امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 73927
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار مازندران, اقتصادی تاریخ انتشار : 23 آذر 1396 - 9:00 | | ارسال توسط :

زراعت چوب حمایت می‌شود

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: معتقدیم با شخم و شیار غیرفنی در اراضی شیبدار سرعت آب و شست‌وشوی خاک بیشتر و سبب فرسایش خاک می‌شود و برای اینکه از خاک حفاظت کنیم به کشاورزان توصیه می‌کنیم اراضی شیبدار را به باغ تبدیل کنند که مهارکننده آب و فرسایش خاک باشد.

به گزارش بابل نوین، رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: برای اینکه از خاک حفاظت کنیم به کشاورزان توصیه می‌کنیم اراضی شیبدار را به باغ تبدیل کنند که مهارکننده آب و فرسایش خاک باشد.

دلاور حیدرپور با اشاره نامگذاری ۱۲ تا ۱۸ آذرماه به‌عنوان هفته خاک اظهار کرد: خاک را باید به‌عنوان بستر حیات حفظ کرد و در راستای استفاده صحیح از آن کوشا بود چراکه باید آن را به نسل آینده تحویل داد. وی ادامه داد: فرسایش بادی و آبی یکی از مواردی است که خاک را تهدید می‌کند و سبب می‌شود خاک از جای اصلی خود جابه‌جا شود و به بستری مانند سنگ برسد و نتوان از آن بهره‌برداری کرد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه باید نحوه صحیح استفاده از خاک به همه بشر آموزش داده شود، گفت: چندسالی است که وزارت جهاد کشاورزی توسعه باغ در اراضی شیبدار را در دستور کار دارد و معتقدیم با شخم و شیار غیرفنی در اراضی شیبدار سرعت آب و شست‌وشوی خاک بیشتر و سبب فرسایش خاک می‌شود و برای اینکه از خاک حفاظت کنیم به کشاورزان توصیه می‌کنیم اراضی شیبدار را به باغ تبدیل کنند که مهارکننده آب و فرسایش خاک باشد.
این مسؤول افزود: شخم و شیار نباید در جهت شیب باشد بلکه باید عمود بر شیب باشد تا مهارکننده آب باشد.
به گفته حیدرپور سیاست جهاد کشاورزی بر این است باغ به سمت ارتفاعات گسترش پیدا کند و با احداث باغ نیاز به شخم و شیار کم می‌شود و می‌توان بستر خاک را حفظ کرد که منجر به تثبیت بیولوژیک خاک می‌شود.
وی بیان کرد: مازندران یکی از صنایع بزرگ چوبی را در کشور دارد و برای تأمین ماده اولیه آن با اجرای طرح تنفس جنگل برداشت چوب محدود شد و باید تولید چوب داشته باشیم و به همین دلیل طرح زراعت چوب هم در اراضی مستثنیات و هم اراضی مرتعی تخریبی در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی است و از سرمایه‌گذاران در این زمینه حمایت خواهیم کرد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: منابع طبیعی و آبخیزداری با زراعت چوب و کاشت درختان سریع‌الرشد در اراضی که مورد تخریب قرار گرفت، چوب مورد نیاز کشور و استان را تهیه و تولید کرده و در اختیار کارخانه‌ها قرار خواهد داد.
این مسؤول با اشاره به تصویب یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری تسهیلات اشتغال روستایی در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آیین‌نامه این طرح ابلاغ شد و ۴ درصد اعتبارات سهم مازندران است که حدود نیمی از آن به بخش کشاورزی مازندران اختصاص دارد.
حیدرپور اضافه کرد: روستائیانی که در روستاها سکونت دارند برای اشتغال جدید و فعالیت در زمینه تولید گیاهان دارویی و گل محمدی و… می‌توانند از این تسهیلات برخوردار شوند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.