امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 6527
  پرینتخانه » اخبار برگزیده اصلی تاریخ انتشار : 07 خرداد 1394 - 1:42 | | ارسال توسط :

خسرو معتضد بابلی که شاگرد نانواست

در دل جوان بابلی چه می گذرد حرف ناگفته و تلخ و شیرین جوان محقق تاریخ بابل   مصاحبه باحامد ابراهیم زاده بازگیر متولد۱۳۵۹کارشناسی فقه و مبانی حقوق شغل شاگردنانوا فارغ التحصیل۱۳۸۶از دانشگاه آزاد اسلامی بابل.شاگردنانوا  هستم کارم جمع آوری اسناد  و تصاویر تاریخی بابل(شناسنامه مصور و مستند شهر بابل)۶/۳/۹۴ ایده کار و انگیزه اصل […]

در دل جوان بابلی چه می گذرد حرف ناگفته و تلخ و شیرین جوان محقق تاریخ بابل

 

مصاحبه باحامد ابراهیم زاده بازگیر متولد۱۳۵۹کارشناسی فقه و مبانی حقوق شغل شاگردنانوا فارغ التحصیل۱۳۸۶از دانشگاه آزاد اسلامی بابل.شاگردنانوا  هستم کارم جمع آوری اسناد  و تصاویر تاریخی بابل(شناسنامه مصور و مستند شهر بابل)۶/۳/۹۴

حامد ابراهیم زاده بازگیر

حامد ابراهیم زاده بازگیر

ایده کار و انگیزه

اصل کارم بعد از ازدواج صورت گرفت همسرم با ۴نسل فاصله برادر زاده های علامه شیخ کبیر هستند که بعد از وصلت با ایشان و با در اختیار قرلز گرفتن تعدادی از اسناد قدیمی که از پدر بزرگشان به یادگار داشتند علاقمند به این کار شدم . حس ناسیونالیستی نسبت به شهر بابل از اول داشتم و دارم . شروع کار من از همین حس ناسیونالیستی هست. در زمان دانشجویی درباره علامه سعیدالعلماء مقاله ای نوشتم که در کتاب مجموعه مقالات به چاپ رسید.

کتاب نگین محدثین

کتاب نگین محدثین

به تنها چیزی  که فکر نمیکنم خستگی در این راه هست با همه سختی ها بازهم به ادامه کارم دلگرم ترمی شوم تا به مسولان فرهنگی شهرستان ثابت کنم که این کاری را که حقیر انجام می دهم کار من نیست بلکه که کار شما بزرگوارنی است که در این شهر مسئولیت فرهنگی دارید .

اسناد تاریخی بارفروش دوران قاجاریه

اسناد تاریخی بارفروش دوران قاجاریه

اسناد تاریخی بارفروش دوران قاجاریه

اسناد تاریخی بارفروش دوران قاجاریه

و به لطف خدا بعد از سه سال تحقیق میدانی و اسنادی و کتابخانه ای توانستم زندگی نامه علامه شیخ کبیر را تحت عنوان « نگین محدثین » در سال ۱۳۹۰ توسط انتشارات مسجد مقدس محدثین به چاپ برسانم . مهمترین بخش این کتاب اصالت شیخ است که اکثر مورخین به اشتباه نوشتند که شیخ کبیر اهل قزوین هستند در صورتی که با استفاده از اسنادی که در اختیار دارم و در کتاب موجود است اثبات نمودم ایشان اهل بابل می باشند .

هزینه های انجام شده از کجا بود؟

برخی از نوادگان علماء ، بزرگان تجار ، رجال سیاسی و نظامی شهر را می شناسم و دنبال شان می روم . بخشی از این اسناد و عکس ها اصل هستند که اینها را خریداری کردم و پولش را با زدن جیره زن و بچه ام تامین نمودم . بعضی هم خود شان اسناد را می دادند بعضی را هم در خانه های قدیمی پیدا کردم ولی بخش اعظمی از اسناد و عکس ها که دست اشخاص هست از آنها امانت می گرفتم و اسکن می کردم و دوباره به آنها بر می گرداندم . بخش آخر کار برای من دشوار بود و انرژی زیادی صرف نمودم . چون اتفاق افتاد بالای ده بار می رفتم در خانه شخص ولی متاسفانه هر بار به هر دلیلی دست خالی برمی گشتم.و این همان عدم اعتمادی هست که مردم دارند البته گاهی هم به آن ها حق می دهم که نگران اسناد خود باشند.

سود انجام دادن این کار چبست؟

نه تنها سودی نداشت بلکه ضرر مالی هم دارد . اما غلافه و حس ناسیونالیستی که نسبت به شهر خود دارم ، سبب شد نه تنها دل سرد نشوم ، بلکه دلگرمی بیشتری به من می بخشد .چرا که مطمئن هستم شهر من بابل با این پیشینه تاریخی و تجاری و علمی و سیاسی در طول تاریخ از شهر های ممتاز ایران بود .ولی بدلیل آنکه در این بخش کار نشده و معرفی نشد عظمت آن مجهول ماند .

آیت الله علامه حائری بابلی در جمع مریدانش

آیت الله علامه حائری بابلی در جمع مریدانش

جیب خالی اما دلی بزرگ برای بابل

با توجه به اینکه دوستان علاقمند لطف می کنند و کارهای کامپیوتری و فتوشاپ برای من رایگان انجام می دهند ولی با این وجود تا به حال حدود شش مییلیون تومان هزینه کرده ام . (البته این به غیر از فرصت تقریبا شبانه روزی است که صرف این کار می کنم و از وقت استراحت خود و خانواده می زنم)!!!!!!

رجال حکومتی بار فروش

رجال حکومتی بار فروش

برای ثبت اسناد و عکسها هم اقدامی کردید؟

کتاب بابل قدیم گزیده ای از مهمترین اسناد و عکس های تاریخی بابل در سه دوره قاجاریه پهلوی و انقلاب اسلامی یعنی از سفر اول ناصرادین شاه در سال۱۲۸۲ه ق. شروع و تا پایان دفاع مقدس آماده چاپ هست که با وجود آنکه حدود یکسال می باشد مصوبه شورای شهر بابل را برای حمایت مالی جهت چاپ گرفته ام اما هنوز پیگیری یکساله این طرح هیچ ثمری نداشته است . کتاب دیگری که در دست چاپ دارم ، با عنوان تاریخ نامه بارفروش است که برای چاپ این کتاب منتظر حمایت مالی از سوی مسئولین فرهنگی شهر می باشم .

مدرسه دوران پهلوی اول

مدرسه دوران پهلوی اول

مدرسه دوران پهلوی اول

مدرسه دوران پهلوی اول

 

بهترین خاطره در حال جمع آوری اسناد

هرموقع به عکس و سندی دست پیدا می کنم همان برام بهترین خاطره هست.

بدترین خاطره

بارها و بارها اتفاق افتاد دنبال سند یا عکس ای می روم یک بار ، دو بار ، ده بار و گاهی این مراحل حتی یکسال به طول می انجامد .متاسفانه بی نتیجه برمیگردم و بعضا این بزرگواران از فرزندان علما و بزرگان شهر می باشند که به دلیل عدم اعتماد همکاری نمی کنند .

 

 

 حرف آخر ****

انتظار شما از مسولین شهرستانی و کشوری چیست؟

نگرانی من از این هست که پول هست ولی متاسفانه این پول در جایی هزینه می شود که آدم دردش می گیرد مثلا پولی که برای تخم مرغ های ایام عید خرج کردند . البته من امیدوارم این خبر کذب باشد چرا که اگر صحت داشته باشد جای تامل دارد . طبق شنیده ها مبلغ ۶۰میلیون تومان برای ۶۰ عدد تخم مرغ رنگی که در ایام عید در میدان ها و چهارراه های شهر تعبیه شده بود هزینه کرده اند .!!!!!!! من نمی دانم این کار چه بار فرهنگی داشته است در حالی که می توانستیند با این پول چند هزار جلد از کتاب بابل قدیم که مصوبه خود آن هاست را چاپ کنند و در اختیار همشهریان بابلی که بسیار علاقه مند به کتب تاریخی هستند قرار دهند .یا در مورد جشنواره بهار نارنج که این همه هزینه می شود نمی گویم جشنواره برگزار نکنید اما این شیوه برگزاری جشنواره منطقی و عقلی است یا بار فرهنگی دارد؟؟؟؟!!!! آیا در این جشنواره ها از مورخین دعوت می شود آیا از بزرگان تاریخ و فرهنگ شهر بابل  دعوت می شود؟؟؟؟!!!

بودجه هست ولی نمی خواهند در بخش فرهنگ و تاریخ هزینه کنند. بودجه هست ولی نه عرق بومی هست و نه دلسوز ای برای فرهنگ!!!!!!!!!

حرف نگفته****

یکی از مشکلات  ما مازندرانی ها: همیشه مرغ همسایه را غاز می دانیم و از کاه دیگران کوه می سازیم . آنچه خود داریم را نمی بینیم و استفاده نمی کنیم . چرا فقط شهرهای تهران و تبریز… را بزرگ می کنیم مگر بابل کمتر از این شهرهاست؟؟چرا مسولان فرهنگی شهر هیچگونه تمایلی برای کارهای فرهنگی اساسی ندارند اصلا وقت شان را برای فرهنگ صرف نمیکنند. اما فرهنگ اسلامی که بابل تا چند سال گذشته با داشتن بیش از ۱۵ حوزه علمیه مشهور از پایگاه های مهم علوم دینی و اسلامی جهان اسلام دارا بود  هرگز مورد تحقیف قرار نمی گیرد؟؟؟!!!!

پیش آهنگان دبیرستان مازیار

پیش آهنگان دبیرستان مازیار

میرزا محمود رئیس نوه ملا محمود اشرفی

میرزا محمود رئیس نوه ملا محمود اشرفی

کارمندان دادگستری بابل سال۱۳۱۴

کارمندان دادگستری بابل سال۱۳۱۴

دبیرستان بدر بابل زمان پهلوی اول

دبیرستان بدر بابل زمان پهلوی اول

 مهم ترین و ماندگارترین سند از ۶۰۰ سند این سند می باشذ.

صورت جلسه شورا اسلامی شهرستان بابل

صورت جلسه شورا اسلامی شهرستان بابل

و اما انتظار شما از جوانان:

سطح اطلاعات و آگاهی خود را در شهری که در آن زندگی می کنند بالا ببرند اطلاعات تاریخی خود را مکتوب کنند شهر خود و فرهنگ خود را بشناسند.علمای قدیم خود را بشناسند که چه کارهایی انجام دادند و راهشان را پی بگیریم.

خسرو معتضد بابلی که شاگرد نانواست

خسرو معتضد بابلی که شاگرد نانواست

خسرو معتضد بابلی که شاگرد نانواست

خسرو معتضد بابلی که شاگرد نانواست

خسرو معتضد بابلی که شاگرد نانواست

خسرو معتضد بابلی که شاگرد نانواست

امیدوارم دلسوزی پیدا بشود که بحث های ما را پیگیری کند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.