امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 65895
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 28 شهریور 1396 - 14:10 | | ارسال توسط :

روحانیت گرفتار اشرافیت شود زمین خواهد خورد

حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد استفاده حوزه علمیه از روش های تبلیغی را ضروری دانست و با تاکید بر لزوم پرهیز حوزویان از اشرافی گری، مبتلا شدن به این عارضه را عامل زمین خوردن روحانیت ارزیابی کرد.

به گزارش بابل نوین، حجت الاسلام و المسلمین زیبایی نژاد در همایش بررسی آسیب های نوپدید در خانواده و راه های مقابله با آنها که امروز در سالن همایش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با ارائه آماری از کاهش جمعیت، ازدواج و افزایش طلاق گفت: بحث کاهش جمعیت از حیث نفوذ مسلمانان و یا شیعه و غیر شیعه مورد برسی قرار گرفته و نگاه جامعه شناسان نیز به این بحث مادی است همانند این که جامعه پیر می شود.

رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده با بیان این که چند فرزندی مهم ترین نقش در تربیت فرزندان را دارا است، گفت: در نسل های گذشته هر خانواده دارای چندین فرزند بود که به هنگام بحث میان فرزندان پدر و مادر ورود پیدا می کردند و فرزندان به سخن آنان به عنوان فصل الخطاب نگاه می کردند که چنین نگاهی بیان گر سلسله مراتب در ذهن فرزندان است در نتیجه هنگام ورود به جامعه با رعایت سلسله مراتب آشنا بودند اما امروزه در خانواده های تک فرزندی با فرزندانی بی ظرفیت روبه رو هستیم.

وی با اشاره به سیاست فرزند کمتر زندگی بهتر گفت: شکستگی فرزندان یکی از پیامدهای این سیاست است زیرا فرزندانی که در خانواده پر جمعیت زندگی کرده اند در بحث هایی که میان فرزندان صورت می گیرد آب دیده می شوند و هنگامی که وارد جامعه می شوند ازتجربه کافی برخوردار هستند و با مشکلات جامعه راحت تر برخورد می کنند اما تک فرزندان از چنین تجربه ای برخوردار نیستند.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: امروزه ازدواج سیر نزولی و طلاق سیر صعودی دارد که تحولات فرهنگی و افزایش روح مادی گرایی از دلایل آن به شمار می رود، البته باید توجه داشت که بیشترین تولد مربوط به سال ۶۵ و بیشترین ازدواج مربوط به سال ۸۹ است که در این سال، همان متولدان سال ۶۵ به سن ازدواج رسیده اند و از سوی دیگر غالب طلاق ها پس از پنج سال زندگی صورت می گیرد در نتیجه این سیر صعودی طلاق مربوط به متولدان سال ۶۰ است که احتمال می رود این وضع بهتر شود.

وی با بیان این که آمارهای مربوط به مسائل جنسی در ایران متفاوت است، ابراز کرد: مؤسسه کنیزی در سال ۱۹۵۰ پیمایش آماری به عنوان زیر پوست جامعه آمریکا را منتشر می کند که به واسطه آن  پیشنهاد می دهد این افراد باید به رسمیت شناخته شوند در نتیجه تحولات جنسی در آمریکا صورت می گیرد که ۵۰ سال بعد از سوی خود مؤسسه کنیزی تحقیقات وی زیر سؤال برده شده و گفته شده وی از روی عمد چنین آماری را بیان کرده است که اصلاحات قانونی را ایجاد کند.

حجت الاسلام و المسلمین زیبایی نژاد ادامه داد: این نگرانی نیز برای ما وجود دارد که بیان پیمایش ها در زمینه مسائل جنسی برای پیشنهاد مدارا کردن و اصلاحات قانونی باشد چنانچه روزی در مجلس بیان می کنند آمار مرگ و میر برای معتادان به دلیل مصرف مواد مخدر نامرغوب است بنابراین دولت باید مواد مخدر مرغوب را در میان معتادان توزیع کند تا آمار مرگ و میر کاهش پیدا کند که امکان دارد این طرح در آینده برای مصرف الکل همچنین فحشاء بیان شود.

وی عنوان کرد: امروزه دنیا به سمت فردگرایی حرکت می کند یعنی تمایلات فردی هر شخصی باید به دست خودش سپرده شود و هیچ فردی حتی دولت نمی تواند شادکامی او را تضعیف کند و حاکمیت باید مسیر این آزادی را هموار کند.

رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده ادامه داد: انسان فردگرا اجازه نمی دهد شخص دیگری او را هدایت کند زیرا انحرافی نمی بیند که راهنمایی بخواهد بنابراین کار برای روحانیت بسیار مشکل شده است.

وی افزود: احساس نیاز به راهنمایی در جامعه امروز مشاهده نمی شود بلکه یک روحانی باید از موضع مساوی با جوانان صحبت کند و پس از طرح رفاقت در او تأثیر گذارد به عبارت دیگر تبلیغ به روش های سنتی گرچه یک ضرورت است اما کافی نیست.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: اگر روحانیت می خواهد در جامعه تأثیر گذارد باید با جامعه آشتی کند زیرا پس از انقلاب بخشی از روحانیت نیز گرفتار اشرافیت روحانیت شده است یعنی ما به مردم نیازی نداریم بلکه مردم به نیاز دارند که چنین تفکری روحانیت را زمین خواهد زد؛ تا زمانی که مسجد خانه روحانیت نشود و مشکلات محله از سوی مسجد برطرف نشوند در بحث های اخلاقی و اعتقادی نیز نمی توانیم حضور پیدا کنیم./ص

خبرگزاری رسا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.