امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 69620
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 17 آبان 1396 - 12:17 | | ارسال توسط :

عفو از مهم‌ترین خصوصیات اخلاقی حضرت سجاد(ع)

مدیرعامل مؤسسه صحیفه سجادیه و رساله حقوقيه گفت: از عوامل مهمی که شخصیت والای حضرت سجاد(ع) را در منظر دوست و دشمن محبوب ساخته بود خصلت پسندیده عفو، گذشت و جوانمردی ایشان بود.

به گزارش بابل نوین،گفتمان دینی «عفو، کارآمدترین شیوه تربیتی به روایت صحیفه سجادیه و رساله حقوقیه» سه‌شنبه، ۱۶ آبان‌ماه در مدرسه سوم شیعیان قم برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمود لطفیان سرگزی، مدیرعامل مؤسسه صحیفه سجادیه و رساله حقوقیه با اشاره به اینکه درخشش معنویت حضرت زینب کبری(س) در سراسر تاریخ اسلام پرتو افکنده است، گفت: حضرت ام‌البنین نیز در شرافت و حیا و عفت سرآمد زنان عصر خود بوده است.
کارشناس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: از عوامل مهمی که شخصیت والای حضرت سجاد(ع) را در منظر دوست و دشمن محبوب ساخته بود خصلت پسندیده عفو، گذشت و جوانمردی ایشان بود.
کارشناس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: ساختار شخصیت امام سجاد(ع) با فطرت مردم سازگار بود و چون امام برای هدایت مردم و پیشبرد مقاصد الهی خود به مقبولیت اجتماعی نیاز داشتند تا آنجا که اهداف الهی و اصول مسلم اسلامی اجازه می‌داد سعی می‌کردند افکار عمومی و رضایت‌مندی مردم را در راستای ارزش‌های معنوی جلب کرده و جوانان را در مقابل اهل باطل بسیج کنند.
وی بیان کرد: امام سجاد(ع) در حدیثی می‌فرمایند «عَلاماتُ المُؤمِنِ خَمسٌ: اَلوَرعُ فِی الخَلوَه وَ الصَّدَقَهُ فِی القِلَّهِ، وَ الصَّبرُ عِندَ المُصیبَهِ وَ الحِلمُ عِندَ الغَضَبِ، وَ الصّدقُ عِندَ الخَوفِ؛ نشانه‌های مؤمن پنج چیز است: پرهیزگاری در خلوت، صدقه در حالت نیازمندی و ناداری، شکیبایی و صبر هنگام مصیبت، بردباری هنگام خشم و راستگویی هنگام ترس».
لطفیان با بیان اینکه انسان بودن زیاد سخت نیست کافی است مهربانی کنید، گفت: زبانت که نیش نداشته باشد و کسی را نرنجاند، همین انسانیت است؛ وقتی برای همه خیر بخواهی همین انسانیت است؛ وقتی گلی شکوفه نمی‌دهد، گل را عوض نمی‌کنند بلکه شرایط رشدش را فراهم می‌کنند. اگر در اموری موفق نشدید، هدف را تغییر ندهید بلکه مسیر حرکت را عوض و تلاش خود را بیشتر کنید/ز

ایکنا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.