امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 78276
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 16 بهمن 1396 - 22:42 | | ارسال توسط :

صادرات گاز رایگان به ترکیه متوقف شد

به گزارش بابل نوین، حمیدرضا عراقی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز، امروز (دوشنبه ۱۶بهمن)، در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت گرامیداشت ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی برگزار شد، در تشریح عملکرد این شرکت، اظهار کرد: با حذف هزار میلیارد تومان از بودجه شرکت ملی گاز از لایحه بودجه […]

به گزارش بابل نوین، حمیدرضا عراقی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز، امروز (دوشنبه ۱۶بهمن)، در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت گرامیداشت ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی برگزار شد، در تشریح عملکرد این شرکت، اظهار کرد: با حذف هزار میلیارد تومان از بودجه شرکت ملی گاز از لایحه بودجه سال ۹۷ به وسیله مجلس شورای اسلامی و همچنین حذف آبونمان از قبوض گاز؛ ارایه سرویس مطلوب و توسعه در این بخش امکان پذیر نخواهد بود. با باد هوا که نمی‌توان سرویسی به مردم ارائه داد.

وی با اشاره به لزوم اجرای نوآوری در شرکت ملی گاز، افزود: باید به سمت هوشمندسازی کنتورهای گاز حرکت کنیم. این موضوع بدون منابع چگونه محقق خواهد شد.
عراقی ادامه داد:حذف آبونمان لازم القبول نیست، اما لازم الاجرا است.
وی با بیان اینکه شرکت ملی گاز ۱۷ هزار میلیارد تومان درآمد دارد، افزود: از این میزان ۸ هزار میلیارد تومان سهم هدفمندی یارانه هاست. باقی این درآمد نیز سهم سود سهام و مالیات می‌شود. همچنین درآمد ناشی از صادرات به صندوق توسعه ملی واریز می شود.
معاون وزیر نفت گفت: بنابراین به طور کلی حدود چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در حساب شرکت ملی گاز می ماند که آنهم صرف هزینه‌های جاری می‌شود.
عراقی با اشاره به حذف یک هزار میلیارد تومان از بودجه شرکت ملی گاز، گفت: این موضوع امکان پذیر نیست و مجلس باید آن را حل کند. این در حالیست که طبق بند ماده ۳۰ قانون وصول برخی از درٱمدهای دولت گفته شده که شورای اقتصاد این اجازه را داده است.بهرحال با اینکه چگونگی حذف آبونمان برای ما مشخص نیست اما تابع قانون هستیم و آن را حذف کردیم.
امکان جابه‌جایی یک ریال وجود ندارد
مدیرعامل شرکت ملی گاز درباره گزارش دیوان عالی محاسبات مبنی بر واریز نشدن ۱۱هزار میلیارد تومان از جانب این شرکت به خزانه گفت :به نظرم این موضوع مربوط به بحث حسابداری انجام شده از جانب دیوان محاسبات است.
وی ادامه داد :خود رییس دیوان محاسبات اعلام کرده است که باید چرخشی انجام می شد که این امر محقق نشده است. ما طی نامه ارسالی به آنها خواستار آگاهی از نحوه حسابرسی آنها شده ایم.
معاون وزیر نفت تصریح کرد: البته خود مسئولان دیوان اعلام کرده‌اند که شرکت ملی گاز به واریز ۱۱ هزار میلیاردی اقدام کرده و برگشت نیز داده اند.
عراقی گفت: با اینکه دیوان معتقد است ما چرخشی درباره این ۱۱هزار میلیارد انجام نداده‌ایم، اما شرکت ملی گاز براساس اسناد و مدارک خود بر این باور است که این چرخش انجام شده است.
وی تاکید کرد: به هیچ وجه امکان جابه‌جایی حتی یک ریال هم وجود ندارد.
** تا دو سال آینده ۸۰۰۰ روستا گازرسانی می‌شود
معاون وزیر نفت با بیان اینکه امروزه یکی از بزرگترین شبکه‌های گازرسانی موجود در سطح دنیا متعلق به شرکت ملی گاز است، اظهار کرد: روزانه ۸۰۰ میلیون متر مکعب گاز در سطح کشور تولید می‌شود به طوری که این موضوع به اقصی نقاط کشور انتقال پیدا می‌کند و هم اکنون ۹۲ درصد از مردم از گاز طبیعی استفاده می‌کنند، به عبارتی ۷۶ درصد روستاییان و ۹۸ درصد شهرها در حال استفاده از گاز هستند.
مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: افزون بر بخش خانگی گازرسانی به بخش‌های نیروگاهی، صنایع و صادرات در سخت‌ترین شرایط و در سرمای زیر چند درجه صفر در تعداد زیادی از استان‌ها به صورت پایدار و بدون کوچکترین وقفه‌ای انجام شده است.
معاون وزیر نفت تصریح کرد: شرکت ملی گاز در طول ۴۰ سال گذشته در مسیر تحقق سیاست‌های محرومیت‌زدایی، ایجاد رفاه، ایجاد اشتغال و اقتصاد مقاومتی به عنوان یک شرکت جهادی و انقلابی در بحث کار بوده است.
عراقی ادامه داد: تمامی اهداف پیش گرفته شده در شرکت ملی گاز بعد از گذشت ۴۰ سال همگی در راستای منافع ملی نظام و شعارهای انقلاب اسلامی بوده است.
مدیرعامل شرکت ملی گاز بیان کرد: انتقال کنترل و راه اندازی چند ایستگاه مهم، راه اندازی قسمت اعظمی از خط ششم و خط کیاسر- نکا از جمله اهم اقدامات انجام شده در طول امسال بوده است.
وی گفت: با اقدامات فوق استان‌های شمالی کشور فشار گازی را دریافت کردند که برابر با فشار گاز موجود در عسلویه بوده است. قبل از ورود زمستان و در حین کار ۲۷۰ ایستگاه مشغول به کار بوده اند. توربین‌ها همانند موتورهای هواپیما به طور شبانه روزی در حال فعالیت هستند.
معاون وزیر نفت ادامه داد: ۳۰ هزار کیلومتر شبکه انتقال گاز در حال فعالیت هستند و پایشگاه‌ها بدون کوچکترین توقفی در حال انجام کار هستند.
عراقی بیان کرد: ۷ تا ۸ هزار روستای باقیمانده تا دو سال آینده گاز رسانی خواهند شد.
خروج از حالت اضطرار با راه اندازی خط کیاسر- نکا
مدیرعامل شرکت ملی گاز با بیان اینکه با افتتاح خط کیاسر- نکا از حالت اضطرار خارج شده‌ایم، افزود: دیگر با بهانه‌ واهی کشور همسایه که تا چندی پیش برای تأمین گاز شمال کشور به واردات گاز از آن اقدام کرده‌ایم، جواب نخواهیم داد از این به بعد رابطه ما با ترکمنستان تنها یک رابطه تجاری خواهد بود.
وی با بیان اینکه راه اندازی خط کیاسر- نکا کار بسیار سختی بود، تصریح کرد: مردم استان‌های گرگان، مازندران و جنوب خراسان از تامین نیاز گاز خود اطمینان خواهند داشت.
معاون وزیر نفت ادامه داد: فاصله‌های طی شده بین کیاسر- دامغان و نکا به علت کوهستانی و جنگلی بودن مسیر، کار  بسیار سختی بود که با موفقیت به انجام رسید. همین موضوع باعث شد تا امسال در زمستان مردم مناطق شمالی کشور با فشار بالا از گاز بهره‌مند شوند البته این گاز عاید صنایع نیروگاه‌ها و گلخانه‌ها نیز شد.
بهره‌برداری ۸۰ درصدی از خط ششم
عراقی با بیان اینکه خط ششم هزار کیلومتر است، افزود: اجرای هزار کیلومتر خط لوله گاز در سخت‌ترین مناطق کوهستانی و در مجاورت رودخانه کارون با گذر از مناطق پیچیده کار بسیار پر زحمتی است که پیچید‌گی‌های خاص خود را دارد.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ادامه داد: با همت همکاران قسمتی از خط ششم، یعنی ۸۰ درصد از پروژه امسال به بهره‌برداری رسید و همین امر سبب شد تا دیگر در تأمین نیاز گاز غرب کشور نگرانی نداشته باشیم.
وی در تشریح دیگر فواید خط ششم گفت: با استفاده از مزیت خط ششم قرارداد صادرات گاز به عراق در قسمت بغداد در حال اجراست و در زمینه صادرات گاز به ترکیه نیز هیچ مشکلی نداریم.
افتتاح سه هزار پروژه گاز رسانی در سراسر کشور مقارن با دهه فجر
معاون وزیر نفت با اشاره به بهره‌برداری ۹ ایستگاه طی امسال، گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده سه هزار پروژه دیگر در این ایام افتتاح خواهد شد.
عراقی گفت: مجموعه ارزش این پروژه‌های به بهره‌برداری رسیده ۱۲ هزار میلیارد تومان برآورد شده است که ۳ هزار میلیارد آن متعلق به شهرها و روستاها است.
صادرات گاز رایگان به ترکیه متوقف شد
مدیرعامل شرکت ملی گاز از پایان یافتن صادرات گاز رایگان به ترکیه و تسویه کامل بدهی گازی به این کشور خبر داد و گفت: از این به بعد صادارت گاز به ترکیه به روال معمول انجام و پول آن دریافت خواهد شد.
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.