امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 62100
  پرینتخانه » اجتماعی, سخن سردبیر, فرهنگ و هنر, گزارش, مذهبی تاریخ انتشار : 03 مرداد 1396 - 11:32 | | ارسال توسط :

مادران فردا در معرض تهاجم فرهنگی دشمن/ لزوم تربیت صحیح دختر در خانواده برای ورود به جامعه

نباید در نگاه دختران و پسران را از هم جدا کرد چراکه موجب نگاه ترحم آمیز به این طیف می‌شود اما باید توانایی دختران را لحاظ و به نسبت این تواناییشان از آنان افراد حقیقی و حقوقی، چه در خانواده و اجتماع ساخت.


به گزارش بابل نوین به  نقل از بلاغ، پیشنهاد نامگذاری روز ملی دختران همزمان با روز ولادت حضرت معصومه(س) و درج آن در تقویم رسمی کشور، اولین بار از فرهنگسرای دختران مطرح شد و پس از بررسی در مجموعه امور زنان شهرداری تهران به کمیته «بررسی نامگذاری روزها در تقویم» در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه شد و پس از آن در سال ۸۶، اول ذی القعده روز ولادت حضرت معصومه(س) به عنوان روز ملی دختران در تقویم‌ها درج شد.

با توجه به اینکه در جوامع امروزی جایگاه دختران در جامعه اندکی به دلیل تهاجم‌های گسترده فرهنگی کم‌رنگ شده اما باید به این نکته مادران توجه کنند که اگر بخواهیم جامعه‌ای سالم داشته باشیم باید فرزندانمان از جانب خودتان تربیت درست شوند تا در جامعه از گزند بیگانگان در امان بمانند.

اگر می‌خواهیم دخترانمان در جامعه مورد تعرض قرار نگیرند باید آنان را از همان دوران کودکی با وقار و متانت تربیت کنیم.

جایگاه دختر در ایران و اسلام

مهدی آباد تحلیلگر سیاسی و فرهنگی استان مازندران در گفت‌وگو با بلاغ، با بیان اینکه به روز دختر با توجه به اینکه همزمان با روز ولادت حضرت معصومه است باید با نگاهی مجزا برای تکریم از آنها بنگریم، گفت: روز دختر باید تلنگری باشد تا نقاط قوت طیفی از جامعه که به شکل غیرعمد به آنها کمتر توجه می‌شود را دیده و آنها را در مسائل مهم دخالت دهند.

وی درباره پیشینه نگاه تاریخی به دختران، افزود: جنس مونث چندان در تمدن‌های شرق به جز ایران و آیین اسلام و مسیحیت چندان دارای ارزش نبود و متأسفانه با نگاه منفی به آن پرداخته می‌شد. در تمدن هندو همراه با جسد شوهر، همسر هم آتش زده می‌شد و یا در حال حاضر نیز در جراید دیده می‌شود که دختری با حیوان ازدواج می‌کند و یا در تمدن اعراب فردی که دارای دختر می‌شد آن را زنده به گور می‌کردند، مثلا در مصر باستان دختران را برای آرامش نیل در نیل می‌انداختند.

آباد تصریح کرد: اما نگاه ایران باستان نسبت به بانوان بسیار با ارزش بود به طوری که در دستورات کوروش می‌توان مشاهده کرد زنان باردار به هیچ وجه حق کار کردن ندارند و باید حکومت به آنها هزینه‌ای پرداخت شود.

این تحلیلگر سیاسی و فرهنگی خاطرنشان کرد: در دین‌مان، خاصه با رفتار پیامبر اسلام پس از به دنیا آمدن حضرت زهرا(س) نگاه جامعه به دختران عوض شد و به یک باره جایگاه زنان و دختران افزایش پیدا کرد چراکه پیش از اسلام نگاه به دختران بدبینانه بود و دختران موجب سرافکندگی بودند.

آموزش مناسبی به دختران به عنوان مادران آینده داده نشد

وی با بیان اینکه دختران با توجه به اینکه به نسبت و به لحاظ کمیت از طیف مقابل بیشتر هستند معمولا توانایی‌های آنها نادیده گرفته می‌شود، گفت: در آمارها به‌طور معمول درصد قبولی دختران در دانشگاه‌ها بیش از پسرها بود که این نشان از توانایی آنها دارد، محوریت دختران در خانواده‌ها غیرقابل انکار است ولی متاسفانه نتوانستیم آموزش مناسبی به آنها به عنوان مادران آینده جامعه بشری در زمینه دینی و اجتماعی داده شود.

آباد گفت: با توجه به اینکه در این چند سال اخیر کانون خانواده‌ها مورد هدف تهاجمات متعدد فرهنگی قرار گرفت و تأثیر این تهاجمات به نسبت بر بانوان بیش از مردها است، ادامه داد: در این تهاجم‌ها از طرفی به دختران به عنوان دسته‌ای خاص و مانند جنس مخالف توجه می‌شود و از طرف دیگر از این جنسیت به عنوان وسیله‌ای برای تحت فشار قرار دادن جنس مخالف استفاده شد.

وی با اشاره به خاطرات همفر در کتابش عنوان می‌کند که در خارج کردن اسپانیا از دست مسلمانان با دو وسیله انجام شد که آن دو شراب و خانم‌ها بودند.

آباد تصریح کرد: توجه به دختر در این دوران هم از این جنبه که فردی از اجتماع است و هم عضوی از خانواده که بیشترین تأثیر را بر خانواده و فرزندان دارد، بیشترین تاثیر را در جامعه ایجاد می‌کند.

خط قرمزهایی که با یک گوشی همراه در اختیار همگان قرار دارد

آباد بیان کرد: آموزش و افزایش آگاهی و در معرض امتحان قرار دادن همراه با کنترل لازمه دختران امروزی است چراکه در حال حاضر مسائلی که در گذشته خط قرمز خانواده بود، با یک گوشی تلفن همراه در اختیار همگان قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: این بهم‌ریختگی که در خانواده‌های امروزی از نظر فرهنگی مشاهده می‌شود ناشی از تهاجم گسترده فرهنگی است که از راه‌های مختلف از جمله فضای مجازی ایجاد شده و متاسفانه در معرض خطر بودن دختران امروز به عنوان مادران فردا در این تهاجم فرهنگی نادیده گرفته شده است.

این تحلیلگر فرهنگی افزود: نباید در نگاه دختران و پسران را از هم جدا کرد چراکه موجب نگاه ترحم‌آمیز به این طیف می‌شود اما باید توانایی دختران را لحاظ کرد و به نسبت این توانایی از آنان افراد حقیقی و حقوقی، چه در خانواده و اجتماع استفاده شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه در کشور به دختران و به جنس مونث آنچنان توجه نمی‌شود و به عنوان مثال در دولت مدیران کمی از این طیف می‌توان مشاهده کرد، گفت: با توجه به اینکه حداقل ۵۰ درصد جامعه از گروه افراد مونث هستند باید از این دسته تعداد بیشتری را به عنوان مدیر و مسؤول بکار گرفت.

آباد افزود: بازه مدیریتی مردان محدود است یعنی مدیران مذکر زیادی نیستند که برای همه مناصب استفاده شوند بنابراین لازم است تا زنان نیز در این عرصه با قوت حضور پیدا کنند.

وی تصریح کرد: هر چند در برخی از مسائل نمی‌شود از جنس مونث استفاده کرد اما برخی از جایگاه‌های وزارتی و معاونتی احساس می‌شود از خانم‌ها بهتر می‌توان استفاده کرد.

این تحلیلگر عنوان کرد: تاکنون نتوانستیم از قشر بانوان در جامعه استفاده کنیم و اگر از طیف زنان جامعه در امور مهم استفاده شود حتما موفق خواهند بود و این موفقیت موجب پیشرفت در تمامی زمینه‌های جامعه می‌شود.

تعابیر زیبای ائمه برای دختران

کلثوم آهنگری مدیر بسیج جامعه زنان سپاه ناحیه قائم‌شهر در گفت‌وگو با بلاغ، ضمن تبریک روز ملی دختران، گفت: امیدوارم نامگذاری روز دختر، منشأ ارزشمندی برای توجه، تفکر، تصمیم‌سازی و اقدامات پرخیر و برکت برای این بخش مهم و سرنوشت‌ساز از جامعه ایران باشد.

آهنگری درباره مقام و جایگاه دختران در اسلام، افزود: آموزه‌های مترقی اسلامی با احیا و اصلاح جایگاه زن در جوامع مختلف بشری، پدید آوردنده تحوّلى مثبت و شگرف در تبیین جایگاه دختران و تکریم شخصیت و حقوق آنان بوده و همواره مبیّن اوج تکریم و تجلّى ارزش‌هاى والاى انسانى دختران است.

وی تصریح کرد: چنانکه پیامبر اکرم(ص) با تمام عظمتش به زنان و دختران احترام می‌‏گذاشت و همچنین آن حضرت در برخورد با دخترش فاطمه(س) همگان را به حیرت وامی‌‏داشت و مکرر دست دخترش را می‌بوسید و می‌فرمود: «پدرش فداى او باد» و زمانى که حضرت عازم سفر بود فاطمه(س) آخرین کسى بود که پیامبر از او خداحافظى مى‌‏کرد و در بازگشت نیز زودتر از هر کسى به دیدن وى می‌رفت و می‌فرمود: «بوى بهشت را از دخترم فاطمه استشمام مى‌کنم».

مدیر بسیج جامعه زنان سپاه ناحیه قائم‌شهر یادآور شد: رسول مکرّم اسلام(ص) با این سخنان و برخورد عملى با دختر خود، علاوه بر شناساندن مقام و عظمت اهل ‏بیت و تأکید بر ادامه سلسله ولایت و امامت از طریق دختر خود، می‌خواستند به تمامى انسان‌ها ثابت کنند که در آخرین دین الهى، «دختران و زنان» از کرامت و جایگاه خاصّى برخوردارند و همچنین آن فرستاده بزرگوار میزان سنجش و ارزش مردان را در نوع برخورد و تعامل با زنان و دختران دانسته و می‌فرمود: «بهترین شما (مردان) کسى است که براى زنان و دخترانش بهترین باشد».

آهنگری با اشاره به اینکه در فرهنگ اهل ‏بیت نیز که ریشه در وحى و کلام الهى دارد، زنان و دختران از جایگاه خاصّى برخوردارند، عنوان کرد: تعابیر زیبا و بلندى که براى دختران به کار گرفته شده است، حاکى از این موضوع است و در سخنان معصومان از دختران با واژه‌‏هایى چون: ریحانه (گل)، قواریر (بلورها)، و حسنه (نیکى) یاد شده است که هر یک، نشان از امتیاز و ویژگى خاصّ طبیعى و روحى دختران دارد لذا به حق می‌توان دین مبین اسلام را بنیان‏گذار تکریم دختران و زنان دانست.

وی گفت: سایر آثار مثبت دیگر که این نامگذاری به دنبال خواهد داشت شامل تبیین و گسترش جایگاه و مقام دختران در دین مترقی اسلام، تأکید بر نقش دختران در فرهنگ ایران اسلامی، هویت‌یابی و خودشناسی دختران، گسترش فرهنگ خودباوری، حیا و حجاب در میان دختران، خانواده و رسانه‌ها نسبت به دختران، تبیین جایگاه دختران در انقلاب و جمهوری اسلامی، میزان امکانات، موانع و آسیب‌های فراروی دختران جامعه، مقابله با خرده فرهنگ‌های غلط، خنثی‌سازی تبلیغات سو که متاسفانه در جهان بر علیه اسلام می‌شود و مطرح می‌کنند که زنان و دختران در بین مسلمانان از جایگاه حقیقی و حقوق حقه خودشان برخوردار نیستند.

وجود انرژی، شادی و نشاط در خانواده‌های دختردار

فرانک ضامنی کارشناس روانشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با بیان اینکه حقیقت و تفاوتی غیر قابل انکار بین زنان و دختران با مردان و پسران وجود دارد که اگر نبود تعادل زندگی و بشریت به خطر می‌افتاد، گفت: این حقیقت لطافت زنان و دختران است به خصوص دختران دارای یک نوع گرمای وجودی و لطافت خاص سرشار از نیرو و نشاط جوانانه هستند که زندگی‌ها را گرم می‌کنند.

ضامنی افزود: به وفور مشاهده می‌شود خانواده‌هایی که دختر دارند انرژی و شادی و نشاط خاصی دارند البته این مسئله به هیچ وجه ارزش وجود و حضور پسران را زیر سوال نمی‌برد اما در حال حاضر صحبت ما درباره لطافت، ظرافت و احساس نابی است که دختر به محیط خانواده می‌بخشد.

وی با اشاره به اینکه اگر این ظرافت دخترانه را به مثابه یک جواهر بگیریم پس باید به اندازه همان جواهر و چه بسا بیشتر از آن مراقبت کنیم، تصریح کرد: متاسفانه این روزها جامعه پر شده از احساساتی که نادیده گرفته شدند، مراقبت نشدند و لگدمال شدند و در حالی که دختران ارزشمند هستند و حفاظت از گوهر آنها ارزشمندتر است.

این کارشناس گفت: دولت، ملت، خانواده و حتی خود فرد باید حواسشان به حقوق دختران باشد، حقوقی که حمایت معنوی سهم بیشتری از حقوق مادی دارد.

وی افزود: حمایت و احقاق حقوق معنوی، عاطفی و مادی دختران امروز، کوچکترین حاصلی که به بار می‌آورد پرورش مادرانی است که فرزندانی بدون دغدغه و آسیب روانی و اجتماعی پرورش می‌دهند، مادری که در دوران جوانی حقوقش پایمال نشده، فرزندانی بر پایه انسانیت پرورش خواهد داد اما گذشته از رعایت حال دختران توسط دیگران، دختران برای خود چه کردند؟

ضامنی با بیان اینکه گاهی این خودمان هستیم که اجازه می‌دهیم با ما ناشایسته رفتار و عاطفمان به بازی گرفته شود، عنوان کرد: این ما هستیم که به افراد بیمار اجازه اظهارنظر در زندگی شخصی خود را می‌دهیم و اگر قرار باشد تحولی برای بهبود وضع دختران سرزمین‌مان ایجاد شود، در درجه اول خود دختران هستند که باید سبک زندگی خود را به سمت جواهر بودن تغییر دهند.

لزوم تربیت صحیح دختر در خانواده برای ورود به جامعه

مرضیه یعقوبی مادری که دارای دختر است، در گفت‌وگو با خبرنگار ما، درباره وظایف مادر در برابر فرزند دخترش دارد، می‌گوید: وظایفی که مادر در قبال فرزندان پسر و دختر دارد تقریباً مشابه است و دختران و پسران چندان با همدیگر فرق ندارند.

وی افزود: شاید مادران باید برای دخترانشان آموزش حجاب و اعتماد نکردن به غریبه‌ها را باید زودتر آغاز کنند.

این مادر تصریح کرد: دختران در خانواده همانند فرشته‌های پاکی هستند و این مادران هستند که باید دختران خود را ورود به جامعه هم از نظر پوشش و نیز رفتار در محیط اجتماعی را آموزش دهند و تا هنگامی که دختر در خانواده از جانب پدر و مادر خود درست تربیت نشود در این حالت نباید خانواده انتظار داشته باشند که وی در اجتماع با گزندی مواجه نشود.

در بسیاری از موارد دیده می‎‌شود که دختران با حجاب‌های نامناسب وارد اجتماع می‌شوند و سپس دستگاه‌های اجرایی برای جلوگیری از این رفتار و هنجار اجتماعی اقدام به امر به معروف می‌کنند اما باید به این نکته توجه کرد این اقدام در هیچ کدام از موراد موثر نیست بلکه تنها جایی که باید تربیت شوند باید در خانواده و مدرسه این اقدام انجام شود.

با توجه به اینکه مادران نقش موثرتری در تربیت و انتخاب راه درست برای فرزندان دارند، باید زنان در رأس امور آموزش و پرورش قرار گیرند تا بتوانیم فرزندان سالم‌تری را وارد اجتماع کنیم.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.