امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
- دعوت آحاد جامعه به حضور در راهپیمایی روز قدس
- دومین گردهمایی سرداران و امیران پایتخت شهدای شمالی کشور برگزار شد
- پیگیری مطالبات مردم از سوی رسانهها بزرگترین کارکرد خبرنگاران/ کار خبر و اطلاعرسانی نوعی جهاد تبیین است/مدیرانی که پاسخگوی رسانهها ومردم نیستند عملکردشان قابل پذیرش نیست
- چه کسی پاسخگوی عدم بهرهبرداری مردم بابل و مازندران از توان علمی دانشگاهیان منطقه است/کسب رتبه نخست کشور و ششم جهان توسط دانشگاه نوشیروانی در مرجعیت علمی تایمز/مسئولان بیشتر به ظرفیتهای دانشگاه نوشیروانی در حل مشکلات توجه کنند
- دکتر آرایی عضو شورای پژوهش و فناوری فنی و حرفهای کشور شد
شناخت بُعد سیاسی شخصیت حضرت زهرا(س) نجاتبخش مشکلات جامعه کنونی است
به گزارش بابل نوین، سیدمحسن ساداتخلردی محقق و پژوهشگر مذهبی و حوزه اهلبیت یکشنبه اول بهمن در همایش مجمعالذاکرین به میزبانی بابل اظهار کرد: در آستانه فرارسیدن سالروز میلاد حضرت زینب(ُس) هستیم و باید نکتهای را در اینجا اشاره کنم، حریم اهلبیت و خاندانشان هیچگاه از مدافع خالی نبود و مادرمان حضرتزهرا(س) خود نخستین مدافع حرم است اما تنها در عصر عاشورا بود که مدافعی باقی نماند، این وظیفه ماست که در عرصه مداحی، قلم و هر جایی هستیم بتوانیم مدافع خوبی باشیم، شاید ما بتوانیم با عناصر تبلیغی که در دست داریم بتوانیم مدافع حریم این خاندان شویم.
وی افزود: مداحان نیز مسئولیت بزرگی در این زمینه دارند و همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند باید آنان باید جریانسازی کنند، به ویژه در ایام فاطمیه که پیشروی ماست ،از آنجا که این جلسه با هدف آمادگی و استقبال از ایام فاطمیه تدارک دیده شد،بنده تاکید میکنم که باید در جلسات مذهبی سبک زندگی فاطمی را معرفی کنیم، ابعاد شخصیتی این بانوی بزرگوار مغفول مانده است، حیف است ما حضرت زهرا(س) را تنها یک زن سیلی خورده بین در و دیوار نشان دهیم.
این محقق ادامه داد: باید همه وجوه زندگی ایشان مدنظر ما باشد، شناخت بُعد سیاسی شخصیت حضرت زهرا(س) نجاتبخش مشکلات جامعه کنونی است، فاطمیه آمده است تا سبک زندگی فاطمی را یاد بگیریم و فقط در سوخته را به مردم معرفی نکنیم. ایشان را زهرا نامیدند زیرا در روایات به صورت متعدد داریم همان گونه که آسمانها موجب روشنایی آسمان میشوند، نور عبادت این بانوی بزرگوار نیز درخشنده بود، به همین علت نامشان شد زهرا به معنی بسیار درخشنده
ساداتخلردی در بیان بعد بندگی حصرت فاطمه(س) تصریح کرد: ایشان حتی در زمان عبادت نیز توجه ویژهای داشتند، امری که در سبک زندگی ما وجود ندارد،حضرت صدیقهکبری زمانی را در غروب جمعه اختصاص میدادند برای دعا و عبادت اما ما به این مسائل ذرهای توجه نمیکنیم، نکته بعدی برنامهریزی در عبادت بود که این بانوی بزرگوار به آن اهمیت میدادند، سیره تربیتی ایشان به گونهای بود که در شب قدر نمیگذاشتند کودکان بخوابند تا این شب را درک کنند و فیض ببرند، آن هم برای کودکان و شخصیتهایی که عصمت دارند، این اهمیت به نماز حتی در آخرین دقایق زندگیشان نیز وجود داشت.
وی افزود: ما نگاه ویژه ایشان به عبادت را حتی در شب عروسی هم میبینیم که زمان و مکانی را فقط برای عبادت مشخص کرده بودند اما امروزه عبادت در مجالس عروسی ما گم شده است، تالارهای عروسی در جامعه شیعه محلی برای عبادت و نماز عروس، داماد و مهمانان ندارد، چقدر خوب است مبلغان مذهبی این نکته را به گوش مسئولین فرهنگی برسانند که حضرت زهرا در شب عروسی حجله عبادت داشتند، این مهم باید به مردم یادآوری شود.
پژوهشگر در مباحث مذهبی یادآور شد: در سبک زندگی غیردینی ما از قرآن دور ماندیم و آن را تنها صوتی برای مجالس ختم میدانیم، کار قرآنی عمل به آیات آن است نه طلاکاری، حضرت فاطمه(س) حتی وصیتشان هم قرانی بود و از امام علی(ع) خواستار تلاوت قرآن شده بودند، ایشان که خود عامل به قرآن بودن و تنها به تلاوت بسنده نمیکرند.
وی ادامه داد: بعد دیگری که باید به آن توجه کنیم امر ازدواج است که تناسب و همکف بودن افراد باید در آن لحاظ شود، در روایات داریم که اگر زهرا نبود شاید علی هم همسری نداشت، این به دلیل اهمیت تناسب بین زوجین است، این بانو خواستگاران زیادی داشتند که هم ایشان و هم پیامبر جواب رد دادند اما تنها علی همکف ایشان بودند،امروزه این مسئله خانوادههای بسیاری را درگیر کرد و بسیاری از طلاقها به دلیل عدمتناسب فکری و اعتقادی افراد به وجود میآید.
ساداتخلردی تاکید کرد: مسئلهدومی که در ازدواج خانوادهها توجه داشته باشند جلب رضایت دختر است، در امر ازدواج حتما باید رضایت فرزندشان را لحاظ کنند، فاطمهزهرا(س) مطیع امر پیامبر بودند و حرف روی حرف ایشان نمیزدند اما در امر ازدواج پیامبر رضایت شخص ایشان را میخواستند، در مکتب اسلام این مسئله به شدت مطرح است، زیرا عدم رضایت دختر بعدها در ازدواج پیامدهای منفی بسیاری خواهد داشت.
وی افزود: نکته مهم دیگر در سبک زندگی فاطمی مهریه سبک است، مهریه حضرتزهرا(س) در واقع یک مهریه معنوی بود، تفکر ایشان را توجه کنید که در زمان تعیین مهریه به پدر گفتند دختران عرب مهریهشان درهم و دینار است، منی که فرزند پیامبر هستم نیز درهم و دینار مهر کنم، ببینید این تفکر چقدر والاست، در آنجا بودکه جبراییل از جانب خدا پیام آورد که همه آسمان و زمین برای فاطمه است هرچه ایشان خواستند مهرشان شود و این بانو شفاعت امت پیامبر در قیامت را به عنوان مهریه خود برگزیدند.
این پژوهشگر در پایان گفت: فاطمیه آمده است تا گفتمان فاطمی را ایجاد کنیم و فاطمهای را به مردم معرفی کنیم که بتوانند از آن الگو بگیرند، همه مصائب و رنجهای این بانو سر جای خود و بر بیان آن تاکید داریم اما ابعاد شخصیتی والای ایشان باید برای مردم تبیین شود تا به درستی بتوانند فاطمهزهرا(س) را بشناسند.
اخبار مذهبی بابل نوین , ازدواج , اهل بیت , پژوهشگر , سیدمحسن ساداتخلردی , عبادت , فاطمیه , مجمع الذاکرین , محقق , مداحان , مهریه , همایش
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.