امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 53260
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : 12 فروردین 1396 - 7:43 | | ارسال توسط :

در طبیعت غیر از جای پا، رد دیگری باقی نگذاریم

مدیر کل حفاظت از محیط زیست شهر تهران گفت: در توشه‌ی سفر تا جایی که ممکن است از وسایلی که به طبیعت آسیب می‌رسانند، اجتناب کنیم.

به گزارش بابل نوین، محمد حسین بازگیر مدیر کل حفاظت از محیط زیست شهر تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار داشت: این روزها که طبیعت سخاوتمندانه پذیرای ما است و با تمام داشته هایش به خوبی و شایستگی میزبان ما شده، ما هم در مقام مهمان، تکالیفی داریم که مرورشان خالی از لطف نیست.

بازگیر گفت: در توشه‌ی سفر تا جایی که ممکن است از وسایلی که به طبیعت آسیب می‌رسانند، اجتناب کنیم. تبر و تیشه و اره و کلنگ و تفنگ و هر ابزار دیگری که می تواند بر علیه طبیعت به کار گرفته شود را از فهرست ملزومات سفر حذف کنیم.
مدیر کل حفاظت از محیط زیست شهر تهران در ادامه گفت: در طبیعت غیر از جای پا، رد پای دیگری باقی نگذاریم، زباله ها، شاخه های شکسته و بوته های کنده شده، خاک دست خورده و سنگ های جابجا شده، سد کردن مسیر آب و انحراف جریان رود، اثر لاستیک خودرو در عمق جنگل و دل دریا و غیره رد پاهای خوبی از یک مهمان قدردان نخواهد بود.
وی تصریح کرد: در سفرهایمان برای وعده‌های غذایی به شکلی برنامه‌ریزی کنیم که نیاز کمتری به برافروختن آتش در طبیعت داشته باشیم و اگر هم برحسب شرایطی نیاز به برافروختن آتش پیدا کردیم فقط به اندازه نیاز آتش بر پا کنیم نه به اندازه آتش چهارشنبه سوری. به جای استفاده از شاخ و برگ اولین درخت دم دستمان، کمی راه برویم و از دور دست ترین نقطه جنگل هیزم خشک پیدا کنیم و در آخر هم به طور کامل آتش را خاموش کنیم.
بازگیر افزود: فراموش نکنیم که ما مهمان یکی دو روزه محیطی هستیم که در حال حاضر میزبان ماست، ما مالک و صاحب و آخرین مهمان نیستیم، بعد از ما هم همشهریان و هموطنان ما حق استفاده دارند، ضمن آن که زیستمندان دیگری از جمله پرندگان، آبزیان و پستاندارانی هم هستند که طبیعت زیستگاه آن‌ها است و بسیاری از آن‌ها در همین ایام به جفتگیری، تخمگذاری و زادآوری مشغول هستند و به شدت به لانه و آشیانه محتاج اند.
مدیر کل محیط زیست شهر تهران ادامه داد: این روزها و با هم بودن ها را فرصت خوبی بدانیم برای آموزش مهربانی و محبت به کودکان و نوجوانان، باور کنیم که اگر فرزند ما یاد گرفت که به یک پرنده یا پروانه ظلم نکند، به هم نوع خود نیز آسیب نخواهد رساند، اگر حریم یک کبوتر و لانه زنبور برایش رسمیت یافت به حقوق دیگران متجاوز نخواهد شد و البته باید متذکر شوم که هر کدام از ما در مقابل محیط زیستمان مسئول هستیم و در این مسیر باید ایمنی و بهداشت را هم فراموش نکنیم./ص
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.