امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 53051
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : 09 فروردین 1396 - 17:34 | | ارسال توسط :

مرجع متناظر حقوق کودک در استان ها ایجادشد/برپایی جشنواره آرا برتر قضات کودک

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک گفت: مرجع متناظر حقوق کودک در استان ها با همکاری وزارت کشور و هماهنگی استانداری ها ایجاد شد.

به گزارش بابل نوین، مظفر الوندی روز چهارشنبه در گفت و گو با  ایرنا، افزود: با همکاری وزارت کشور و هماهنگی های انجام شده با استانداری ها، سفرهای استانی در رابطه با حقوق کودک که از اواخر سال ۹۴ آغاز شده بود، در سال ۹۵ ادامه یافت و مرجع متناظر حقوق کودک در این استان ها ایجاد شد.
دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک با تاکید بر اشراف نداشتن کامل مردم نسبت به حقوق کودک خاطرنشان کرد: مردم نسبت به حقوق کودکان در قوانین داخلی و کنوانسیون بین المللی اشراف چندانی ندارند، چون حقوق کودک فقط در جنبه های حقوقی آن خلاصه نمی شود.
وی ادامه داد: این مرجع به دلیل وظایف ذاتی امور بانوان و خانواده استانداری ها و سنخیت فعالیت با این اداره ، در اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری ها ایجاد شد.

**برگزاری جشنواره آرا برتر قضات کودک
الوندی در بخش دیگری از گفت وگو مهمترین برنامه در دست اقدام مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک را برپایی سومین جشنواره آرا برتر قضات در حوزه کودک برشمرد و گفت: این جشنواره با هدف تشویق قضات به استفاده از قوانین اخیرا تصویب شده و استفاده از مفاد کنوانسیون حقوق کودک در آرای خود برپا می شود.
به گزارش ایرنا، جمهوری اسلامی ایران درسال ۱۳۷۲ و با مصوبه مجلس شورای اسلامی به کنوانسیون حقوق کودک ملحق شد. وزارت امورخارجه نیز از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۸ به نمایندگی از دولت، امور مربوط به اجرای مفاد کنوانسیون را نظارت و گزارش های ادواری را تنظیم و ارسال می کرد.
وزارت دادگستری نیز از دیماه ۱۳۷۷ با مصوبه دولت به عنوان مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک، تعیین شد و کار خود را در این حوزه آغازکرد. با تصویب آیین نامه مرجع، شورای هماهنگی متشکل از نهادهای دولتی و غیردولتی مرتبط تشکیل شد و دبیرخانه مرجع شکل گرفت.
براساس ماده چهارآیین نامه مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در جمهوری اسلامی ایران، شورای هماهنگی برای ایجاد هماهنگی و اخذ نظرات دستگاه های اجرایی ذیربط در انجام امور و اقدامات موضوع این آیین نامه با عضویت افرادی چون رییس مرجع ملی به عنوان رییس شورا، دبیرمرجع ملی به عنوان دبیرشورا، یک نفر وکیل دادگستری با حداقل ۵ سال سابقه فعالیت مربوط به حقوق کودک یا حقوق بشر، یک نفر روحانی آشنا به حقوق کودک، سه نفرازسازمانهای مردم نهاد فعال مرتبط با حقوق کودک و یک نفر نماینده از ۹ وزارتخانه و هفت سازمان تشکیل شده است.
این شورا هر دو ماه یک بار نشستی برگزار و براساس تبصره یک این ماده گزارشهای موردی و مصوبات سالانه را به روسای قوای سه گانه، دفتر مقام معظم رهبری و سایر مراجع ذی صلاح ارسال می کند./ص

 

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.