امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
- دعوت آحاد جامعه به حضور در راهپیمایی روز قدس
- دومین گردهمایی سرداران و امیران پایتخت شهدای شمالی کشور برگزار شد
- پیگیری مطالبات مردم از سوی رسانهها بزرگترین کارکرد خبرنگاران/ کار خبر و اطلاعرسانی نوعی جهاد تبیین است/مدیرانی که پاسخگوی رسانهها ومردم نیستند عملکردشان قابل پذیرش نیست
- چه کسی پاسخگوی عدم بهرهبرداری مردم بابل و مازندران از توان علمی دانشگاهیان منطقه است/کسب رتبه نخست کشور و ششم جهان توسط دانشگاه نوشیروانی در مرجعیت علمی تایمز/مسئولان بیشتر به ظرفیتهای دانشگاه نوشیروانی در حل مشکلات توجه کنند
- دکتر آرایی عضو شورای پژوهش و فناوری فنی و حرفهای کشور شد
زیان انباشته ۱۰۰۰ میلیارد تومانی بزرگترین تولیدکننده خودروهای سنگین ایران!
به گزارش بابل نوین، انگار داستان مشکلات گروههای بزرگ خودروسازی کشور در دولت حسن روحانی تمامی ندارد. بعد از انتشار خبر زیانهای گسترده ایران خودرو و سایپا حالا نوبت به وضعیت وخیم شرکت قدیمی سایپا دیزل رسیده است.
یکی از زیرمجموعههای مهم سایپا که این روزها به هیچ وجه شرایط خوبی ندارد. براساس آخرین صورتهای مالی منتشر شده شرکت سایپا دیزل، زیان انباشته این شرکت در پایان سال ۱۳۹۵ بیش از ۴ برابر سرمایه این شرکت شده است.
شرکت سایپا دیزل در سالهای ۸۱ تا ۸۳ با افزایش سرمایه های متعدد تقریبا پر از پول شد، اما جریان سیاسی حاکم بر صنعت خودروسازی پس از انتخابات سال ۸۴ و تغییر مدیریت کشور تلاش کرد تا بخشهایی از دارایی های این شرکت را با انجام مزایده ای در ماههای آخر دولت اصلاحات، از این شرکت خارج کند. درنتیجه جدا شدن بخشی از توان و ظرفیت تولید این شرکت در مزایده مذکور توان تولیدی این شرکت روبه کاهش گذاشت. در دولت نهم مجموعه ای از مدیران و کارگران این شرکت تلاش کردند تا با ابطال مزایده مذکور داراییهای از دست رفته شرکت را برگردانند اما این تلاشها نتیجه ای نداد.
علیرغم کاهش توان تولیدی و خدماتی شرکت، با تلاش مجموعه مدیریتی جدید در این شرکت، سایپا دیزل در سال ۱۳۸۶ به عنوان صادر کننده نمونه گروه سایپا و کشور انتخاب شد. رقم صادرات این شرکت در سال ۸۴ کمتر از ۷ میلیون دلار بود که علیرغم جدا شدن بیش از ۴۰% توان تولیدی این شرکت در مزایده مذکور، با تلاش کارکنان رقم صادرات در سال ۸۶ به بیش از ۳۴ میلیون دلار رسید.
در سال ۱۳۸۸ به دلیل مشکلات سیاسی ایجاد شده پس از انتخابات تولید این شرکت روبه کاهش گذاشت، اما مجددا به روند افزایشی تولید بازگشت و بیشترین تولید این شرکت در سال ۱۳۹۰ رقم خورد.
سایپا دیزل که در سال ۱۳۹۰ رکورد فروش بیش از ۱۰هزار میلیارد ریال را در صورتهای مالی خود شاهد بود، اکنون در سال ۱۳۹۵ بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال زیان انباشته را در کارنامه خود دارد. بیش از ۶۰ درصد از زیان انباشته سایپا دیزل در دولت روحانی و در دوران پسا توافق و پسابرجام یعنی در سالهای ۹۳، ۹۴ و ۹۵ رقم خورده است. در سالهای ۹۰ تا ۹۲ زیان انباشته سایپا دیزل تقریبا ۲ برابر سرمایه این شرکت بوده است اما اکنون در سال ۱۳۹۶ سایپا دیزل بیش از ۴ برابر سرمایه ثبت شده خود زیان انباشته دارد. شرکت سایپا برای فرار از این زیان انباشته که در صورتهای مالی تلفیقی این شرکت خودنمایی میکرد با واگذاری صوری سهام خود در این شرکت به ۴ شرکت از زیرمجموعه های خود، این زیان را از گزارش صورتهای مالی سایپا دیزل حذف کرد، در حالیکه این زیان همچنان وجود دارد و سازمان بورس هم در قبال این واگذاری سکوت اختیار کرد. حالا زیان انباشته سایپا دیزل از ۱۰۰۰ میلیارد تومان فراتر رفته است. باید دید دولتمردان چه پاسخی در این زمینه ارائه خواهند کرد؟
اخبار اقتصادی بابل نوین , انتخابات , ایران خودرو , حسن روحانی , خودروسازی , دولت , زیان , سایپا , سهام , صنعت , صورتهای مالی , مدیریت
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.