امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
- دعوت آحاد جامعه به حضور در راهپیمایی روز قدس
- دومین گردهمایی سرداران و امیران پایتخت شهدای شمالی کشور برگزار شد
- پیگیری مطالبات مردم از سوی رسانهها بزرگترین کارکرد خبرنگاران/ کار خبر و اطلاعرسانی نوعی جهاد تبیین است/مدیرانی که پاسخگوی رسانهها ومردم نیستند عملکردشان قابل پذیرش نیست
- چه کسی پاسخگوی عدم بهرهبرداری مردم بابل و مازندران از توان علمی دانشگاهیان منطقه است/کسب رتبه نخست کشور و ششم جهان توسط دانشگاه نوشیروانی در مرجعیت علمی تایمز/مسئولان بیشتر به ظرفیتهای دانشگاه نوشیروانی در حل مشکلات توجه کنند
- دکتر آرایی عضو شورای پژوهش و فناوری فنی و حرفهای کشور شد
حجتالاسلام والمسلمین مختاری مطرح کرد: نقشآفرینی بیبدیل انقلاب اسلامی در ارتقای وحدت امت اسلامی
به گزارش بابل نوین، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی به مناسبت ایام الله دهه مبارکه فجر در یادداشتی به تبیین «انقلاب شکوهمند اسلامی در ایران و نقش آن در وحدت و بیداری اسلامی» پرداخته است. مشروح این یادداشت را در ادامه میخوانید: بیشک انقلاب اسلامی ایران را باید بهعنوان پدیدهای شگرف در جهان معاصر به شمار آورد، […]
به گزارش بابل نوین، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی به مناسبت ایام الله دهه مبارکه فجر در یادداشتی به تبیین «انقلاب شکوهمند اسلامی در ایران و نقش آن در وحدت و بیداری اسلامی» پرداخته است.
مشروح این یادداشت را در ادامه میخوانید:
بیشک انقلاب اسلامی ایران را باید بهعنوان پدیدهای شگرف در جهان معاصر به شمار آورد، واقعهای بزرگ که از ویژگیهای ممتاز و متمایز با دیگر انقلابهای بزرگ جهان هم چون انقلاب فرانسه و انقلاب روسیه برخوردار است؛ لذا شاهدیم در انقلاب فرانسه نهاد قدرت از کلیسا به دولت منتقل شد و میوه رنسانس در بُعد سیاسی، فرهنگی و اجتماعی به بار نشست و اینچنین ریشه مدرنیسم غربی شکل گرفت؛ از سوی دیگر انقلاب سوسیالیستی روسیه با محوریت مدرنیسم چپ که داعیهدار مبارزه با امپریالیسم غربی بود و تاثیرات آن حتی اروپای شرقی، آسیا، خاورمیانه و حتی آفریقا را در نوردید با پیروزی انقلاب اسلامی ایران به عنوان مهمترین انقلاب مردمی جهان، به محاق رفت و در نهایت از هم فروپاشید.
بدیهی است تامل در ماهیت انقلاب اسلامی بیشازپیش ما را به کلام نورانی امام خمینی (ره) در «اصل تغییرناپذیر نه شرقی، نه غربی» رهنمون میسازد؛ بیجهت نیست که میشل فوکو فیلسوف مشهور فرانسوی و نظریهپرداز پسامدرنیسم که در بحبوحه پیروزی انقلاب اسلامی ایران با سفر به تهران، از نزدیک شاهد وقوع انقلاب بوده است در جایی از جمله «کارل مارکس» که گفته بود «مذهب روح جهان بیروح است» استفاده میکند و در روزنامه مشهور ایتالیایی «کوریر دلا سرا» مینویسد: «ایران روح یک جهان بیروح است، انقلاب ایران صد سال آینده جهان و غرب را نشان داده است».
از این جهت است که انقلاب اسلامی را باید مبدأ تزلزل مکاتب غربی و شرقی دانست زیرا فروپاشی شوروی و مدل حکومتی که به موزههای تاریخ سیاسی پیوست و نیز تضعیف شدید مدرنیته غربی؛ از جمله آثار بیبدیل انقلاب اسلامی ایران است که روح تازهای به کالبد نیمه جان جوامع بشری به ویژه جهان اسلام دمید.
در تبیین این مهم باید به شکوه اتحاد و انسجام و تعامل بیبدیل قومیتی و مذهبی ایرانی اشاره کرد که با تبعیت از ولی فقیه جامعه اسلامی در مواجهه با استبداد پهلوی به پا خواست و اینگونه با گفتمان اسلام سیاسی طومار ظلم و ستم پهلوی را درهم پیچید.
در این بین خودآگاهی مردم در انقلاب اسلامی ایران در قالب اسلامگرایی، غربستیزی، عدالتطلبی، سنتگرایی و مبارزه با تجدد غربی، تاکید بر عقلانیت دینی و پیوند دیانت و سیاست، به مبارزه همه جانبه با استبداد پهلوی انجامید و رفتهرفته ﺩﺭ تاروپود ﺑﺴﻴﺎﺭی ﺍﺯ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎی ﻋﺮﺑی ﻭ ﺍﺳــﻼﻣی ﺭﻳﺸﻪ ﺩﻭﺍنید ﻭ ﺳــﻨﮕﺮ ﻣﺤﻜﻤﻲ ﺍﺯ اسلامخواهی در سایۀ وحدت امت اسلامی ﺩﺭ ﻣﻨﻄﻘﻪ ایجاد شد؛ گنجینهای مهم که نویدبخش صدور وحدتبخش گفتمان انقلاب اسلامی به دیگر کشورهای اسلامی بود؛ که به تعبیر امام (ره) : «صدور این تجربهها، جز شکوفههای پیروزی و استقلال و پیاده شدن احکام اسلام برای ملتهای دربند نیست «.
گفتنی است انقلاب اسلامی ایران با بهرهگیری از تمدن بزرگ جهانی اسلام، بازگشت به گذشته و سنت را برای حرکت به سوی آینده و تحقق پیشرفت به منصۀ ظهور رساند و اینچنین به بازتولید بومی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پرداخت؛ این مؤلفۀ راهبردی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به عنوان نظریۀ راهبردی در کشورهای اسلامی مورد استفاده قرار گرفت و به یک باره جوامع اسلامی با نفی مکاتب غرب و شرق، بازگشت حقیقی به اسلام را در مقولۀ بیداری اسلامی مورد توجه قرار دادند.
همچنین تحقق «هویت گرایی» و ایجاد استقلال فکری و نظری در میان مسلمانان، تقریب روز افزون کشورهای اسلامی و رهایی از سرخوردگی امت اسلامی را موجب شد و وابستگی فراگیر جوامع اسلامی را به قدرتهای غربی قطع کرد، مؤلفهای مهم و کلیدی که جوامع اسلامی را به سوی وحدت فراگیر اسلامی سوق داد و جایگاه کشورهای اسلامی را در عرصههای جهانی ارتقا بخشید. حال آنکه مدرنیسم بر تفکیک میان سنت و هویت تأکید میکرد.
معناگرایی و ترویج فرهنگ اسلام نبوی از جمله مولفههای راهبردی تحت تاثیر پیروزی انقلاب اسلامی
از سوی دیگر معناگرایی و ترویج فرهنگ اسلام نبوی از جمله مولفههای راهبردی است که تحت تاثیر پیروزی انقلاب اسلامی در ساحت تقریب مذاهب اسلامی شکل گرفت لذا چرخه تاثیرگذاری فرهنگ از غرب به شرق دچار ایستایی و سکون گردید و این بار جریان فرهنگگرایی از سوی جوامع اسلامی به سمت کشورهای غربی روانه شد که آثار آن را میتوان در موج فزاینده اسلامگرایی در غرب مشاهده کرد.
همچنین تداوم سنتگرایی و فرهنگ گرایی در انقلاب اسلامی ایران که در سایه تعاملگرایی قومیتی و همزیستی مسالمتآمیز اقوام ایرانی محقق شد در عمل به هویتیابی دیگر مذاهب اسلامی در قالب وحدت جهان اسلام و تعاملگرایی میان مذهبی انجامید که در نهایت تعاملات میان فرهنگی در سطح جهانی رقم خورد و حتی گفتگوهای میان ادیانی در قالب گفتگوی اسلام و مسیحیت، اسلام و یهودیت…آغاز شد؛ حقیقتی انکار ناپذیر منبعث از پیروزی انقلاب اسلامی ایران که اعتراف اندیشمندان غربی هم چون «آنه ماری شمیل» و «هانری کربن» را در نیز پی داشته است.
نقش آفرینی بیبدیل انقلاب اسلامی در ارتقای وحدت امت اسلامی
نباید فراموش کرد ضدیت انقلاب اسلامی با آمریکا و مخالفت با پدیده جهانی شدن، موجبات بازگشت به تمدن اسلامی را تقویت کرد؛ لذا تمدنگرایی بومی و منطقهای در مقابل تمدنگرایی غربی تشدید شد و زمزمههای بازگشت جوامع اسلامی به دوران طلایی تمدن اسلامی در امت اسلامی طنینانداز شد.
با این تفاسیر بهتر میتوان به عمق نقش آفرینی بیبدیل انقلاب اسلامی در ارتقای وحدت امت اسلامی پی برد، دستاوردی مهم و ارزشمند که از مهندسی فرهنگی انقلاب اسلامی ایران نشات گرفت و زمینهساز ارتباطات میان فرهنگی و تقویت روز افزون وحدت و انسجام امت اسلامی گردید.
/ع
اخبار مذهبی بابل نوین , امام خمینی (ره) , پهلوی , دهه فجر , ولی فقیه
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.