امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 68802
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 07 آبان 1396 - 10:37 | | ارسال توسط :

قرض بهتر است یا صدقه؟ / کاهش ارزش پول و خطر ربا!

در قرض شما با خدا معامله کرده اید لذا خداوند در قرآن نمی فرماید چه کسی قرض می دهد بلکه می فرماید چه کسی است که به خدا قرض بدهد...

به گزارش بابل نوین،یکی از مستحباتی که در قرآن کریم روی آن تاکید فراوان و ویژه ای شده قرض الحسنه است که متسفانه به تدریج در بین جوامع اسلامی در حال رنگ باختن است.
خداوند می فرماید: «مَنْ ذَا الَّذی یُقْرِضُ اللّهَ قَرْضاً حَسَناً فَیُضاعِفَهُ لَهُ وَ لَهُ أَجْرٌ کَریمٌ.» (حدید/ ۱۱) یعنی چه کسی است که به خدا قرض بدهد!؟ این تعبیر بسیار مهمی است و بدان معناست که قرض دهنده در واقع با خدا معامله کرده نه با بنده خدا. بعد می فرماید برای چنین کسی اولا یضاعف است یعنی پولش را چندین برابر می کنیم و برکت به آن می دهیم، ثانیا اجر عظیم در انتظار اوست.
باز می فرماید: «مَن ذَا الَّذِى یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَیُضاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافاً کَثِیرَهً وَاللَّهُ یَقْبِضُ وَ یَبْصُطُ وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ.» (بقره، ۲۴۵)
«کیست که به خداوند وام دهد، وامى نیکو تا خداوند آن را براى او چندین برابر بیفزاید و خداوند (روزى بندگان را) محدود و گسترده مى‏سازد، و به سوى او بازگردانده مى‏شوید.»
حال در این رابطه سوالاتی ممکن است پیش بیاید که در زیر به اختصار به برخی پاسخ می دهیم:
** کاهش ارزش پول و خطر ربا!
یکی از سوالات مبتلا به مردم در خصوص پول قرض این است که وقتی پولی را از کسی قرض گرفتیم و مثلا یکسال بعد خواستیم آن مبلغ را به او بازگردانیم، در حالی که با وجود تورم ارزش آن پول کم شده است، در این صورت آیا باید به میزان کسر شدن از ارزش پول قرض دهنده روی پول او بگذاریم یا خیر؟
پاسخ: به طور کلی می توان گفت که تنها در باب ضمانت می توان گفت که شخص غاصب چون ضامن مال است لذا در قرض گرفتن مبلغ اضافی به هر عنوانی باشد از سوی شارع مقدس ممنوع اعلام شده و حکم ربا دارد.
** اگر ثواب می خواهید قرض بدهید وگرنه سراغ سایر عقود بروید
با توجه به شرایط امروز و وضعیت تورم که موجب کاهش بعضا شدید ارزش پول می شود اگر کسی قرض بدهد دچار ضرر خواهد شد. پس راه چاره چیست؟
پاسخ: اولا در قرض شما با خدا معامله کرده اید لذا خداوند در قرآن نمی فرماید چه کسی قرض می دهد بلکه می فرماید چه کسی است که به خدا قرض بدهد. خدا هم تضمین کرده که در عوض این عمل خیر شما هجده برابر (در این دنیا یا در آخرت) عوض بدهد. خیلی از افراد اثر قرض دادن را در همین دنیا دیده اند.
اما اگر باز کسی می خواست ضرر مادی ظاهری هم نکند راهش این است که قید ثواب اخروی و آن هجده برابر را بزند و بجای قرض از سایر عقود و قراردادها استفاده کند تا دچار زیان ظاهری نشود.
** قرض بهتر است یا صدقه؟
اگر پولی را به عنوان قرض الحسنه به کسی بدهیم بهتر است، یا در صندوق صدقات بگذاریم؟
قرض الحسنه و صدقه هر دو از سنت های اسلامی هستند که در آموزه های دینی فراوان به آنها توصیه شده است. اما با توجه به متن صریح آیات قرآن که پاداش صدقه را ده برابر و قرض را هجده برابر برشمرده است برتری قرض بر صدقه مشحص می شود. هرچند این برتری به شرایط نیز بستگی دارد، ممکن است در شرایطی با توجه به وضعیت افراد صدقه اولویت داشته باشد./ز

تراز

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.