امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 69621
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 17 آبان 1396 - 12:44 | | ارسال توسط :

سرّ این سجده در زیارت عاشورا چیست؟

آیا می دانید چرا در سجده زیارت عاشورا، خدا را به خاطر این مصیبت عظیم شکر می کنیم؟

به گزارش بابل نوین،شکر بر نعمت از موضوعاتی است که در منابع روایی ما دارای جایگاه خاصی است. [۱] انسان مؤمن و موحد به جهت معرفت و شناخت صحیحی که نسبت به خدا و آفریدگارش دارد، هر چه از سوی پروردگارش به او برسد، شکرگزار است، زیرا چنین انسانی، همواره وظیفه الهی خود را انجام می‌دهد و در برابر حوادث -چه خوب باشد یا ناگوار- تسلیم است و آنها را در مسیر کمال و سیر الى الله به حساب می‌آورد.
امام حسین علیه السلام در عصر تاسوعا، در جمع اصحاب خود، حمد و ستایش الاهی را در حال خوبی و ناراحتی به جا می ‌آورد: احمده على السرّاء والضرّاء [۲] خدا را در حالی که در وضع مناسب و خوب یا در وضع ناراحتی هستم، حمد و ستایش می‌کنم.
یاران حضرت، حمد و ستایش الهی را به جا می ‌آوردند،‌ به جهت آن که توفیق یاری حضرت و شهادت همراه امامشان را پیدا کردند: الحمد للّه الذی أکرمنا بنصرک و شرّفنا بالقتل معک [۳] حمد و سپاس خدایی را که نصرت و یاری ات را به ما کرامت فرمود، و ما را به شهادت در کنارت مشرف نمود.
نهضت خونین کربلا اگرچه از یک زاویه، مصیبتی دردناک بود، اما از نگاه دیگر نعمتی بزرگ برای اسلام و مسلمانان بود، چرا که به برکت خون سیدالشهداء علیه السلام و یارانش، اسلام از مسیر انحراف نجات یافت.
اسلامی که می رفت تا به دست بنی امیه و آل ابوسفیان به ویژه یزید، به انحراف کشیده شود و هر آنچه را که یزید و یزیدیان می خواستند به نام دین به خورد مردم و تحویل جامعه دهند. شهادت امام حسین علیه السلام از این انحراف بزرگ جلوگیری کرد و این جای شکر دارد.
بنابراین، از نگاه ما مصیبت، نعمتی است که از سوی خدا به انسان رسیده، و قیام کربلا از این جهت برای مسلمانان به ویژه شیعیان نعمت و لطف بزرگ الهی است که در مسیر زندگی و دفاع از حق و مبارزه با دشمن، بهترین الگو است، از این نگاه جای شکر بر این نعمت وجود دارد.

پی نوشت ها :
[۱] ر. ک: کافی، ج ۲، ص ۹۴، باب الشکر
[۲] مقتل الحسین علیه السلام، ص ۲۱۲
[۳] همان، ص ۲۱۵

تبیان

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.