امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 79427
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 05 اسفند 1396 - 12:43 | | ارسال توسط :

خیّران به اشتغال جوانان قرآنی اهتمام ورزند

عضو هیئت داوران مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) گفت: جا دارد همه خیّران کشورمان که بحمدالله تعدادشان کم نیست، گوشه چشمی به جوان‌های قرآنی بیندازند و برای اشتغال آن‌ها نیز کمک کنند.

به گزارش بابل نوین، محمدرضا پورزرگری، قاری و داور بین‌المللی کشورمان در حاشیه برگزاری مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) درباره این دوره از مسابقات به ایکنا، گفت: به توفیق الهی، استقبال خیلی خوبی از این دوره از مسابقات شد. یک عده‌ای از شرکت‌کنندگان، تلاوت حرفه‌ای و عده‌ای دیگر نیز تلاوت متوسط رو به بالا داشتند که باعث شد سطح مسابقات مطلوب ارزیابی شود. البته کسانی که نیاز به تلاش بیشتر دارند و تازه در اول مسیر تلاوت قرآن کریم هستند نیز شرکت کردهند که این فرصت مغتنمی برای آن‌هاست تا با حضور در چنین اجتماعاتی بتوانند تجربه خود را در هنر تلاوت افزایش دهند تا ان‌شاءالله به سطح مطلوب برسند و نقاط ضعف و قوت خود را بشناسند.

وی درباره این ذهنیت که در مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) رتبه‌بندی وجود ندارد، گفت: رتبه‌بندی وجود دارد، اما فقط در بخش فینال این رتبه‌بندی اعلام می‌شود و اهمیت دارد. در هیچ مسابقه‌ای در بخش مقدماتی رتبه‌بندی وجود ندارد. ممکن است ۱۵ نفر به فینال بروند و سپس پنج نفر به عنوان نفرات اول تا پنجم معرفی شوند و جایزه ویژه دریافت کنند، اما بقیه نیز در صورت کسب یک حد نصاب برای این که انگیزه پیدا کنند، مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

پورزرگری در ادامه گفت: مسابقات دولتی چون از امکانات دولتی استفاده می‌کند، محدودیت‌هایی دارد، اما این مسابقات چون خیّران قرآنی آن را پشتیبانی می‌کنند و افرادی که این مسابقه را راهبری می‌کنند، از دل مردم هستند و انگیزه خدمت به قرآن بیشتری دارند، تاثیرات بهتری دارند؛ ببینید مثلاً وقتی در یک اداره دولتی، مسابقه قرآن برگزار شود بیشتر افراد برگزارکننده آن از روی موظفی آن را انجام می‌دهند، شاید تعلق خاطری به بحث مسابقات نداشته باشند و فقط از روی وظیفه اداری آن را انجام می‌دهند در حالی که در بخش مردمی، کسانی که پای کار می‌آیند کسانی هستند که علاقه شدید به مباحث قرآن کریم دارند. حامی مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) از قاریان و علاقه‌مندان به قرآن کریم است، برای این که فرزندانشان هم به سطح خوبی از تلاوت برسند، حمایت کرده‌اند و وقت گذاشته‌اند، این‌ها ارزش دارد. همچنین پیشنهاد ایشان در مورد حفظ قرآن و اعطای جوایز ویژه بسیار خداپسندانه است و نشان‌دهنده عشق به قرآن است، به همین وسیله هم خیلی‌ها انگیزه پیدا می‌کنند و در مسیر قرآن وارد می‌شوند، این کار گرم کردن تنور انس با قرآن است و جا دارد خیّران دیگر کشور نیز که تعدادشان کم نیست، گوشه چشمی به قرآن و این جوان‌های عاشق قرآن بیندازند.

این قاری بین‌المللی افزود: بسیاری از جوان‌های ما که حافظ یا قاری قرآن هستند، صرف نظر از تخصص خود در مباحث قرآنی، تحصیلات عالیه دارند، مدرک دکترا، کارشناسی ارشد، کارشناسی و تخصص‌های ویژه در رشته‌های مختلف دارند به نوعی می‌توان گفت جزو فرهیختگان جامعه هستند، اما شاید کسب و کار مناسبی نداشته باشند و جا دارد خیّران قرآنی برای مساله شغل آن‌ها دست به کار شوند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌های مردمی-قرآنی همچون مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) می‌تواند برای اشتغال جوانان قرآنی هم برنامه‌ریزی داشته باشند؟ گفت: امیدوارم که این پتانسیل روزی در کشور ما ایجاد شود، فضای اقتصادی و شغل و کارآفرینی در کشور ما آن قدر قدرت پیدا کند که این جوان‌های قرآنی و اخلاقی ما، بتوانند کسب و کار مناسب داشته باشند. این جوانان در خیلی از امور و دوایر دولتی شایستگی مدیریت دارند، بزرگان و صاحبان مشاغل و کسانی که توان کارآفرینی دارند باید برای این عزیزان هم آستین بالا بزنند.

پورزرگری همچنین در پاسخ به این سوال که اگر قرار باشد یک نکته در مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) تقویت شود، کدام است؟ گفت: به نظر من اگر می‌خواهیم ارتقا وضعیت داشته باشیم در بحث کیفیت اجرا و برگزاری، این استعداد را در برگزارکنندگان محترم اجرایی می‌بینم که سطح مسابقات را از این که هست، بالاتر ببرند. در حال حاضر، نگاه این است که ما همه آنانی که علاقه‌مند به قرآن هستند و ظرفیتی برای ظهور دارند، بیایند بنابراین می‌بینید این مسابقه یک هفته به طول می‌کشد و مثلاً در بخش داوری یا پذیرایی که دوستان بسیار زحمت می‌کشند، طاقت فرسا می‌شود، اگر یک مقدار در مقدمه این کار، فیلترهایی گذاشته شود، البته بنا به حد نصابی که کسب می‌کنند جوایزشان تقدیم شود اما برای حضور در مرحله کشوری باید سطح تلاوتی در حد کشوری داشته باشند، این مساله مسابقات را جذاب‌تر خواهد کرد.

قاری و داور بین‌المللی کشورمان در پایان یادآور شد: خوب است صدا و سیمای ما یک برنامه اثرگذار از این برنامه‌های مردمی تهیه کند، چون اتفاقا انعکاس برنامه‌های مردمی-قرآنی باید از برنامه‌های قرآنی دولتی وسیع‌تر باشد زیرا نشان‌دهنده عشق مردم به قرآن و ظرفیت عظیم قرآنی در میان جوانان است، ان‌شاءالله با حضور پررنگ‌تر رسانه‌ها شاهد یک موج جدید قرآنی در کشور باشیم./ص

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.