امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 51109
  پرینتخانه » فرهنگ و هنر تاریخ انتشار : 20 اسفند 1395 - 14:05 | | ارسال توسط :

انتشار ۳ اثر داستانی از ۳ نویسنده زن

کتاب‌های داستانی «ما این‌جا داریم می‌میریم» نوشته مریم حسینیان، «زنی با سنجاق مرواری‌نشان» نوشته رضیه انصاری و «کاج‌زدگی» نوشته ضحی کاظمی منتشر شد.

به گزارش بابل نوین، رمان «ما این‌جا داریم می‌میریم» نوشته مریم حسینیان در ۱۴۲ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۲هزار تومان در نشر چشمه منتشر شده است.

در نوشته پشت جلد کتاب درباره نویسنده و کتاب آمده است: مریم حسینیان در دومین رمان خود چند آدم متفاوت را روایت می‌کند که در خانه‌ای ناچار به تحمل یکدیگرند. حسینیان که رمان قبلی‌اش، «بهار برایم کاموا بیاور»، نامزد جایزه هوشنگ گلشیری بود، در این رمانش نیز از زن‌ها و البته مردهایی می‌نویسد که در یک «هم‌مکانی» اجباری رویاهای خاصی در سر دارند. از زنی متعصب که کینه خواهر کوچک سرخوشش را به دل ‌دارد تا دختر جوانی که می‌خواهد برای انتخابات رای جمع‌ کند؛ از زنی خانه‌دار که شاهد فروریختن خانه‌اش است تا چند شخصیت جادویی که ناظران این جهان پُرقصه‌اند. حسینیان با استفاده از رگه‌هایی از رئالیسم جادویی، امر فانتزی را در رئالیسمی پُرقصه جای می‌دهد و رمانی می‌نویسد که نوگراست و کوشش دارد ایده‌های روایی تازه‌ای مطرح کند، رمانی که دغدغه حضور جهانی مرموز دارد کنار جهان واقعی و مرسوم. در این اثر مفهوم کلاسیک «پری» به یک امر داستانی مدرن تبدیل شده است. «ما این‌جا داریم می‌میریم» قصه آدم‌هایی است که زیر نظر چشم‌های نگرانی مشغول جعل خود و بودنشان هستند، قصه آدم‌هایی در یک آپارتمان حوالی یوسف‌آباد…

دیگر کتاب تازه منتشرشده در این نشر، کتاب داستانی «زنی با سنجاق مرواری‌نشان» نوشته رضیه انصاری در ۱۳۴ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۱ هزار تومان در قطع پالتویی است.

در نوشته پشت جلد کتاب می‌خوانیم: «زنی با سنجاق مرواری‌نشان» سومین اثر داستانی رضیه انصاری است. او اولین رمانش را با نام «شبیه عطری در نسیم» سال ۱۳۸۹ منتشر کرد. کتابی که توانست جایزه بهترین رمان سال را از دوازدهمین جایزه ادبی مهرگان ادب به دست آورد. «تریو تهران»، کار بعدی این نویسنده، سال ۱۳۹۲ منتشر شد. رمان حاضر در اولین سال قرن چهاردهم هجری و در ابتدای قدرت گرفتن پهلوی اول می‌گذرد. قهرمان متن کارآگاه و کارمند جنایی اداره نظمیه است که با جنازه حلق‌آویز مردی مواجه می‌شود که شواهد از خودکشی او می‌گویند… داستان جذاب انصاری با زبانی روایی و مملو از لحظات خاص سیری در فضای تاریخی می‌کند. سیری که در آن حضور بسیاری از شخصیت‌های مشهور مانند ایراج میرزا و عارف قزوینی و… را در قالبی داستانی درک می‌کنیم؛ و همچنین یأس ناشی از شکست مشروطه که گویا با این پرونده عجیب قتل نیز ارتباط‌هایی دارد. همه از زنی زیبا می‌گویند که با مقتول دیده شده است و قهرمان رمان درصدد یافتن اوست مگر کلاف این معما باز شود. انصاری اضطراب، هیجان و البته خوانش سیاسی‌اش را در ساختار رمان با روندی پلیسی اجرا می‌کند و تلاش کرده رمانی بنویسد برآمده از روحی سرگردان…

همچنین رمان « کاج‌زدگی» نوشته ضحی کاظمی در ۱۷۵ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت  ۱۴‌هزار تومان در نشر چشمه  منتشر شده است.

در نوشته پشت جلد کتاب درباره نویسنده و کتاب می‌خوانیم: ضحی کاظمی نویسنده پُرکار و جوان روزگار ماست. او در سال‌های گذشته چند رمان منتشر کرده است. رمان «کاج‌زدگی» متفاوت‌ترین تجربه نویسندگی اوست. رمانی در ژانر علمی- تخیلی با گرایش آخرالزمانی، ژانری که از محبوب‌ترین و بدیع‌ترین ژانرهای ادبی تاریخ داستان‌نویسی جهان است. رمان درباره آدم‌های یک شهر مسخ‌شده است که انگار سایه‌ای نیرومند آن‌ها را تحت سیطره خود دارد. بیماری مرموزی حول‌وحوش‌شان می‌چرخد و حالا کسانی پیدا شده‌اند که می‌خواهند این وضعیت را تغییر دهند… اهمیت کار نویسنده در این نکته نهفته که او تلاش کرده روایتی ایرانی براساس قواعد مرسوم این ژانر بنویسد، اتفاقی که به ندرت در ادبیات ما سابقه‌ داشته است. برای همین شاهد استفاده از پاره‌ای عناصر و اساطیر ایرانی در اثر هستیم که نویسنده از آن‌ها برای ساختن روایت خود استفاده کرده است. رمان مملو از ماجرا و اتفاق است و برای همین خواننده خود را جذب می‌کند. «کاج‌زدگی» را باید یک تجربه جسورانه دانست در راستای ژانرنویسی. امری که باعث می‌شود ضحی کاظمی ما را به دنیایی عجیب و مشکوک دعوت کند. دنیایی که درش خطر در کمین است.

انتهای پیام/ص

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.