امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 75045
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 02 دی 1396 - 18:22 | | ارسال توسط :

حذف ارز مبادله‌ای نشاکارهای برنج، غیر کارشناسی است

به گزارش بابل نوین، کامبیز عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون  از بهبود مکانیزاسیون کشاورزی در چند سال اخیر خبر داد و گفت: از ابتدای دولت یازدهم در پی سرمایه گذاری عظیم در این حوزه، خطوط اعتباری جدید مکانیزاسیون راه اندازی شد. وی با بیان اینکه در سال ۹۲ رکورد عظیمی در صنعت ماشین آلات زده شد، […]

به گزارش بابل نوین، کامبیز عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون  از بهبود مکانیزاسیون کشاورزی در چند سال اخیر خبر داد و گفت: از ابتدای دولت یازدهم در پی سرمایه گذاری عظیم در این حوزه، خطوط اعتباری جدید مکانیزاسیون راه اندازی شد.

وی با بیان اینکه در سال ۹۲ رکورد عظیمی در صنعت ماشین آلات زده شد، افزود: براین اساس ۵ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار با تکیه ۹۵ درصدی بر صنعت داخل و مبتنی بر اقتصاد مقاومتی جذب شد.

عباسی با تأکید بر اینکه تاکنون ۵۳۰ میلیارد تومان تسهیلات جذب شده است، بیان کرد: در چند سال اخیر سرمایه گذاری بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان در این بخش اتفاق افتاد که ۲۰ درصد آن توسط مردم و مابقی از سوی دولت صورت گرفته است.

به گفته این مقام مسئول درخشان‌ترین دوره در حوزه مکانیزاسیون در دولت یازدهم اتفاق افتاد در حالیکه در گذشته وضعیت اسفناکی در این بخش داشتیم.

*حذف ارز مبادله‌ای نشاکارهای برنج، افزایش هزینه تولید را در بر دارد
رئیس توسعه مرکز مکانیزاسیون ادامه داد: حذف ناگهانی ارز مبادله‌ای نشاکارهای برنج از آذر ماه توسط وزارت صنعت به طور قطع به حوزه برنج لطمه جدی وارد خواهد کرد.

وی با انتقاد از حذف ارز مبادله‌ای تأمین ماشین آلات نشا کار، گفت: با وجود اهمیت فراوانی که تأمین ماشین آلات نشاکارها در کشور دارند؛ اما اخیرا وزارت صنعت و معدن اقدام به حذف ناگهانی ارز مبادله‌ای این ادوات کرده است.

عباسی با بیان اینکه ۵ درصد ماشین آلات مورد نیاز از طریق واردات تأمین می‌شود، اذعان کرد: به کارگیری نشاکارهای برنج در کاهش مصرف آب و هزینه‌های تولید نقش بسزایی دارد و از آنجا که این ادوات تولید داخل ندارد، چاره‌ای جز تأمین آن از طریق واردات نیست.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی، تصریح کرد: حذف یکباره ارز مبادله‌ای، افزایش حداقل ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت ماشین آلات را به همراه دارد که حذف یک شبه ارز مبادله‌ای واردات ماشین آلات سردرگمی کشاورزان را به همراه دارد.

وی در ادامه افزود: اختصاص نیافتن ارز مبادله‌ای به واردات تراکتور برنج و برداشت غلات سنگین، افزایش قیمت تمام شده و اجحاف در حق کشاورزان را به همراه دارد که انتظار می‌رود با بررسی کارشناسی، ارز مبادله‌ای در اختیار جامعه شالیکار قرار گیرد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بهره‌بردار، برنج مورد نیاز کشور را تأمین می‌کنند، بیان کرد: بهره برداران در صورت نبود ادوات نشاکاری مجبورند که این عملیات را با دست انجام دهند و تا زانو در گِل فرو روند که این امر عواقبی نظیر بیماری‌های پوستی، رماتیسمی و پیری زودرس در پی دارد که کشور را برای تأمین دارو با چالش‌هایی روبه‌رو می‌کند.

عباسی با بیان اینکه وزارت صنعت و بانک مرکزی به یکباره اقدام به تصمیم حذف ارز مبادله‌ای واردات ماشین آلات نشاکار کرده‌اند، افزود: با وجود آنکه سهم ناچیزی از ارز مبادله‌ای به واردات ماشین آلات اختصاص دارد؛ اما اثر گذاری آن نسبت به سایر بخش‌ها ۱۰ برابر است و از این رو انتظار می رود در تصمیم اخیر وزارت صنعت و معدن تجدید نظر صورت گیرد.

وی با تأکید بر اینکه ۹۵ درصد صنعت مکانیزاسیون با تکیه بر تولید داخل است، بیان کرد: خوداتکایی و افزایش تولید در محصولاتی نظیر گندم، چغندر قند، برنج و سیب‌زمینی ناشی از توسعه مکانیزاسیون است که در صورت عدم واردات ۵ درصد ماشین آلات نشاکار، آسیب جدی به تولید داخل وارد می‌شود.

رئیس توسعه مرکز مکانیزاسیون با اشاره به آخرین وضعت مکانیزاسیون برنج در چند سال اخیر، گفت: در ابتدای دولت یازدهم کمتر از ۶۰ هزار هکتار سطح برنج مکانیزه بود که در شرایط کنونی به رقمی بیش از ۳۵۰ هزار هکتار رسید.

وی با اشاره اینکه افزایش برداشت مکانیزه بزرگترین خدمت وزیر جهاد به شالیکاران بوده است، افزود: در شرایط کنونی حدود ۹۰ درصد برداشت برنج مکانیزه است در حالیکه این رقم در گذشته به کمتر از ۱۵ درصد می‌رسید.

عباسی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه عدم توسعه مکانیزاسیون برنج در آینده دردسرساز خواهد شد، تصریح کرد: با توجه به آنکه عدم توسعه مکانیزاسیون برنج در آینده، افزایش هزینه‌های هنگفت درمان را در بردارد از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و مسئولان وزارت صنعت تقاضا داریم که واقع بینانه‌تر به این مسئله نگاه کنند، چرا که پیشگیری بهتر از هزینه‌های درمان است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.