امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 60722
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : 13 تیر 1396 - 19:18 | | ارسال توسط :

در قیمت‌گذاری پژو ۲۰۰۸ دخالت نمی‌کنیم/ خودروسازان افزایش قیمت‌ ندهند

افزایش قیمت خودرو در حالی در شورای رقابت به تصویب رسیده که رئیس شورا از خودروسازان خواست افزایش قیمت ندهند. وی همچنین گفت: دو بار نامه‌نگاری شورای رقابت برای واگذاری سهام دولت در خودروسازی‌ها به نتیجه نرسید و این نامه‌ها گم شد زیرا وزارت صنعت علاقمند به حفظ سهم خود در شرکتهای خودروساز است.

به گزارش بابل نوین، رضا شیوا در یک نشست خبری با اشاره به مصوبه عصر دیروز این شورا درباره افزایش قیمت خودرو اظهار داشت: این افزایش قیمت در راستای درخواست خودروسازان برای رشد قیمت محصولاتشان صورت گرفته که با توجه به عواملی مانند کیفیت، قیمت تمام شده تولید و تورم بخشی خودرو اعمال می شود.

وی ادامه داد: شورای رقابت طبق قانون در هر بازاری که انحصاری باشد و در آن ویژه خواری و انحصارطلبی وجود داشته باشد، ورود خواهد کرد.

شیوا تصریح کرد: یکی از وظایف شورای رقابت کمک به رفع موانع تولید و کسب و کار است. باید در وضع اقتصادی کشور تحول ایجاد شود تا شاهد رونق در کسب و کار باشیم.

*پاسخ به انتقادات دولتی‌ها از ورود به قیمت‌گذاری خودرو

شیوا به برخی مخالفت‌ها از سوی برخی وزارتخانه ها با ورود شورای رقابت به برخی مسایل اشاره کرد و اظهار داشت:حرف و حدیث‌هایی مطرح است که فلان وزارتخانه راجع به عملکرد شورا فلان چیز را گفته، باید بدانند که قانون گذار مشخص کرده که تشخیص انحصاری بودن یا نبودن یک بازار بر عهده شورای رقابت است.

وی تأکید کرد:هیچ کس نمی تواند در این رابطه حرفی بزند مگر اینکه مجلس قانون را تغییر دهد.

به گفته رئیس شورای رقابت، این شورا قیمت تعیین نمی‌کند، بلکه دستورالعمل قیمت گذاری را مشخص می کند.

شیوا ادامه داد: افرادی که از شورای رقابت انتقاد می کنند بدانند که تصمیمات شورا کاملا کارشناسی است،هر وقت خواستند حرفی بزنند اول ببینند آن حرف مبتنی بر قانون است یا خیر؟ بعد صحبت کنند.

وی ادامه داد: اجازه نمی دهیم کسانی که وضع اقتصادی مسلطی در بازار دارند با کسانی که اقتصاد کوچکتر دارند زورگویی کنند و یا بخواهند این شرکتهای کوچک را از بازار خارج کنند.

*تورم بخشی سایپا کمتر از ۶ درصد و ایران خودرو بیش از ۶ درصد است

شیوا در ادامه با اشاره به مصوبه روز گذشته شورای رقابت در مورد افزایش قیمت خودرو، اظهار داشت: طبق قانون، دستورالعمل قیمت گذاری خودرو برای خودروهایی که قیمت مصرف کننده آنها کمتر از ۴۵ میلیون تومان است، توسط شورای رقابت تعیین می شود.

وی با بیان اینکه قیمت گذاری خودروهای با قیمت بالای ۴۵میلیون تومان ربطی به شورای رقابت ندارد، گفت:قیمت گذاری پژو ۲۰۰۸، پژو ۳۰۱و پژو ۵۰۸از دستور کار شورای رقابت خارج شد.

شیوا دلیل خروج این سه خودرو از قیمت گذاری توسط شورای رقابت را وجود رقبا برای این خودروها در بازار عنوان کرد.

وی توضیح داد: برای خانواده پراید و تیبا متوسط افزایش قیمت ۱٫۲۵ درصد است و در مورد تندر ۹۰ نیز اعم از پارس تندر و تندر معمولی متوسط افزایش قیمت ۱٫۵۷ درصد تعیین شده است.

وی ادامه داد: تورم بخشی محصولات سایپا کمتر از ۶ درصد و برای محصولات ایران خودرو کمی بیشتر از ۶ درصد بوده است.
به گفته رییس شورای رقابت، متوسط افزایش قیمت برای خانواده پژو و سمند ۲٫۶۹ درصد است.

*نمره منفی خودروسازان در بهره‌وری

شیوا توضیح داد:بهره‌وری تولید خودروسازان سهم ۲٫۵ درصدی دارد که در این بخش خودروسازان نمره منفی گرفته‌اند. ما انتظار داریم حداقل نسبت بهره وری در مقایسه با سال گذشته ۲٫۵ درصد باشد.

وی توضیح داد: در مورد کیفیت باید حداقل ۷۰ درصد هدف تعیین شده از سوی وزارت صنعت در این خصوص محقق شود تا خودروسازان جریمه نشوند. اگر کمتر از این رقم محقق شود، خودروساز جریمه خواهد شد.

شیوا ادامه داد: تورم بخشی حدود ۶ درصد بوده ولی با توجه به تأثیر کیفیت و بهره وری در تعیین قیمت، در نهایت با افزایش قیمت در حد ۱٫۲۵ و ۲٫۶۹ درصد موافقت شد.

*نامه‌های شورا برای خروج دولتی‌ها از شرکت‌های خودروساز در دولت گم شد

وی در ادامه با اشاره به دو مرتبه نامه نگاری انجام شده از سوی شورای رقابت با وزیر اقتصاد برای واگذاری سهام وزارت صنعت و سازمان گسترش در شرکتهای خودروساز، گفت: این نامه‌ها در کمیسیون های دولت گم شد و به نتیجه نرسید چون وزارت صنعت علاقمند به حفظ سهم خود در شرکتهای خودروساز است.

رئیس شورای رقابت همچنین در مورد وضعیت انحصار در بازار خودروهای وارداتی اظهار داشت: در حال حاضر ۸۰ درصد بازار خودروهای وارداتی در دست محصولات هیوندایی و کیا است. برخی ادعا می‌کنند واردکنندگان خودرو بیش از چند ده نفر هستند ولی این معیار مهم نیست بلکه سهم بازار اهمیت دارد.

وی تأکید کرد: سهامداران عمده بازار خودروهای وارداتی، کیا و هیوندایی هستند و بعد از آنها تیوتا قرار دارد.

*گرانی خودروهای وارداتی ربطی به شورا ندارد

وی تصریح کرد: گرانی یا ارزانی خودروهای وارداتی به ما ربطی ندارد و وزارت صنعت باید بر اساس دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای وارداتی عمل کند. ما فقط وارد بازارهای خودروهایی می شویم که شرایط انحصاری دارند.

رئیس شورای رقابت در ادامه درباره تأثیر عملکرد شورا بر بازار خودرو طی سالهای اخیر نیز گفت:بحث خودرو وقت زیادی از من و اعضای شورا می گیرد و نمی‌توانیم به کارهای دیگر برسیم ولی قانون گذار این وظیفه را به ما محول کرده که به بازار انحصاری خودروها ورود کنیم.

*خانواده پراید، پژو و سمند انحصاری است

شیوا ادامه داد: چرا می گویند قیمت گذاری پراید را به خودشون واگذار کنیم؟ پراید یک تشکیلات انحصاری است و انحصارگر همیشه به دنبال منافع خودش است، باید نهادی برای نظارت بر آنها وجود داشته باشد. خانواده پژو و سمند هم انحصاری است.

به گفته وی ورود شورای رقابت به بحث قیمت گذاری خودرو وضعیت بازار را بهبود بخشیده و قراردادهای خودروسازان نیز منصفانه شده است.

*خودروسازان افزایش قیمت‌های جدید را اعمال نکنند

شیوا با بیان اینکه حاشیه بازار خودرو حذف شده است، گفت: دلال بازی وجود ندارد، بازار آرام است و مشکلات قبلی وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال فارس که معیار ۴۵ میلیون تومان برای تعیین قیمت خودرو توسط شورای رفابت تا چه زمانی برقرار است، زیرا با توجه به افزایش تدریجی قیمت خودرو کم کم خودروها از این رنج قیمتی خارج شده و به صورت آزاد قیمت گذاری خواهند شد، گفت:قیمتها بالا نمی رود، راجع به آینده صحبت نکنیم.

رئیس شورای رقابت افزود: امیدورایم خودروسازان این افزایش قیمت‌ها را اعمال نکنند و با توجه به رکود بازار، توصیه ما این است که قیمت محصولاتشان را بالا نبرند.

وی در پاسخ به سوال دیگر فارس که پرسید تقاضای ایران خودرو و سایپا چه میزان افزایش قیمت بوده است؟ گفت: آنها تقاضای عددی نداشته‌اند و فقط تقاضای بررسی قیمت را ارایه کردند.

شیوا در ادامه با تأکید بر لزوم تشکیل تنظیم‌کننده‌های بخشی در زمینه های برق، آب، گاز، پتروشیمی و راه آهن، اظهار داشت: این تنظیم‌کننده ها بر اساس منافع کشور تصمیم می‌گیرند، دولت ها معمولاً تصمیمی می‌گیرند که همه راضی باشند، برخی تصمیمات ممکن است در کوتاه مدت عده‌ای را ناراضی کند اما در بلند مدت به نفع کشور و اقتصاد جامعه خواهد بود.

وی تصریح کرد: امیدوارم افرادی در دولت دوازدهم سر کار بیایند که علاقمند به سهامداری شرکت‌ها نباشند، چرا دولت باید سهامدار شرکت‌ها باشد؟

به گفته شیوا در واگذاری‌ها یا خصولتی‌ها صاحب سهام می شوند و یا دولت نمی‌تواند برخی شرکت‌ها را واگذار کند.

وی در پایان درباره تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها اظهار داشت: در جلسه دیروز شورای رقابت قرار شد هفته آینده جلسه ای با حضور صاحب نظرانی از وزارت اقتصاد، وزارت صنعت، بورس، صنایع بالادستی و پایین دستی پتروشیمی و اتاق تعاون برگزار شود./ص

خبرگزاری دانشجو

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.