امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 83055
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 06 مرداد 1397 - 19:24 | | ارسال توسط :

حفظ یکساله قرآن طرحی کارشناسی شده نیست/ نیاز به آسیب شناسی داریم

عباس سلیمی خادم القرآن و پیشکسوت قرآنی با اشاره به طرح حفظ تخصصی یکساله قرآن گفت: باید با بررسی های کارشناسانه تبعات حفظ قرآن در ۲۰ سال آینده را برآورد کنیم.

به گزارش بابل نوین، عباس سلیمی خادم القرآن و پیشکسوت قرآنی در خصوص حفظ یکساله تخصصی گفت: اصولا ماهیت اقدامات و ماهیت فعالیت های فرهنگی به نحوی است که نمی شود نسخه کلی برای همه پیچید.

مدیر دارالقرآن حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) ادامه داد:ما با توجه به استعداد ، توانمندی ها و ویژگی هایی که مخاطب در مسایل مختلف دارد روی آن کار کنیم

سلیمی با تاکید بر اینکه خود قرآن کلامی سنگین دارد تصریح کرد: تعبیری که در آیات ابتدایی قرآن بر پیامبر نازل کرده است گفتار سنگین است إِنَّا سَنُلْقِی عَلَیْکَ قَوْلًا ثَقِیلًا «مزمل ۵» و اگر  ما این طرح یکساله را در ارتباط با نونهالان بکار ببریم امکان عدم ظرفیت آنها امکان دارد. البته ما هرگز در صدد انکار توانمندی و قدرت فراگیری نابغان و نونهالان قرآنی نیستیم اما باید به ظرفیت ها و ویژگی های آنان توجه کرد.

استاد پیشکسوت قرآنی با توجه به اینکه بعضی از فعالیت ها مثل موج عمل می کند، افزود: در ارتباط با حفظ یکساله بعضی از موارد معدود و محدود پاسخ داده و در بعضی از موارد باعث بروز مشکل شده است و ما کارشناسی علمی آموزشی در این رابطه انجام نداده ایم و در بعضی مواقع متاسفانه حرکتی مثل یک موج  در جامعه مطرح می شود و بعد از مدتی فراموش می شود یا متوجه می شویم اشتباه تصمیم گیری کرده ایم.

وی ادامه داد: در این رابطه باید یا شورای توسعه یا سازمان های ذی ربط مسئولیت را به عهده بگیرند یک آسیب شناسی در این رابطه داشته و بتوانند این طرح  را در چند مرحله معرفی کنند به عنوان مثال بگویند افرادی که این ویژگی را دارند می توانند در یک سال و افراد دیگر نیز در طی سال های بیشتر می توانند حفظ قرآن را انجام دهند.

سلیمی با بیان مثالی اظهار داشت: در مسابقات بین المللی سال های گذشته در حسینیه ارشاد حضرت آیت الله خزعلی علاوه بر کهولت سنی که داشتند علاقه مند به شرکت در مسابقات بوده و رتبه ممتاز نیز آوردند. شب پایانی که ایشان را زیارت کردند به من گفتند من می روم که نهج البلاغه را نیز حفظ کنم. آیت الله خزعلی ممکن است استثنا باشد اما معتقدم بحث حفظ تخصصی یکساله چون کار سلیقه ای زیبا است ولی طرحی کارشناسی نشده است.

این معلم اخلاق با تاکید بر بررسی کارشناسانه اضافه کرد: ماباید با بررسی و کارشناسی آثار و تبعات این طرح  را در ۲۰ سال دیگر بر ذهن و فکر افراد برآورد کنیم. بنده معتقد به آسیب شناسی هستم و که بر مبنای آن یک طرح علمی کارشناسی شده تهیه و سپس به مرحله اجرا گذاشته شود. شورای توسعه می تواند کارگروهی را مختص این امر قرار دهد و یا این ماموریت توسط نهاد های دیگر قرآنی همچون سازمان تبلیغات و سازمان اوقاف و امور خیریه صورت گیرد.

وی در پایان گفت: اگر شورای توسعه مایل بود به این طرح ضمانت قانونی بدهد و حداقل ها و حداکثر ها را مشخص کند حداقل اگر موسسه یا نهادی می خواهد رسما اعلام کند تا رسما قرآن آموز دریافت کند./ص

مهر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.