امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 32999
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 13 آبان 1395 - 21:14 | | ارسال توسط :

طلاب نسبت به نفوذ نرم دشمن هوشیار باشند/ لزوم سواد رسانه در حوزه های علمیه

حجت الاسلام نهاوندی با تاکید بر اینکه طلاب و حوزویان به عنوان مبلغان دینی، نسبت به آگاه سازی خود و مخاطبان نسبت به نفوذ نرم دشمن هوشیار باشند، به حرکت نفوذ نرم در قالب های مختلف اشاره کرد و گفت: موضوع نفوذ و حرکت دشمن در اغوای اندیشه، عمدتا بر گستره مدیاها و ژئو مدیاها تصویر شده است و ژئو مدیا، یک سیاست کلان، در دنیای امروزی است.

 

 

به گزارش بابل نوین،دومین نشست علمی پژوهشی «حوزه سواد رسانه ای و تبلیغ» با حضورحجت الاسلام علی نهاوندی، مدیر کل پژوهش های اسلامی رسانه پیش از ظهر امروز در محل سالن اجتماعات مدرسه علمیه جواد الائمه (ع) مشهد برگزار شد.

این نشست که با حضور اساتید و طلاب این مدرسه برگزار شد، حجت الاسلام نهاوندی مدیر کل پژوهش های اسلامی رسانه با اشاره به اینکه یکی از مسیرهای شناخت دشمن و راهکارهای نفوذ، بررسی ابعاد بهره گیری از ارتباطات و نفوذ رسانه ای است که در قالب شبکه های مجازی، فعالیت های های ماهواره ای و هنری است، تاکید کرد: طلاب و روحانیان به عنوان نیروهای فرهنگی نظام، کانال های نفوذ و رخنه های آمریکا و استکبار را بشناسند.

وی با بیان اینکه ابزار هنر از گفتمان های امروز با جوانان دنیا است، ادامه داد: دشمن از قالب های مختلف هنری، برای نفوذ در افکار و اندیشه استفاده می کند.

حجت الاسلام نهاوندی با اشاره به اینکه هوشمندی و بصیرت هر جامعه ای در مواجهه به ابعاد رسانه ای، مانع از این می شود که آنچه دیگران به آن حکم نمی کنند بدون سنجش، داوری و ارزیابی بپذیرد، ادامه داد: امروزه متاسفانه مد گرایی در جامعه رواج دارد

وی بر شناخت ابعاد پشت صحنه مدگرایی و تحلیل درست رسانه ای تاکید کرد و افزود: این چرایی مد، در ذهن کسی حاصل می شود که سواد تصویری و ابعاد رسانه ای را بشناسد.

مدیر کل پژوهش های اسلامی رسانه با تاکید بر اینکه طلاب و حوزویان به عنوان مبلغان دینی، نسبت به آگاه سازی خود و مخاطبان نسبت به نفوذ نرم دشمن هوشیار باشند، به حرکت نفوذ نرم در قالب های مختلف مثل بازی های رسانه ای و… اشاره کرد و اظهار داشت: موضوع نفوذ دشمن و حرکت دشمن در اغوای اندیشه، عمدتا بر گستره مدیاها و ژئو مدیاها تصویر شده است و ژئو مدیا، یک سیاست کلان در دنیای امروزی است.

وی با تاکید بر اینکه جنگ نرم مقدمه ای بر جنگ خارجی است، به موضوع سواد رسانه ای و تبلیغ دینی اشاره کرد و افزود: سواد رسانه، مهارتی حیاتی در قرن ۲۱ هجری قمری بود.

حجت الاسلام نهاوندی در ادامه بر لزوم سواد رسانه در حوزه های علمیه تاکید کرد و افزود: سواد رسانه ای در قرن پیش روی، جزء دانش و مهارت های همه اعضای جهانی است که اگر سواد رسانه بلد نباشیم دشمن بر ما تسلط ایجاد می کند و نمی توان جلوی مهار کردن فضاهای گسترده اینترنتی را گرفت.

وی به تاکید مقام معظم رهبری نسبت به ورود طلاب و روحانیان، به حوزه شبکه های مجازی اشاره کرد و ادامه داد: لازمه ورود به شبکه های اجتماعی و مجازی، دانش سواد رسانه ای است، که باید این موضوع را جدی گرفت.

مدیر کل پژوهش های اسلامی رسانه در ادامه به نگاه استراتژی یونسکو در سال ۱۹۸۲ که می گویند: اینکه ما باید جوان ها را برای زندگی در دنیای تصاویر، کلمات و صداهای قدرتمند آماده کنیم، اشاره کرد و اظهار داشت: آن چیزی که بعدها به عنوان کلاس درس، تدریس و منعکس می شود از این طریق است.

وی با بیان اینکه سواد رسانه ای محصول نگرانی از تعامل انسان و رسانه است و انسان با قدرت اراده و انتخاب باید بداند نسبتش چیست، به چهار تئوری متفاوت برای برقراری این نسبت اشاره کرد و افزود: نگرانی جهانی در مقابل این نگرانی بسیار جدی است.

حجت الاسلام نهاوندی نظریه اول مقابله با این نگرانی را عدم ارائه راه حل دانست و ادامه داد: نیل پستمن می گوید: هرگز تصور نمی‌کردم به معضل و مسأله‌ای برخورد کنم و آن را طراحی و موشکافی کنم ولی مجبور به اعتراف گردم که قدرت و توان من برای یافتن راه و چاره از حد همان تشخیص موضوع فراتر نمی‌رود، احساس درد و بیچارگی نیز از همین نشأت می‌گیرد.

وی دیدگاه دوم مقابله با نگرانی جهانی را انجام ندادن کار دانست و ابراز داشت: این مسیری  است که چه بخواهیم و چه نخواهیم جهان به سوی آن در حرکت است و نمی توانیم در برابر این موج مقاومت کنیم.

مدیرکل پژوهش های اسلامی رسانه دیدگاه سوم را ایجاد محدودیت ها، اختلال در امواج ماهواره ای و استفاده از نرم افزارهایی برای کنترل و حذف صحنه های خشن و مبتذل که راه حل پذیرفته شده و دنیایی است، دانست و عنوان کرد: ایجاد محدودیت ها یک مساله جهانی است.

وی هشدارهای کلی به مخاطبان را از چهارمین دیدگاههای مقابله با نگرانی جهانی دانست و اظهار داشت: راه حل درست این است که این جامعه و فضای مدرن اقتضائاتی که ایجاد کرده و جامعه را به سمت خود ترغیب کرده است، باید دقیق و فعال در این حوزه ورود پیدا کرد و از فضاهای مجازی و ظرفیت های پیش رو استفاده کرد.

حجت الاسلام نهاوندی با مهم دانستن آموزش رسانه ای و اینکه اگر قرار باشد بر یک چیز اعتقاد داشت و آن یک چیز آموزش است، بر آموزش دادن افراد متدین و مومن و مخاطبان تاکید کرد و افزود: سواد رسانه ای محصول اعتقاد به آموزش است.

وی در پایان با بیان اینکه در عصر ارتباطات و اطلاعات با وجود وسائل ارتباطی نوین به مراتب بیش از گذشته خود و فرزندان تحت بمباران رسانه ای هستیم، تاکید کرد: باحفظ استقلال، اجتناب از انفعال، بهره مندی از تفکر انتقادی و افزایش توانایی گزینش گری راه  تکامل سواد رسانه ای میسر می شود.

گفتنی است، دومین نشست علمی پژوهشی «حوزه، سواد رسانه ای و تبلیغ» با همکاری و همیاری واحد پژوهش مدارس علمیه جواد الائمه(ع) و نور الثقلین برگزار شده است.

منبع : رسا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.