امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 59973
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : 01 تیر 1396 - 15:36 | | ارسال توسط :

زیان انباشته ۱۰۰۰ میلیارد تومانی بزرگترین تولیدکننده خودروهای سنگین ایران!

زیان انباشته سایپا دیزل چهار برابر شد/ ۶۰ درصد از زیان انباشته این شرکت در ۱۵۰۰ روز اخیر رخ داد!/ سایپا برای فرار از زیان انباشته خود به صورت صوری سهام خود را به ۴ شرکت زیرمجموعه خود فروخت + نمودار

سایپا

به گزارش بابل نوین، انگار داستان مشکلات گروه‌های بزرگ خودروسازی کشور در دولت حسن روحانی تمامی ندارد. بعد از انتشار خبر زیان‌های گسترده ایران خودرو و سایپا حالا نوبت به وضعیت وخیم شرکت قدیمی سایپا دیزل رسیده است.

یکی از زیرمجموعه‌های مهم سایپا که این روزها به هیچ وجه شرایط خوبی ندارد. براساس آخرین صورتهای مالی منتشر شده شرکت سایپا دیزل، زیان انباشته این شرکت در پایان سال ۱۳۹۵ بیش از ۴ برابر سرمایه این شرکت شده است.

شرکت سایپا دیزل در سالهای ۸۱ تا ۸۳ با افزایش سرمایه های متعدد تقریبا پر از پول شد، اما جریان سیاسی حاکم بر صنعت خودروسازی پس از انتخابات سال ۸۴ و تغییر مدیریت کشور تلاش کرد تا بخشهایی از دارایی های این شرکت را با انجام مزایده ای در ماههای آخر دولت اصلاحات، از این شرکت خارج کند. درنتیجه جدا شدن بخشی از توان و ظرفیت تولید این شرکت در مزایده مذکور توان تولیدی این شرکت روبه کاهش گذاشت. در دولت نهم مجموعه ای از مدیران و کارگران این شرکت تلاش کردند تا با ابطال مزایده مذکور دارایی‌های از دست رفته شرکت را برگردانند اما این تلاشها نتیجه ای نداد.

علیرغم کاهش توان تولیدی و خدماتی شرکت، با تلاش مجموعه مدیریتی جدید در این شرکت، سایپا دیزل در سال ۱۳۸۶ به عنوان صادر کننده نمونه گروه سایپا و کشور انتخاب شد. رقم صادرات این شرکت در سال ۸۴ کمتر از ۷ میلیون دلار بود که علیرغم جدا شدن بیش از ۴۰% توان تولیدی این شرکت در مزایده مذکور، با تلاش کارکنان رقم صادرات در سال ۸۶ به بیش از ۳۴ میلیون دلار رسید.

در سال ۱۳۸۸ به دلیل مشکلات سیاسی ایجاد شده پس از انتخابات تولید این شرکت روبه کاهش گذاشت، اما مجددا به روند افزایشی تولید بازگشت و بیشترین تولید این شرکت در سال ۱۳۹۰ رقم خورد.

سایپا دیزل که در سال ۱۳۹۰ رکورد فروش بیش از ۱۰هزار میلیارد ریال را در صورتهای مالی خود شاهد بود، اکنون در سال ۱۳۹۵ بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال زیان انباشته را در کارنامه خود دارد. بیش از ۶۰ درصد از زیان انباشته سایپا دیزل در دولت روحانی و در دوران پسا توافق و پسابرجام یعنی در سالهای ۹۳، ۹۴ و ۹۵ رقم خورده است. در سالهای ۹۰ تا ۹۲ زیان انباشته سایپا دیزل تقریبا ۲ برابر سرمایه این شرکت بوده است اما اکنون در سال ۱۳۹۶ سایپا دیزل بیش از ۴ برابر سرمایه ثبت شده خود زیان انباشته دارد. شرکت سایپا برای فرار از این زیان انباشته که در صورتهای مالی تلفیقی این شرکت خودنمایی میکرد با واگذاری صوری سهام خود در این شرکت به ۴ شرکت از زیرمجموعه های خود، این زیان را از گزارش صورتهای مالی سایپا دیزل حذف کرد، در حالیکه این زیان همچنان وجود دارد و سازمان بورس هم در قبال این واگذاری سکوت اختیار کرد. حالا زیان انباشته سایپا دیزل از ۱۰۰۰ میلیارد تومان فراتر رفته است. باید دید دولتمردان چه پاسخی در این زمینه ارائه خواهند کرد؟

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.