امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 65025
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 14 شهریور 1396 - 12:40 | | ارسال توسط :

ضرورت راه اندازی نهضت سراسری غدیر در کشور

استاد حوزه و دانشگاه با برشمردن مجموعه اقدامات لازم برای تکریم جریان غدیر، بر لزوم راه اندازی یک نهضت و حماسه سراسری برای این عید بزرگ تأکید کرد.

به گزارش بابل نوین، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در نشست خبری احیای ایام غدیر با اشاره به اهمیت غدیر در اسلام عنوان کرد: قوام هر دین و استواری هر مذهبی به استمرار آن بستگی دارد و هرکاری که ناقص و بدون استمرار باشد به هدف خود نمی رسد.

وی افزود: پیامبر(ص) پس از تحمل مرارت و سختی های فراوان توانستند دین اسلام را مستقر و تثبیت کنند و درباره جانشینی بعد از آن حضرت سه فرضیه متفاوت وجود دارد.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: مدافعان فرضیه اول معتقدند که آن حضرت درباره جانشینی خود موضع سکوت اختیار کرده اند و این درحالی است که پیامبر(ص) در کوچکترین موضوعات مانند رنگ لباس، نحوه غذا خوردن و نوع لباس پوشیدن احادیث بسیاری دارند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی اضافه کرد: فرضیه دوم نیز بر این پایه استوار است که پیامبر جانشینی خود را مسکوت نگذاشتند اما آن را به شورا و یا گروهی واگذار کردند اما درباره شرایط آن و افراد و گروه های مورد نظر هیچ روایتی وجود ندارد.

وی تعیین فرد خاصی به عنوان جانشین را یکی دیگر از فرضیه ها در این باره دانست و خاطرنشان کرد: شیعه بر این موضوع تکیه دارد که پیامبر(ص) فردی خاص را به عنوان جانشین خود انتخاب کردند و درواقع باید گفت این فرضیه شیعی نیست بلکه اسلامی است و دلایل فراوانی برای آن وجود دارد که نمی توان آن را انکار کرد.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: شروع معرفی امیرمؤمنان به عنوان جانشین پیامبر(ص) از یوم الانذار آغاز و حداقل در ۷ مکان این اتفاق افتاده است و در روز غدیر با فریاد «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» این موضوع رسمیت پیدا کرد و غدیرخم نماد آن است.

وی تأکید کرد: ما امروز برای تکریم جریان غدیر باید چند فعالیت مهم انجام دهیم که در گام اول تکریم علمی باید در دستور کار قرار گیرد و همانگونه که علمای ما این کار را شروع کرده و تا امروز رسانده اند ما نیز باید با برگزاری نشست های علمی و جلسات گفتمانی پیرامون غدیر این مسیر را ادامه دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی افزود: امروز جریانی درحال فعالیت است که می گوید ترویج غدیر سبب اختلاف در جامعه اسلامی می شود اما باید دانست که غدیر نه تنها عامل تفرقه نیست بلکه تثبیت کننده وحدت در جامعه اسلامی است.

وی ابراز کرد: فعالیت دیگری که باید انجام شود، فعالیت ترویجی و تبلیغی است و اگر کاری با تبلیغ و شعار همراه نشود، سرکوب می شود و ایام غدیر نیز همانند عاشورا و اربعین باید جهانی شده و ترویج آن با شادی صورت گیرد.

این کارشناس دینی در ادامه اظهار کرد: بعثت، غدیر، عاشورا و ظهور چهار ضلع اسلام است و در بعثت جرقه، غدیر تثبیت و عاشورا آبیاری اسلام انجام شد و ان شاالله در زمان ظهور ثمره آن چیده می شود.

وی اضافه کرد: ثمره بعثت، غدیر و عاشورا، ظهور است و اگر در این حلقه چهارگانه یکی از آنها کم رنگ شود، به همه آن لطمه می خورد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ادامه داد: باید یک نهضت و حماسه در عید غدیر در سراسر کشور ایجاد شود و در این روز می توان با اطعام، عیدی دادن، لباس نو پوشیدن و تبسم و شادی، محبت اهل بیت(ع) را در جامعه گسترش داد./ص

خبرگزاری رسا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.