امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 75039
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 02 دی 1396 - 18:08 | | ارسال توسط :

شریعت‌شناسی و شریعت‌محوری فلسفه اصلی حوزه‌های علمیه است

به گزارش بابل نوین، عضو مجلس خبرگان رهبری شریعت‌شناسی و شریعت‌محوری را فلسفه اصلی حوزه‌های علمیه عنوان کرد و گفت: حوزه‌های علمیه به عنوان مهم‌ترین مراکز نشر و گسترش دین در جامعه باید ابتدا شریعت را بشناسد و بعد هم شریعت‌محور باشد. آیین نکوداشت چهار دهه خدمات ماندگار مؤسس حوزه علمیه امام صادق(ع) کوتنا، (قائمشهر) آیت‌الله […]

به گزارش بابل نوین، عضو مجلس خبرگان رهبری شریعت‌شناسی و شریعت‌محوری را فلسفه اصلی حوزه‌های علمیه عنوان کرد و گفت: حوزه‌های علمیه به عنوان مهم‌ترین مراکز نشر و گسترش دین در جامعه باید ابتدا شریعت را بشناسد و بعد هم شریعت‌محور باشد.
آیین نکوداشت چهار دهه خدمات ماندگار مؤسس حوزه علمیه امام صادق(ع) کوتنا، (قائمشهر) آیت‌الله سلیمانی کوتنایی و گرامیداشت ۵۷ شهید طلبه برخاسته از این حوزه در آن حوزه علمیه برگزار شد.

بر پایه این گزارش به نقل از ستاد خبری حوزه علمیه امام صادق(ع) در این مراسم با شکوه که با حضور حضرت آیت الله نظری، علما، نمایندگان بعضی از مراجع عظام تقلید، شخصیت‌های علمی و فرهنگی، مسئولان کشوری و لشکری، ائمه جمعه و جماعت استان مازندران و فضلا و طلاب برگزار شد، پیام تصویری حضرات آیات عظام جوادی آملی، صافی گلپایگانی و نوری همدانی پخش شد.

همچنین ویژه‌نامه نکوداشت با پیا‌هایی از حضرات آیات نوری همدانی، صافی گلپایگانی، جوادی آملی و علوی بروجردی و یادداشت و مصاحبه‌هایی از علما، فضلا، اساتید و طلاب در این مراسم توزیع شد.

حوزه علمیه کوتنای قائمشهر از مصادیق حوزه انقلابی محسوب می‌شود
حجت‌الاسلام مختاری رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی و دبیر نکوداشت آیت‌الله سلیمانی ضمن قدردانی از همکاری و تلاش‌های اعضای ستاد نکوداشت و تشکر از حضور علما و اساتید و طلاب و مسئولان دراین آئین گفت: حوزه علمیه کوتنای قائمشهر از جمله حوزه‌هایی است که از مصادیق حوزه انقلابی محسوب می‌شود؛ یعنی آن مولفه‌ها و شاخصه‌هایی که برای حوزه علمیه انقلابی می‌توان یاد کرد انصافاً در حوزه علمیه امام صادق(ع) کوتنای قائمشهر است.

وی در بیان شخصیت علمی و فقهی و چهار دهه خدمات ماندگار آیت الله سلیمانی اظهار داشت: اولاً بنیانگذار این حوزه یک شخصیتی است که دو مکتب علمی نجف و قم را درک کرده است و انصافاً در تعلیم و تربیت شاگردانش از یک هنر ویژه‌ای برخوردار است و ثانیاً دانش‌آموختگان این حوزه هم‌‌اکنون در سنگرها وعرصه‌های مختلف در داخل و خارج کشور مشغول خدمت هستند و در راستای تنویر افکار جامعه به ویژه نسل جوان این حوزه گام های مثبتی بر می‌دارد.

دبیر نکوداشت آیت الله سلیمانی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای والا مقام این حوزه گفت: تقدیم ۵۷ شهید در یک حوزه آن هم در یک روستای حاشیه شهر خود گواه صادق است که مکتب تعلیمی و تربیتی آیت الله سلیمانی این آثار و برکات را داشت. طلابی که از این حوزه برخاستند در دو سنگر علم و مدیریت و جهاد و شهادت درخدمت نظام اسلامی بوده و هستند و تقدیم ۵۷ روحانی شهید حاصل آموزه های حضرت آیت الله سلیمانی است.

آیت‌الله مختاری هدف از برگزاری این آئین و رویداد مهم را گرامیداشت یاد و خاطره شهدای روحانی و همچنین تجلیل و تکریم و معرفی شخصیت آیت الله سلیمانی بانی این حوزه اعلام کرد و بیان داشت: این حوزه می‌تواند الگو و اسوه برای دیگر حوزه‌ها باشد.

آیت‌الله طبرسی، نماینده ولی فقیه در مازندران که سخنران این نکوداشت بود، با بیان اینکه جهان برای تعلیم و تربیت خلق شد از جهان خلقت به عنوان مدرسه یاد کرد و گفت: انسان‌ها دانش آموز و دانشجویان این مدرسه و خداوند متعال، پیامبران الهی و اهل‌بیت علیهم السلام معلمان این جهان هستند.

وی با بیان این که فلسفه خلقت در علم و علم آموزی است، افزود: تعلیم و تربیت از آغاز خلقت بود و حوزه‌های علمیه هم با آمدن نبی گرامی اسلام و شریعت محمدی آغاز شد و برنامه پیامبر گرامی اسلام هم علم، قلم و تعلیم بود.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: هر حاکم، رهبر و مصلحی که می‌آید و ادعا می‌کند که من پیامبر هستم و می‌خواهم جامعه را نجات دهم باید برنامه‌هایش را ارائه دهد که خداوند متعال نیز خطاب به پیامبر گفت برنامه خود را بخوان و نبی مکرم اسلام نیز برنامه دین را به مردم ابلاغ کرد.

آیت الله طبرسی در ادامه سخنان خود با بیان این که اسلام از روز آغاز تا به امروز دین علم، تعلیم و تربیت بوده است، افزود: این دین با تعلیم و تربیت در دوران امام صادق علیه السلام با تلاش‌ها و جهاد علمی آن حضرت تکمیل شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنان خود شریعت‌شناسی و شریعت محوری را فلسفه اصلی حوزه‌های علمیه عنوان کرد و گفت: حوزه‌های علمیه به عنوان مهم‌ترین مراکز نشر و گسترش دین در جامعه باید ابتدا شریعت را بشناسد و بعد هم شریعت‌محور باشد.

وظایف روحانیت در عصر حاضر
رئیس شورای حوزه علمیه مازندران با تأکید بر این که تحصیل، تدریس، تألیف، تهذیب و تبلیغ از جمله مهم‌ترین وظایف روحانیت است افزود: یک طلبه موفق و جامع برای رسیدن به مدارج علمی بالا باید همین مسیر را دنبال کند.

آیت الله طبرسی از اجتهاد و فقاهت به عنوان بالاترین و برترین مقام در حوزه‌های علمیه یاد کرد و بیان داشت: طلاب و روحانیان باید برای رسیدن به چنین جایگاه ارزشمندی، مصائب و مشکلات بسیاری را پشت سر بگذارند.

امام جمعه ساری با بیان این که مردم همواره علما و روحانیت را امین و مورد اعتماد خود دانسته‌اند، افزود: این اعتماد عمیق و قلبی علی رغم همه توطئه‌ها و دشمنی‌های بدخواهان دین و روحانیت همچنان به قوت خود باقی است و خللی در آن ایجاد نشده است.

آیت الله طبرسی در بخش پایانی سخنان خود با تأکید براین که امروز نیز باید استقلال حوزه های علمیه و روحانیت همچون گذشته حفظ شود، خاطرنشان کرد: مردم باید با وجوهات و کمک های خود در جهت حفظ و گسترش حوزه های علمیه تلاش کنند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.