امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 74453
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار بابل, سخن سردبیر, علم و سلامت, گزارش تاریخ انتشار : 27 آذر 1396 - 14:35 | | ارسال توسط :

حوزه و دانشگاه ۲ اصل در پیشرفت اسلامی/تعهد دانشگاهیان در پیوند با مراکز حوزوی به دست خواهد آمد

وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان دو پایگاه مهم فکری فرهنگی جامعه، برای حفظ فرهنگی اصیل در مقابل هجوم ارزش‌‏های غربی و وارداتی، امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است

به گزارش بابل نوین، در دنیای کنونی اصل اتحاد بین تمامی جوامع بشری پذیرفته و در جهت پیشرفت قابل اعتناست از این‌رو این اصل در کنار روز شهادت آیت‌الله دکتر محمد مفتح از روحانیون پیشگام در دانشگاه‌ها باعث شد تا ۲۷ آذر ماه هر سال با نام روز وحدت حوزه و دانشگاه معرفی شود.

تاریخ معاصر کشور ما در سده اخیر، شاهد تلاشی منسجم و سازمان یافته از سوی حاملان و حامیان جریانات استعماری در جهت ایحاد شکاف یا بالابردن دیواری رفیع بین دو محور تاریخ‌ساز کشور یعنی حوزه و دانشگاه بوده است.

در نیم قرن اخیر هم در حوزه و هم در دانشگاه، بزرگمردانی برای پر کردن این شکاف و برداشتن این دیوار همت کرده‌اند تلاش‌های این اندیشمندان در آستانه انقلاب اسلامی به بار نشست و حاصل آن در پیروزی و فرجام شکوهمندانه انقلاب تجلی یافت.

در میان چهره‌های شاخصی که در این طریق گام نهادند، نام شهیدان والامقام مطهری، بهشتی، باهنر و مفتح از درخشش ویژه‌ای برخوردار است و از قضای روزگار، اینان همان کسانی هستند که دشمنان نظام از ابتدای امر آنان را آماج تهمت‌ها و نهایتا ترور ناجوانمردانه قرار دادند و این رویکرد، آشکارا مؤید این نکته عبرت‌آموز است که دشمنان نظام در شناسایی و امحای چهر‌های مقوم و سرنوشت‌ساز و موثر انقلاب، از توانائی بسیار بالایی برخوردارند و هنوز نیز با وجود تغییر شیوه‌ها، لحظه‌ای در نابودی عناصر تاثیرگذار تردید نخواهند کرد.

وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان دو پایگاه مهم فکری فرهنگی جامعه، برای حفظ فرهنگی اصیل در مقابل هجوم ارزش‌‏های غربی و وارداتی، امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است وحدت و همکاری میان این دو نهاد، نه یک وحدت فیزیکی و شکلی، بلکه تقارب و یکی شدن در مبانی معرفت شناختی، ارزش‌‏های فرهنگی و دغدغه‌ها و حساسیت‏‌های سیاسی – اجتماعی است و همین حالت است که هر یک از این دو قشر را در جایگاه واقعی خود قرار داده است.

بزرگترین فجایع عصر حاضر در جهان اسلام جدایی حوزه و دانشگاه است

حجت‌الاسلام حسین تقی‌پور در گفت‌و گو با خبرنگار بلاغ با اشاره به لزوم وحدت حوزه‌و دانشگاه اظهار کرد: حوزه و دانشگاه اگر باهم نباشند بنابر فرموده امام راحل کشور سقوط می‌کند و کشور و اسلام به هلاکت می‌رسد بنابراین اگر بخواهیم کشور که با شعار امام زمان(عج) شروع و قیام کرد به نتیجه برسد، باید حتما این اتحاد و وحدت را ایجاد کنیم.

وی با تاکید بر گفتمان امام(ره) در این موضوع از زبان ایشان افزود: دشمنان‌مان دارای سه هدف هستند برای اینکه حوزه و دانشگاه را جدا کنند و این وحدت پا نگیرد، یکی جدایی مردم از روحانیت و اسلام، دوم اختلاف بین ملت و سوم غارت کشور است.

تولیت حوزه علمیه امام‌حسین(ع) شهر گتاب ادامه داد: مطمئن باشید که بزرگترین فجایع عصر حاضر در جهان اسلام همین جدایی حوزه و دانشگاه است و قطعا اجانب برای تفرقه‌اندازی بین این دو قطب هم آدمش را تربیت کردند و هم به فرموده حضرت آقا آن‌ها را در صدد نفوذ دادن به بدنه کشور و نهاد مقدس حوزه و دانشگاه هستند بنابراین سخن امام(ره) را فراموش نکنیم.

این مسئول تصریح کرد: نکته دیگر در راز وحدت است چون خداوند نامحدود و مخلوق هرکه باشد محدود است بنابراین ما نمی‌توانیم یک تنه تمام بار یک کشور اسلامی و الهی را بردوش کشیم، تقریبا در این زمینه تقسیم کار شده است.

حجت‌الاسلام تقی‌پور گفت: حوزه آمد تبیین قول خدا را به عهده گرفت و دانشگاه به تشریح فعل خدا می‌پردازد، اگر قول خدا تبیین نشود و فعل خدا تشریح نشود جامعه به سمت الهی بودن پیش نمی‌رود.

وی با اشاره به مشکلات متعدد در جوامع مختلف بشری افزود: امروز می‌بینید جوامعی که به فعل خدا رسیدند و به قول خدا توجه نکردند دچار نابسامانی‌های فراوان شدند و حتی خودشان هم در آن مانده‌اند.

امام جمعه گتاب با تاکید بر روی مساله تبلیغات اظهار کرد: یک سری کارها کارهای رو بنایی و شعاری است که من معتقدم این‌ها لازم است مثلا یک روز در تقویم برای وحدت حوزه و دانشگاه نام‌گزاری کنند که کردندو
حوزه و دانشگاه باهم رفت و آمد کنند، این‌ها کار روبنایی است اما برخی کارها زیربنایی است، اینکه حوزه خیال نکند علوم اسلامی فقط فقه و اصول است چون اگر ما فقط به علوم اسلامی، فقه و تفسیر بپردازیم این زاویه‌ای ایجاد می‌کند که آن زاویه هرچه امتداد پیدا کند درجه زاویه بیشتر و شکاف بیشتر می‌شود.

تقی‌پور ادامه داد: دانشگاهیان هم اسلامی هستند چون فعل خدا را تشریح می‌کنند مثلا یک ستاره‌شناس، زیست‌شناس و دارندگان سایر علوم حتما دارند می‌گویند عجب خدایی، چه چیزهایی آفریده و این مهم است و از طرفی دیگر کار روبنایی دیگر این که دانشگاه فکر نکند با صرف تبیین فعل خدا دیگر زندگی‌ها تامین می‌شود.

تولیت حوزه علمیه امام‌حسین(ع) شهر گتاب در پایان گفت: اگر ما این دو کار را انجام دهیم یعنی حوزه بداند علوم اسلامی منحصر به فقه، تفسیر و اصول نیست و دانشگاه هم بداند گرفتاری‌هایش فقط گرفتاری جسمی و ظاهری نیست، برای اینکه انسان را به قله آرامش و سرمنزل مقصود برسانیم قطعا با تحقق بنیادین حاصل می‌شود.

 

عدم ارتباط و اعتماد بین حوزه و دانشگاه به جامعه آسیب جبران‌ناپذیری می‌زند

حجت‌الاسلام محمدحسین حاجی‌زاده ضمن تبریک روز وحدت حوزه و دانشگاه در گفت‌و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: اگر جامعه‌ای که می‌خواهد در بعد معنوی و علمی پیشرفت کند باید حوزه و دانشگاه به‌طور عملی وحدت داشته باشند.

 

وی افزود: در شرایط کنونی جامعه ما شاهد آن هستیم که عملا حوزه و دانشگاه فرسنگ‌ها باهم فاصله دارند و این موضوع اصلا برای جامعه اسلامی با رویکردی که پیامبر اکرم(ص) که خود مبلغ دین خدا بودند بر اهمیت کسب علم از دورترین نقاط جهان تاکید داشتند شایسته نیست.

معاونت تهذیب، تعلیم و تربیت مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه شهرستان بابل ادامه داد: برای پیشرفت و تکامل جامعه اسلامی هر دو ظرفیت حوزه و دانشگاه با هم باید تعامل و همکاری بیشتری در زمینه‌های مختلف علمی‌و عملی داشته باشند و به این عرصه ورود پیدا کنند.

این مسئول ادامه داد: برنامه‌های متعدد مانند نشست‌های مشترک می‌تواند در این راه تاثیرگذار باشد مانند برنامه‌هایی که موسسه آیت‌الله مصباح در طرح ولایت انجام می‌دهد که هم حوزه و هم دانشگاهی را در یک جا جمع می‌کنند.

حجت‌الاسلام حاجی‌زاده با اشاره به مشکلات عدم همکاری و هماهنگی حوزه و دانشگاه در جامعه کنونی اذعان کرد: دانشگاه و حوزه وقتی با هم هماهنگ نباشند آسیب های اجتناعی مانند طلاق، اعتیاد، عدم اشتغال مناسب، اقتصاد لیبرالی و سایر مشکلات بروز می‌کند.

وی افزود: ایجاد سه ضلع بیگانه بودن مردم با حوزوی‌ها و حوزوی‌ها با دانشگاهیان خودش بزرگترین آسیب به جامعه است یعنی عدم ارتباط و اعتماد بین هر دو گروه به جامعه آسیب جبران‌ناپذیری می‌زند، آسیب‌های زیرساختی و نه سطحی.

معاونت تهذیب، تعلیم و تربیت مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه شهرستان بابل در پایان خاطر نشان کرد: اگر این دو مرکز علمی و دینی با هم متحد باشند قطعا عوام مردم جامعه تاثیر می‌پذیرند و از لحاظ معنوی و علمی پیشرفت متجلی خواهد شد.

 

تعهد دانشگاهیان در پیوند با مراکز حوزوی به دست خواهد آمد

دکتر جواد حبیبی‌افروزی از اساتید دانشگاه‌های مازندران با نگاه ویژه به تعهد دینی دانشگاهیان اظهار کرد: جامعه‌ای پویا، سرزنده، موفق و سربلند خواهد بود که در کنار تخصص دانشمندانش تعهد به خدمت و وجدان کاری در دانشگاهیانش وجود داشته باشد.

وی افزود: با توجه به این نکته که عموم دانشگاهیان روزی مسئولان و کارگزاران جامعه خواهند شد و چرخ‌های مدیریتی و رفاهی جامعه بر دوششان خواهد افتاد باید در بعد درونی بر معنویت خود افزوده و تعهد را در خود بارور کنند تا بتوانند برای جامعه خود مفید باشند.

این استاد علم مدیریت ادامه داد: نگاه ویژه جامعه ما با رویکرد اسلامی باید معطوف به هویت دینی خود باشد و دانشگاهیان نیز از جامعه جدا نیستند پس بریا شکوفایی جامعه اسلامی باید دانشگاهیان با تفکر و همراهی بیشتر علم خود را در کنار تعهد دینی پرورش دهند و در جهت اهداف نظام اسلامی به کار بندند.

دکتر حبیبی تصریح کرد: دانشجویانی که تعهد به جامعه و دین داشته باشند عموما موفق‌تر از سایر دانشجویان هستند چون تعهدات دینی باعث می‌شود توجه به علم‌آموزی بیشتر با رویکرد خدمت به همنوعان بپردازند و از نظر روانی تلاش و همت بیشتری در کسب علم داشته باشند.

وی تخصص بدون تعهد را هلاک‌آور دانست و افزود: در تاریخ بسیار شاهد آن بودیم که تعهد اگر نباشد یک انسان حتی متخصص چه کارهایی می‌تواند انجام دهد که زیانش از انسان غیر متخصص کمتر است و بسیاری از کشته‌های تاریخ از همین عدم تعهد جنگ‌افروزان به مردم و ترجیح منافع شخصی بوده است.

استاد علم مدیریت دانشگاه‌های مازندران در پایان گفت: برای آرامش، آسایش و تعالی باید به سمت جامعه اسلامی همراه با تخصص دانشگاهیان متعهد پیش برویم که این تعهد دانشگاهیان قطعا از پیوند با مراکز حوزوی و دینی به دست خواهد آمد.

 

چرا در حوزه و دانشگاه‌ها علوم توامان تدریس نمی‌شود و همزمان افراد بتوانند دو مدرک بگیرند

سیدقاسم میرنبی دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل با نگاه شفاف‌تر به موضوع پیوند حوزه و دانشگاه اظهار کرد: اصولا در جامعه بشری اگر فقط به دنبال تخصص باشیم و تعهد را در خود پرورش ندهیم نفع‌گرایی شخصی را در خود نهادینه کرده ایم که بسیار نامطلوب است.

وی افزود: امروز در جامعه ما حتی با نام اسلامی که یدک می کشد شاهد حضور اساتید و دانشگاهیان هستیم که با صلاح علم فقط به دنبال لذت‌های شخصی در دنیای فانی هستند و بسیار از درد عموم مردم دور هستند.

این کارشناس حقوق بین‌الملل ادامه داد: در عرصه بین‌المللی هم این رویه در بسیاری از کشورهای جهان علی‌الخصوص کشورهای امپریالیسم با رویکرد قیمومیت جهانی وجود دارد که باعث شده امروز در دنیا شاهد بسیاری از جنگ‌ها و غارت کشورها باشیم.

میرنبی تصریح کرد: چرا باید وقتی همه باهم می‌توانیم از منابع و مواهب خدادادی استفاده کنیم عده‌ای خاص با نگاه از بالا و تجمل‌گرایی به مردم نگاه کنند که جالب است بیشتر این افراد تحصیل‌کرده‌های فرنگ رفته و غرب‌گرایان هستند پس به عینه در جامعه امروزی شاهد این عدم تعهد در زندگی اجتماعی و شخصی غرب‌گرایان تحصیلکرده جامعه ایرانی هستیم.

این دانشجوی حقوق در مقطع ارشد با نگاه ویژه به تهذیب و تعهد در حوزه‌های علمیه افزود: ما باور داریم که حوزه‌های علمیه مکان مناسبی برای تهذیب نفس و تعهد انسانی و ایجاد باور دینی است ولی باید به دنبال ایجاد ارتباط بیشتر بین این دو مرکز باشیم.

وی اظهار کرد: چرا نباید حوزه‌ها در دانشگاه‌ها و دانشگاه‌ها در حوزه‌ها مستقر شوند و چرا بجز نهاد رهبری حوزه‌های علمیه در دانشگاه‌ها و دانشگاه ها در حوزه‌های علمیه دفتر مستقیمی ندارند تا حتی دانشگاهیان و حوزویان توامان با هم هردو علم را فرا گیرند و دو مدرک بگیرند این مسئله با توجه به رویکرد جامعه امروز بسیار ضروری است.

میرنبی در پایان گفت: امیدوارم روزی در جامعه اسلامی شاهد یک مرکز با رویکردهای گفته شده باشیم نه اینکه فقط نام دانشگاه‌های علوم اسلامی را یدک بکشیم ولی کرسی‌های درس و بحث مانند کرسی‌های آزاداندیشی که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند و راه تکامل علوم است به فراموشی سپرده شود.

به گزارش بابل نوین، آنچه که از مطالب بالا و نظرات دست اندرکاران، مسئولان و دانشگاهیان بر می‌آید آن که در مسیر تحقق وحدانیت و نزدیکی حوزه‌های علمیه باید با توجه و نگاه ویژه و کاربردی‌تری در این مسئله ورود کرد و توجه به تعهد همراه با تخصص و تخصص همراه با تعهد در هر دو دسته مورد قبول است که باید در این مسیر اقدامات جدی عملی انجام داد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.