امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 53968
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 19 فروردین 1396 - 18:42 | | ارسال توسط :

فرمول تایید یا ردصلاحیت داوطلبان شوراها به چه شکل است؟

به گزارش بابل نوین،بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراهای شهری و روستایی شکل متفاوت تری از انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری دارد و در آن تایید یا رد صلاحیت داوطلبان بر عهده شورای نگهبان نیست. از روز گذشته بررسی صلاحیت داوطلبان شوراهای شهر و روستا در هیئت‌های اجرایی برگزاری انتخابات آغاز شده است، حال […]

به گزارش بابل نوین،بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراهای شهری و روستایی شکل متفاوت تری از انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری دارد و در آن تایید یا رد صلاحیت داوطلبان بر عهده شورای نگهبان نیست.

از روز گذشته بررسی صلاحیت داوطلبان شوراهای شهر و روستا در هیئت‌های اجرایی برگزاری انتخابات آغاز شده است، حال این پرسش مطرح است که  بررسی صلاحیت‌ها و نظارت بر این انتخابات چگونه خواهد بود؟

رئیس عالی هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی آذربایجان شرقی در این‌باره  گفت: روند رسیدگی به صلاحیت داوطلبان شوراهای شهر و روستای به صورت قانونی مشخص بوده و ما نیز در هیئت نظارت بر انتخابات مطابق با قانون عمل خواهیم کرد.

سلمان خدادادی افزود: از روز گذشته بررسی صلاحیت داوطلبان شوراهای شهر در هیئت‌های اجرایی آغاز شده و استعلام صلاحیت از چهار مرجع وزارت اطلاعات، قوه قضائیه، نیروی انتظامی و ثبت احوال به پایان رسیده است.

وی اضافه کرد: در واقع هیئت‌های اجرایی و فرمانداری ها تا ۱۰ روز بعد از ثبت نام داوطلبان فرصت دارند استعلام‌های کافی از این چهار مرجع را اخذ کنند، بعد نوبت به بررسی صلاحیت در هیئت‎های اجرایی می‌رسد، اگر هیأت‌های اجرایی کسی را تأیید یا رد کردند همه مدارک‌شان را به هیأت نظارت بخش یا شهرستان می‌دهند. اگر آن‌ها تأیید کنند دیگر هیأت نظارت بالاتر نمی‌تواند بگوید چرا تأیید کردید، بدین معنی که مثلا هیئت نظارت شهرستان نمی تواند رای به عدم تایید داوطلبی بدهد که هیئت نظارت بخش او را تایید کرده است. البته در خصوص  هیئت نظارت مرکزی باید گفت این هیئت می‌تواند پرونده را دوباره بررسی و مثلا رای به تایید و یا رد صلاحیت یک داوطلبان بدهد.

وی یادآور شد:  اگر داوطلبی به نظر هیأت نظارت بخش اعتراضی داشته باشد، موضوع به هیأت نظارت شهرستان می‌رود، در هیأت نظارت شهرستان هم اگر اعتراض شد هیئت نظارت استان مسئول بررسی است، حال تصور کنید شخصی به رد صلاحیت خود در هیئت نظارت  شهرستان نیز اعتراض داشته باشد، در اینجا بررسی دوباره صلاحیت در هیئت نظارت استان می‌رود و اگر در استان هم اعتراض شد به هیأت مرکزی می‌آید.

وی درباره شایعات منتشر شده در خصوص احتمال رد صلاحیت برخی داوطلبان برخی جناح‌های سیاسی گفت: هیئت‌های اجرایی و نظارتی بدون توجه به جوسازی‌ها به وظیفه قانونی خود عمل خواهد کرد.

خدادادی خاطرنشان کرد:  قانون در خصوص کسانی که محکومیت‌های قضایی موثر دارند قطعاً منع ورود به فعالیت‌های انتخاباتی دارد، محکومیت‌های قضائی موثر می‌تواند شامل پرونده‌های قضائی از کلاهبرداری و موارد موثر کیفری تا محکومیت‌های سیاسی موثر باشد./م

منبع: ایسنا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.