امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 61672
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : 28 تیر 1396 - 15:25 | | ارسال توسط :

حدود ۹۷ درصد داروهای کشور ایران تولید داخل است

معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو، با بیان اینکه حدود ۹۷ درصد داروهای کشور ایران تولید داخل است، سفر به قرقیزستان را فرصت خوبی برای توسعه بازار صادرات دارویی و تجهیزات پزشکی ایران به کشورهای اوراسیا دانست.

به گزارش بابل نوین، دکتر رسول دیناروند در حاشیه بازدید از آکادمی دارویی قرقیزستان و مذاکره با مسئولین دارویی این کشور با بیان اینکه قرقیزستان از لحاظ تامین داروی خود وابسته به خارج از است، گفت: حدود ۹۷ درصد داروهای کشور ایران تولید داخل است.

وی ضمن اشاره به علاقه مندی کشور قرقیزستان برای حضور شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی ایران و سرمایه گذاری این شرکت‌ها در کشور خود، افزود: طی تفاهم نامه میان ایران و قرقیزستان در حوزه دارو تجهیزات پزشکی مقرر شد ثبت داروهای ایرانی با سرعت بیشتری در قرقیزستان صورت گیرد و بزودی هیاتی ایرانی از بخش خصوصی برای بررسی نحوه اجرایی شدن مفاد تفاهم نامه به این کشور سفر خواهند کرد.

رئیس سازمان غذا و دارو با تاکید بر این که ثبت دارو در کشور قرقیزستان به دلیل اینکه جز کشورهای اتحادیه اروپا است باعث ورود داروی ایران به سایر کشورهای اتحادیه اوراسیا خواهد شد، افزود: ما می‌توانیم داروهای تولید داخل را در این کشور ثبت کنیم تا بازار ۱۸۰ میلیونی روسیه و کشورهای عضو اوراسیا را مورد هدف خود قرار دهیم.

دیناروند افزود: قرقیزستان می‌تواند دروازه ورود دارو و تجهیزات ایران به کشورهای اتحادیه اوراسیا باشد.

رئیس سازمان غذا و دارو با تاکید بر ضرورت استفاده بخش خصوصی از فرصت ایجاد شده، افزود: در دوران تحریم‌های سنگین، تبادلات ایران با دنیا و کشورهای غربی متوقف شده بود و سد تحریم باعث محدودیت ورود شرکت‌های ایرانی به بازار جهانی شده بود.

دیناروند با اشاره به اینکه صادرات در حوزه دارو بسیار سخت و مشکل است و نیاز به ثبت دارد، گفت: پس از برجام، افزایش صادرات به شکل معنی داری افزایش یافت و به حدود ۲۰۰ میلیون دلار رسید، در حالی که در اواخر سال ۹۰ و ۹۱ میزان صادرات دارو به زیر ۱۰۰ میلیون دلار رسیده بود و حتی در دوران تحریم بازار افغانستان را هم از دست داده بودیم.

وی در پایان با اشاره به توسعه روابط بین المللی در دوران پسابرجام، افزود: از ۱۰ سال گذشته ۶ قلم داروی ایرانی در قرقیزستان ثبت شده و می‌توانیم صد‌ها قلم دارو در این کشور ثبت کنیم و با بازار ۶۰۰ میلیون دلاری رقابت کنیم./ص

خبرگزاری دانشجو

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.