماری قارچی لکه غربالی در ابتدا به‌صورت لکه‌های سوزنی متمایل به قرمز است که به مرور زمان لکه‌ها بزرگتر می‌شود که با پیشرفت بیماری، لکه‌ها خشکیده و از برگ جدا می‌شود.

وی افزود: بیماری شانکر باکتریایی درختان میوه هسته‌دار با ایجاد لکه‌های آبسوخته در کنار جوانه‌ها که با ترشح صمغ همراه است و در صورت پیشرفت بیماری لکه‌ها دور تا دور شاخه را فرا گرفته و منجر به خشکیدگی سرشاخه‌ها از قسمت ایجاد شده به سمت نوک شاخه‌ها می‌شود.

وی گفت: باغداران برای جلوگیری از خسارت این بیماری‌ها در صورت مشاهده نخستین علایم آلودگی ضمن ارایه نمونه به کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاهپزشکی و با دریافت نسخه گیاهپزشکی نسبت به مبارزه به‌ موقع با استفاده ازقارچ‌ کش‌های مناسب و توصیه شده اقدام کنند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.