امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 74219
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 25 آذر 1396 - 12:08 | | ارسال توسط :

عاقبت غیرمسلمان -که اهل نماز نیستند- در قیامت چه می شود؟

تكليف اين همه غير مسلماناني كه نماز نمي خوانند چه مي شود؟ آيا خداوند به خاطر اين كه نماز نمي خوانند آن ها را عذاب مي كند و حال آن كه در بين آن ها افرادي هستند كه به بشريت خدمت كرده اند مثل مخترعين و دانشمندان و پزشكان؟

به گزارش بابل نوین،در برابر این پرسش سه رویکرد وجود دارد:

یک- انحصارگرایی سخت گیرانه
بر اساس این گمانه در میان همه اهل زمین تنها پیروان دین و مذهب و فرقه واحدی اهل نجات و رستگاری اند. به عنوان مثال تنها مسلمان شیعه دوازده امامی پایبند به همه اصول مذهب و احکام شریعت امکان رستگاری دارد و دیگران همه نارستگارانند. چنین نگرشی نه مبنای خردپذیری دارد و نه با منطق اسلام سازگار می باشد. از نظر عقلی این گمانه مغایر با اصل غلبه خیر بر شر است و از نظر دینی با غلبه رحمت خدا و هدف اساسی خلقت انسان و ملاک ها و معیارهای رستگاری و نارستگاری ناسازگاری دارد.[۱]

دو- تکثر گرایی نجات
بر اساس این گمانه، همه پیروان ادیان اهل نجات و رستگاری اند. به عبارت دیگر شرط نیک فرجامی فقط دین داری است و بس، امّا این که کدامین دین را برگزینیم هیچ نقشی در این زمینه ندارد. این گمانه مبتنی بر پلورالیسم دین است که بطلان و ناراستی آن از نظر عقل و دین مورد بررسی واقع شد.[۲]

سه- قرآن و نجات گرایی اعتدالی
قرآن در باب نجات نه سخت گیری انحصارگرایانه را بر می تابد و نه کثرت گرایی حق و باطل یکسان انگار را. در نگاه قرآن کفر و انحراف از دین حق دو گونه است:
۱- کفر عناد و لجاجت (جحود)؛ کسی که اصطلاحا به جاهل مقصر و کافر معاند معروفند. یعنى اسلام به آن ها رسیده و آنان به حقانیت آن پى برده اند امّا با لجاجت و سرکشى حاضر به پذیرش حق نیستند. این گونه افراد کافر، معاندند و مستحق عذاب دوزخ مى باشند.
۲- کفر جهالت و نادانی؛ چنین کفری اگر ناشی از تقصیر و کوتاهی عمدی شخص نباشد، بلکه صاحب آن از سویدای دل جویای حقیقت و پیرو آن در حدی که با آن آشناست باشد و با قلب سلیم و تسلیم قلبی در برابر حق، خدا را ملاقات کند؛ خداوند او را معذب نمی سازد؛ چرا که عذاب خدا تابع حجّت هایی است که بر بندگان تمام کرده و واکنش های منفی آگاهانه و حق ستیزانه آن ها در برابر حجج الهی. قرآن ضمن آن که تنها دین حق و صراط نجات را آیین اسلام می داند به نکات مهمی در کنار این مسئله پیرامون شرایط نجات و رستگاری اشاره می کند از جمله: درباره قیامت می فرماید:
«یَوْمَ لا یَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُون إِلاَّ مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلیمٍ»[۳]؛«در آن روز که مال و فرزندان سودى نمى ‏بخشد، مگر کسى که با قلب سلیم به پیشگاه خدا آید!»
و از طرف دیگر قرآن می فرماید:«وَ ما کُنَّا مُعَذِّبینَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولا»[۴]؛«و ما هرگز(قومى را) مجازات نخواهیم کرد، مگر آن که پیامبرى مبعوث کرده باشیم(تا وظایفشان را بیان کند.)»
و در جاهای دیگر قرآن یادآور شده است که:«إِنَّ اللَّهَ لا یُضیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنینَ»[۵]؛«زیرا خداوند پاداش نیکوکاران را تباه نمى ‏کند!»

از آن چه گذشت روشن می شود که سعادت اخروی در گرو عوامل متعددی است از جمله:
– حسن فعلی یا گزینش راه درست،
– حسن فاعلی یعنی سلامت و پاکی درون و تسلیم امر حق بودن،
– برقراری حجّت الهی و چگونگی برخورد و واکنش های انسان در برابر آن.
انگاره فوق خردپذیر ترین انگاره است؛ در این انگاره از سویی مسئولیّت انسان در جستجو و گزینش راه حق محفوظ است و از دیگر سو هیچ انسانی صرفا به جهت عدم دست یابی غیر ارادی به راه حق و حقیقت مورد عذاب و شقاوت قرار نمی گیرد. بنا بر این کسانی که پس از آگاهی از حق و آشکار شدن چهره اسلام، بر شرایع گذشته به ویژه با تحریفاتی که در آن ها رخ داده باقی بمانند، از آنان پذیرفته نیست و از زیان کاران خواهند بود:«وَ مَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الْإِسْلامِ دیناً فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِی الْآخِرَهِ مِنَ الْخاسِرینَ»[۶]؛«و هر کس جز اسلام(و تسلیم در برابر فرمان حق،) آیینى براى خود انتخاب کند، از او پذیرفته نخواهد شد؛ و او در آخرت، از زیان کاران است.»
مگر در مورد جاهلان قاصر که حکم آنان با خداست و به تناسب حسن فاعلی و حسن فعلی شان امید به لطف و عنایت الهی در مورد آنان وجود دارد.

پی نوشت :
[۱] – جهت آگاهی بیش تر بنگرید: شهید مطهری، مجموعه آثار، ج ۱، صص ۲۸۸-۲۸۵، تهران، صدرا
[۲] – همان، صص ۲۸۵- ۲۸۰
[۳] – (۲۶) الشعراء : ۸۸-۸۹
[۴] – (۱۷) الإسراء : ۱۵
[۵] – (۹) التوبه : ۱۲۰
[۶] – (۳) آل‏عمران : ۸۵
کتاب پرسش ها و پاسخ های نماز، سید حسن موسوی (مرکز تخصصی نماز)

انوار طاها

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.