امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 75262
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 04 دی 1396 - 19:29 | | ارسال توسط :

محاسبه تورم دهک‌های مختلف درآمدی توسط مرکز آمار/تورم دهک اول ٨.٨ درصد، دهک دهم ٧.۴درصد

به گزارش بابل نوین، جواد حسین‌زاده معاون اقتصادی مرکز آمار ایران صبح امروز( دوشنبه ۴دی) در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، گفت: بررسی نتایج شاخص قیمت مصرف کننده کل خانوار‌های کشور بر اساس دهک‌های هزینه ای بیانگر تفاوت میزان مصرف و احتیاج اقلام مورد استفاده خانواده‌ها بوده است به طوری که شاخص مربوط به دهک […]

به گزارش بابل نوین، جواد حسین‌زاده معاون اقتصادی مرکز آمار ایران صبح امروز( دوشنبه ۴دی) در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، گفت: بررسی نتایج شاخص قیمت مصرف کننده کل خانوار‌های کشور بر اساس دهک‌های هزینه ای بیانگر تفاوت میزان مصرف و احتیاج اقلام مورد استفاده خانواده‌ها بوده است به طوری که شاخص مربوط به دهک اول بالغ بر ۱۱۱٫۵ و کمترین مقدار شاخص مصرفی هم متعلق به دهک دهم بالغ بر ۱۰۹٫۷ درصد است.

حسین‌زاده در ادامه افزود: کمترین افزایش ماهانه شاخص کل برای دهک دهم بالغ بر ۰٫۶ درصد و همچنین بیشترین افزایش ماهانه شاخص کل برای دهک اول بالغ بر ۱٫۳ درصد بوده است که در مقایسه با تورم ماهانه کل خانوار‌ها در آذر ماه ۰٫۶ درصد بیشتر است.

معاون اقتصادی مرکز آمار ادامه داد: بررسی نتایج شاخص قیمت مصرف کننده در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و دخانیات بر اساس دهک‌های هزینه‌ای نشان‌دهنده آن است که بیشترین عدد شاخص این گروه در آذر ماه سال جاری حدود ۱۱۵٫۳ متعلق به دهک دهم و کمترین آن حدود ۱۱۳٫۹ متعلق به دهک اول است.

وی تصریح کرد: بیشترین افزایش ماهانه شاخص قیمت مصرف کننده در گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات معادل سه درصد که متعلق به دهک اول و کمترین آن معادل ۲٫۱ درصد است.

حسین‌زاده گفت: آمار اعلامی مذکور بیانگر این است که تورم ماهانه در آذر ماه سال جاری برای دهک‌های پایین در گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات بیشترین مقدار را به خود اختصاص داده و در مقایسه با تورم ماهانه کل خانوار حدود ۰٫۶ درصد بیشتر است.

معاون اقتصادی مرکز آمار تشریح کرد: بیشترین مقدار شاخص قیمت مصرف کننده در دهک‌های هزینه‌ای برای گروه کالاهای غیر خوراکی و خدمات مصرفی خانوارها در دهک‌های اول مقداری در حدود ۱۰۹٫۷ بوده و همچنین حدود ۱۰۸٫۵ مختص به دهک دهم است.

وی ادامه داد: بیشترین افزایش ماهانه شاخص قیمت مصرف‌کننده معادل ۰٫۲ درصد متعلق به دهک دهم بوده و در خصوص دهک اول این شاخص تغییری نداشته است.

حسین‌زاده بیان کرد: تورم ماهانه گروه غیر خوراکی‌ها و خدمات مصرفی در آذر ماه سال جاری برای دهک‌های پردرآمد در مقایسه با تورم ماهانه کل خانوارها حدود یک دهم درصد بیشتر است.

معاون اقتصادی مرکز آمار افزود: سال ۹۰ شاهد بیشترین تورم بودیم که با گذر ۵ سال و تلاش مأموران آماری سال پایه به سال ۹۵ تغییر داده شد.

وی با اشاره به مصرف دهک ها تصریح کرد: تورم کل کشور در آذر ماه سال جاری به عدد ۸ درصد رسیده و تورم شهری ۷ درصد، روستایی ۲٫۹ درصد بوده است.

حسین‌زاده ادامه داد: تورم برای دهک اول جامعه که پایین ترین حد درآمد را دارند ۸٫۸ درصد بوده و برای اقشار پر‌درآمد ۷٫۴ درصد است.

معاون اقتصادی مرکز آمار با بیان اینکه مفهوم تورم با گرانی متفاوت است، اضافه کرد: مفهوم گرانی مربوط به سرعت تغییر قیمت‌ها است، به عبارتی اگر می گوییم تورم ۸ درصد است یعنی کماکان تورم باقی مانده اما سرعت پیش‌روی آن نسبت به سال‌های گذشته کم شده است.

وی با توجه به اهمیت تغییر سال پایه آماری اظهار کرد: گذشت زمان نوع و وزن اقلام را در سبد خانوارها تغییر می‌دهد به همین دلیل متناسب با استاندارد گذشت ۵ ساله، سال پایه‌ای هم دستخوش تغییر می‌شود.

حسین‌زاده یادآور شد: جزء دوم از سی پی آی خانوار های روستایی و شهری هر ماه اجرا شده و در آغاز هر ماه نتایج آن اعلام می شود.

معاون اقتصادی مرکز آمار تصریح کرد: طرح شاخص قیمت مصرف‌کننده خانواره‌های روستایی برای نخستین بار باز آغاز شده و متوسط قیمت مصرفی با توجه به نوع نیاز آنها در شاخص های سال پایه ایی سال جاری در دست بررسی و پیگیری قرار گرفت.

وی با تشریح اهمیت سال پایه بیان کرد: سبد خانوارها در سال جاری شامل ۵۸ قلم است و این اقلام متناسب با تکنولوژی و ترکیب جمعیتی تدوین شده است و گروه اقلامی که در این برهه زمانی مصرفی ندارد از سبد خانوارها حذف شده است.

حسین‌زاده گفت: سبد خانوارها در سال جاری اقلام جدیدی را در خود جای داده که ممکن است سال گذشته این اقلام جایگاهی در سبد خانوارها نداشته باشد و اگر بخواهیم عدد درستی از تورم به دولتمردان ارائه دهیم نیازمند تغییر سال پایه هستیم.

معاون اقتصادی مرکز آمار اضافه کرد: تغییر الگوی خانوار ها با تغییر سال پایه دچار تغییر شده؛ به طور مثال IT و آموزش با افزایش سطح سواد عمومی اهمیت بیشتری در سبد خانوار پیدا می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: تعیین اقلام مصرفی خانوار‌ها بر اساس فرایند کالا شناسی بوده و طی این فرایند به ویژگی‌های اقلام، ضریب مصرف و اهمیت وجود آن در زندگی توجه شده است.

حسین‌زاده گفت: سبد خانوار‌ها امکان خرید و فروش در بازار را برای آن فراهم کرده‌ایم تا به تفکیک هر فرد بیشترین کارایی به‌وجود بیاید.

معاون اقتصادی مرکز آمار افزود: تعیین سال پایه بعدی حدود ۵ سال به طول می‌انجامد و برای اینکه سبد کالایی جوابگوی نیاز خانوارها قرار گیرد در محاسبات خود مشخصات دقیقی برای آن تعریف کرده‌ایم تا در میانگین زمانی متزلزل نشود.

وی ادامه داد: البته اگر همانند سال ۸۹ که با تغییر قیمت های مربوط به حامل‌های انرژی سیاست‌های کلی دولت و همچنین مخارج خانوارها نسبت به قبل تغییر پیدا کرد لذا سازمان آمار ناچار به تغییر سال پایه خود شد و در آن برهه زمانی همواره نیاز جامعه را مورد رصد و پیمایش قرار داد.

حسین‌زاده بیان کرد: نتایج طرح آمار قیمت اقلام که مراحل کالا شناسی از سال ۹۰ تا فروردین ۹۵ گذرانده شد موجب حذف ۲۶ قلم و افزودن ۳۰ قلم کالا شده است.

معاون اقتصادی مرکز آمار گفت: برای محاسبه شاخص قیمت کل خانوارهای کشور به تعداد ۳۵۷ منطقه شهری و ۶۲۶ آبادی در ۳۱ استان مورد بررسی قرار داده‌ایم.

وی ادامه داد: محاسبات شاخص قیمت کل خانوارهای کشور موجب شد تا ۳۰۵ قلم کالای نهایی به سبد خانوارهای روستایی و ۴۵۵ قلم به خانوارهای شهری افزوده شود.

حسین‌زاده با اشاره به دستاورد تفکیک دهک‌ها در میزان تورم اعلامی، گفت: سالیان پیش مقدار تورم اعلامی به طور کلی بوده و تفکیک اقشار مختلف جامعه در آن لحاظ نمی‌شد اما اکنون با توجه میزان درآمد دهک‌های مختلف تورمی متناسب با اقشار اعلام شده است.

معاون اقتصادی مرکز آمار بیان کرد: علت و معلول هایی سبب تغییر نرخ تورم می شود لذا برای اعمال سیاست های درستی در راستای کاهش فقر و افزایش رفاه لازم است تا تورم را متناسب با دهک های مختلف جامعه با مد نظر قراردهی میزان درآمد آنها ارائه کنیم.

وی تصریح کرد: به اصطلاح اقتصاددان ها تورم، فقیر را فقیرتر و غنی را غنی‌تر از گذشته می‌کند به همین دلیل تفکیک دهک ها را بر اساس میزان درآمد آنها در آمار های اعلامی خود مد نظر قرار داده ایم.

حسین‌زاده در پایان یادآور شد: میزان تورم کل ۸ درصد، تورم خانوارهای شهری ۷٫۸ درصد، خانوارهای روستایی ۹٫۲ درصد، دهک اول ۸٫۸ درصد و دهک دهم ۷٫۴ درصد است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.