امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 54514
  پرینتخانه » اخبار برگزیده اصلی, اخبار مازندران تاریخ انتشار : 26 فروردین 1396 - 11:10 | | ارسال توسط :

تولید و اشتغال کشاورزی، رکن اقتصاد مقاومتی مازندران

رکن اقتصاد مقاومتی مازندران بخش کشاورزی است و باید تمامی برنامه‌های موجود در اجرای سیاست‌های تولیدی و اشتغال‌زایی اقتصاد مقاومتی مازندران معطوف به بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی باشد.

به گزارش بابل نوین به  نقل از بلاغ، مازندران دارای مساحت ۲۲۴ هزار کیلومتر مربع است که یک و نیم درصد از مساحت کل کشور را شامل می‌شود. این مقدار؛ ۷۴ درصد اراضی کوهپایه‌ای و کوهستانی و ۲۶ درصد اراضی جلگه‌ای را در بر می‌گیرد. در ۹۸ درصد مساحت استان فعالیت کشاورزی انجام می‌شود.

سرزمینی افسانه‌ای برای تولید و اشتغال، مشروط به اینکه…
کل مساحت مازندران دو میلیون و ۳۵۲ هزار هکتار است که یک میلیون و ۱۰۷ هزار و ۲۵۵ هکتار آن جنگل، ۷۶۶ هزار و ۷۴۵ هکتار مراتع و ۴۷۸ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است.

مازندران با داشتن ۲/۳ درصد اراضی تحت کشت، ۷/۸ درصد تولید کشور را به خود اختصاص داده که این رقم معادل سه برابر میانگین کشور است. حجم تولید محصولات کشاورزی در مازندران به ۶ میلیون تن در سال رسیده است.

کشاورزان این استان توانسته اند در تولید خاویار دریایی، پرورش ماهیان سردآبی، سویا، چای و توت فرهنگی، رتبه دوم کشور را کسب کنند. کشاورزی در مازندران شغل اول مردم است به گونه‌ای که اشتغال‌زایی در سال گذشته سهمی ۳۰ درصدی داشته است.

دارا بودن تولید ۴۰ درصدی برنج و مرکبات و ۱۱ درصدی گوشت سفید کشور، نشان از توانمندی بالای تولید کشاورزی مازندران دارد.

تولید برنج در مازندران گردش مالی ۵ هزار میلیارد تومانی را به خود اختصاص داده است و اراضی باغی استان نیز گردش مالی ۳هزار میلیارد تومانی در سال دارند. فقط در بخش برنج و مرکبات ۸ هزار میلیارد تومان عاید مردم استان می‌شود.

در سالی که رهبر معظم انقلاب اقتصاد مقاومتی را بر دو رکن تولید و اشتغال معرفی کرده‌اند، باید دانست که رکن اقتصاد مقاومتی مازندران بخش کشاورزی است و باید تمامی برنامه‌های موجود در اجرای سیاست‌های تولیدی و اشتغال‌زایی اقتصاد مقاومتی مازندران معطوف به بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی باشد.

در ادامه با چند تن از مسؤولان صنفی تولیدی استان در مورد ظرفیت‌های تولیدی و اشتغال‌زایی بخش‌های کشاورزی استان به گفت و گو نشستیم.

*صدور ۳۰۰ پروانه بهره بردای زنبورداری در سال
مدیرعامل اتحادیه زنبورداران مازندران با بیان اینکه تولید عسل و پرورش زنبور یکی از نمودهای اقتصاد مقاومتی است اظهار کرد: در پرورش زنبور عسل می‌توان با کمترین سرمایه یک واحد تولیدی با ارزش افزوده بالا را به وجود آورد.

سید محیی الدین میرمحمدی زنبور عسل را یک حشره استثنایی در خلقت خداوند دانست و گفت: شاید در افکار عمومی زنبور عسل یک حشره برای تولید عسل باشد در صورتی که گرده افشانی زنبورعسل موقعیت منحصر به فرد برای کشاورزی به وجود می‌آورد.

این تولید کننده عسل افزود: طبق گزارش مراکز تحقیقاتی جهانی ارزش گرده افشانی زنبور عسل ۱۴۳ برابر بیشتر از ارزش تولید عسل است که این مقیاس در ایران طبق آمار، مصادف با ارزش ۱۱۰ برابری گرده افشانی به ازای تولید هر کیلو عسل است.

میرمحمدی مازندران را منطقه مناسب برای فعالیت زنبورداری دانست و تاکید کرد: با توجه به پوشش گیاهی و استعداد خارق العاده مراتع مازندران این امکان وجود دارد که تعداد کندوها تا دو برابر افزایش یابد که دستیابی به این مهم منوط به حمایت مالی دولت و عدم فعالیت زنبورداران در مشاغال دیگر است.

مدیر عامل اتحادیه زنبورداران مازندران با بیان اینکه نهاد صنفی اش سالانه بیش از ۳۰۰ پروانه زنبورداری صادر می‌کند،اظهار داشت: افزایش سطح علمی زنبوردارها در دستور کار قرار دارد و با توجه به تفاهم نامه ای که با مجتمع آموزشی سازمان جهاد کشاورزی مازندران به امضاء رسانده ایم چندین دوره بازآموزی در مراکز آموزشی مختلف مختص زنبورداران برگزار شد.

*اشتغال ۲۰ هزار نفر در تولید گل و گیاه
نائب رئیس اتحادیه گل و گیاه مازندران با بیان اینکه نخست تولید گل‌های شاخه بریده کشور را دارد، اظهار کرد: مازندران دارای ۷۰۰ هکتار اراضی تولید انواع گل و گیاه است که از این مقدار ۵۰۰ هکتار به صورت فضای باز و ۲۰۰ هکتار به صورت گلخانه‌ای وجود دارد.

الیاس لاریجانی در مورد انواع گل و گیاه تولیدی استان گفت: گل و گیاه مازندران متشکل از گل شاخه بریده، برگ شاخه بریده، گل و نشای فصلی، درخت و درختچه‌های زینتی در فضای باز و گل و گیاه آپارتمانی است که در تولید گل و گیاه آپارتمانی، درختچه‌های زینتی در فضای باز و برگ شاحه بریده رتبه اول در کشور را به دست آوردیم.

وی با اعلام اینکه اتحادیه گل و گیاه مازندران دارای ۶هزار عضو از بهره برداران گل و گیاه استان است اظهار کرد: تولید گل و گیاه در مازندران موجب اشتغال‌زایی بیش از ۲۰ هزار نفر شده است.

*سرمایه گذاری ۳ هزار میلیارد تومانی صنعت طیور مازندران
مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان مرغ و تخم مرغ مازندران با بیان اینکه صنعت طیور تمامی شاخصه‌های اشتغال زایی، اقتصادی و امنیت غذایی کشورها را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: با توجه به تولید یک میلیون تن مازاد مصرف باید شاهد توسعه صنعت طیور استان باشیم ما ظرفیت صادراتی زیادی داریم.

عطاءالله حسن‌زاده ظرفیت‌های به وجود آمده را معطوف به سرمایه گذاران، دانش آموختگان و مسؤولان دانست و خاطر نشان کرد: تولیدکنندگان صنعت طیور از درآمد این صنعت برای توسعه آن هزینه می‌کنند.

وی اظهار کرد:۲ هزار و ۳۰۰ واحد تولیدی پرورش مرغ گوشتی در استان وجود دارد که ۱۱ درصد از تولید گوشت سفید کشور را به خود اختصاص می‌‌دهد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه سراسری مرغداران کشور با بیان اینکه در هر دوره پرورش مازندران ۱۶ میلیون قطعه جوجه‌ریزی صورت می‌‌گیرد، افزود: مازندران دارای تمامی ۶ چرخه تولید گوشت سفید است.

حسن‌زاده تصریح کرد: مرغ لاین، مرغ اجداد، مرغ مادر، مرغ تخم گذار، مرغ گوشتی و کشتارگاه از چرخه‌‌های اصلی تولید گوشت سفید است که تمامی آن‌‌ها در مازندران با بهترین امکانات مورد نظر وجود دارد.

وی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت طیور مازندران را با در نظر گرفتن صنایع تامین خوراک طیور، ۳ هزار میلیارد تومان دانست و تاکید کرد: در تمامی چرخه‌‌های تولید، تولیدکنندگان افتخار‌های زیادی را برای استان رقم زدند، به گونه‌ای که مرغ لاین آرین بابلکنار نمونه‌ای بی‌نظیر در خاورمیانه است.

حسن‌زاده خاطرنشان کرد: بیش از ۶۰ درصد جوجه یک روزه مورد نیاز کشور در کارخانه‌‌های جوجه‌کشی مازندران تولید می‌‌شود که این نشان از تمرکز ویژه تولید گوشت سفید کشور در مازندران دارد.

*وجود بیش از ۲ میلیون دام سبک در مازندران
مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروری مازندران با بیان اینکه دومیلیون چهارصد هزار راس دام سبک گوسفند و بزتحت پوشش اتحادیه صنعت دامپروری مازندران قرار دارد، اظهار کرد : بیش از ۹۰ درصد دام سبک و بیش از ۳۰ درصد دام سنگین چون گاو، اسب و شتر تحت پوشش اتحادیه صنعت دامپروری مازندران قرار دارد.

الله‌یار ولی‌زاده گفت: صنعت دامپروری در مازندران موجب اشتغازایی بسیاری از جوانان مازندران حتی در مناطق بالا دست شده است.

وی افزود: تولید دامی یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی استان است و مسؤولان باید برای تقویت تولید و تثبیت اشتغال دامی استان توجه بیشتری داشته باشند.

*سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیاردی در صنعت خوراک دام و طیور استان
مدیر عامل شرکت تعاونی تامین نیاز کارخانجات خوراک دام و طیور و آبزیان در مورد ظرفیت‌های تولید صنعتی خوراک دامی استان گفت: طبق آمار و اطلاعات وزارت جهاد کشاورزی بیش از ۵۷۰ کارخانه تولید کننده خوراک دام، طیور و آبزیان با ظرفیت رسمی ۲۰ میلیون تن و با سرمایه گذاری چندین هزار میلیارد تومانی در سطح کشور ایجاد شده است.

حسین کیهانی گفت: مازندران رتبه اول کشور را در تعداد و رتبه دوم را از لحاظ ظرفیت اسمی در حوزه کارخانجات خوراک دام و طیور دارد.

وی افزود: ۵۰ واحد تولید کننده خوراک دام، طیور و آبزیان مازندران با ظرفیت اسمی ۸/۱ میلیون تن با حجم سرمایه گذاری بالغ بر ۳۰۰۰ میلیارد ریال و اشتغال ۱۲۰۰ نفر فعالیت دارند.

*فعالیت ۸۰۰ کمباین دار در مازندران
مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کمباین داران مازندران با بیان اینکه این نهاد صنفی از سال ۸۸ جهت سامان دهی به خدمات صنفی اعضا تشکیل شد، اظهار کرد: در حال حاضر ۸ شرکت تعاونی زیر مجموعه اتحادیه هستند که ۸۰۰ کمباین دار را تحت پوشش قرار داده است.

برزو بابایی تشکل صنفی اش را مسؤول تعویض و صدور شناسنامه ی ناوگان کمباین استان دانست و خاطر نشان کرد: اتحادیه شرکت‌های تعاونی کمباین داران مازندران جهت افزایش مهارت فنی کمباین داران، در سال گذشته ۳۵ کلاس مهارت فنی را تشکیل داد که تمامی اعضا در آن شرکت کرده اند.

وی افزود: کمباین‌های مازندران به ۱۳ استان دیگر نیز برای برداشت محصولات صادر می‌شوند.

به گزارش گروه اقتصادی بلاغ، در سالی که رهبر معظم انقلاب اقتصاد مقاومتی را بر دو رکن تولید و اشتغال معرفی کرده اند باید دانست که رکن اقتصاد مقاومتی مازندران بخش کشاورزی است و باید تمامی برنامه‌های موجود در اجرای سیاست‌های تولیدی و اشتغال‌زایی اقتصاد مقاومتی مازندران معطوف به بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.