امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 72898
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 12 آذر 1396 - 9:39 | | ارسال توسط :

زمینه اقامه نماز اول وقت برای آحاد جامعه فراهم شود

به گزارش بابل نوین، آیت الله سبحانی تصریح کرد: فعالیت ها به گونه ای تنظیم شود، که در جامعه با به گوش رسیدن صدای الله اکبر اذان تمامی آحاد جامعه بتوانند ندای دعوت خداوند را لبیک بگویند. آیت الله جعفر سبحانی امروز در دیدار مدیر و معاونان ستاد اقامه نماز استان قم پیرامون برگزاری اجلاس استانی […]

به گزارش بابل نوین، آیت الله سبحانی تصریح کرد: فعالیت ها به گونه ای تنظیم شود، که در جامعه با به گوش رسیدن صدای الله اکبر اذان تمامی آحاد جامعه بتوانند ندای دعوت خداوند را لبیک بگویند.

آیت الله جعفر سبحانی امروز در دیدار مدیر و معاونان ستاد اقامه نماز استان قم پیرامون برگزاری اجلاس استانی نماز، با اشاره به آیه ۴۱ سوره حج، عنوان کرد: هدف ستاد اقامه نماز بالاترین هدف است؛ بعد ازمسئله توحید، معاد و نبوت، نماز مهمترین مسئله است.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه در تمام شرایع نماز وجود داشته است، ادامه داد: قبل از ابراهیم(ع) در شریعت شعیب نیز نماز بوده است و پس از او نیز خداوند در خصوص اسماعیل(ع) در قرآن کریم این چنین تعریف می فرماید که اسماعیل کسی بود که خانواده خود را به نماز توصیه می کرد.

این مفسر قرآن افزود: این که گفته اند نماز ستون دین است از این رو می باشد که بعد از شناخت خدا، رسول و معاد نوبت به بندگی می رسد و نماز در حقیقت مظهر بندگی انسان است.

آیت الله سبحانی با اشاره به آیه ۴۱ سوره حج عنوان کرد: این آیه منطبق بر انقلاب اسلامی ما می باشد خداوند متعال در این آیه شریف می فرماید اولین وظیفه جمعیتی که ما به آن ها قدرت دادیم اقامه صلاه است.

این استاد برجسته حوزه اظهار داشت: اقامه صلاه به معنی برپا داشتن نماز است و این یعنی اشاعه نماز، در ۲۲ بهمن ۵۷ این آیه محقق شد و خداوند همه چیز را در اختیار مومنین قرار داد .

آیت الله سبحانی با بیان اینکه خداوند متعال در آیه مذکور پس از برپا داشتن نماز، دومین کار را پرداخت زکات عنوان می کند، گفت: جامعه دارای دو ارتباط است، یکی ارتباط با خدا که با نماز محقق می شود و دیگری ارتباط با جامعه که با زکات به دست می آید؛ اگر در جامعه فقر باشد نظام آن جامعه از هم می پاشد لذا باید تعادل میان معنویت و غیر معنویت وجود داشته باشد.

وی بیان کرد: مورد سوم پس از نماز و زکات، امر به معروف یعنی دعوت به کارهای نیک می باشد؛ در زلزله کرمانشاه مردم اوج عاطفه را نشان دادند و این همان امر معروف است، معروف همین رسیدگی به جمعیت بی سر پناه می باشد.

این مرجع تقلید مرحله بعد را نهی از منکر عنوان کرد و گفت: خداوند متعال در پایان این آیه می فرماید ” وَلِلَّهِ عاقِبَه الأُمورِ “، سر انجام کار دست خداست.

این مفسر قران تصریح کرد: امروز باید جامعه، مدارس، دانشگاه‌ها، بازار، ادارات و… به گونه ای تنظیم شود که جوان نمازش را به موقع اقامه کند؛ نماز را هم فرادا نخوانیم، جاعت بخوانیم؛ از زمان پیامبر مکرم اسلام به بعد اساس نماز بر جماعت بوده است، فرادا صحیح است اما در مرتبه دوم قرار دارد.

آیت الله سبحانی ادامه داد: جماعت ابهت دارد و درجهان چشم گیر است لذا ازاین رواست که می فرماید اگر ۱۱ نفر در نماز جماعت بایستند ثواب آن با خداست.

این مرجع تقلید با اشاره به فعالیت های ستاد اقامه نماز افزود: فعالیت ها به گونه ای باشد که در جامعه با به گوش رسیدن صدای الله اکبر اذان تمامی آحاد جامعه بتوانند ندای دعوت خداوند را لبیک بگویند؛ بازار، ادارات، وزارت خانه و … به حالت نیمه تعطیل و کلیه بخش ها با توجه به نظام حاکم بر ادارات برای اقامه نماز اقدام کنند؛ احیای نماز در واقع این چنین حاصل می شود.

وی با اشاره به تاکید فراوان قرآن کریم به نماز، اظهار داشت: تکرار پرتعداد واژه صلاه در قرآن کریم حاکی از اهمیت فراوان آن است، بنابراین باید به گونه ای عمل شود که در موقع نماز هر فرد در هر مکان بتواند نمازش را اقامه کند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.