امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 59049
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار بابل, اخبار برگزیده اصلی, فرهنگ و هنر, مصاحبه و گفتگو تاریخ انتشار : 20 خرداد 1396 - 16:19 | | ارسال توسط :

مرکز عرضه صنایع‌دستی متعلق به هنرمندان جزو آرزوهای ماست/ دولت باید از کسی که خود اشتغالی می‌کند حمایت کند

تنها شیشه‌تراش هنری مازندران گفت: من به‌عنوان هنرمند علاوه بر اینکه برای خود شغل ایجاد کردم باعث اشتغال افرادی به صورت مستقیم و غیرمستقیم شدم، پس دولت به عنوان نهادی که وظیفه‌اش ایجاد شغل است باید از کسی که خود اشتغالی می‌کند حمایت کند.


به گزارش بابل نوین، به نقل از بلاغ، در روز صنایع‌دستی به سراغ هنرمند بابلی فعال در رشته تراش شیشه رفتیم که در کارگاه کوچکی به همراه همسر هنرمندش مشغول به فعالیت در این رشته بودند که در ابتدای مصاحبه با خبرنگار ما در معرفی خود اظهار کرد: بنده عزیز خان‌بابازاده در حدود ۲۰ سال است که به حرفه تراشکاری شیشه مشغولم، همین‌طور همسرم مریم آقانژاد با علاقه‌ای که به این رشته پیدا کرد چند سالی‌است که با بنده همکاری می‌کند.

وی افزود: این هنر تراشکاری با شیشه و کریستال در ارتباط است، بدین صورت که ما طرح‌های مختلف از جمله انواع گل یا نقش و نگار را از کتاب‌های آموزشی می‌گیریم و در کنار آن ایده‌های خودمان را بر روی شیشه و کریستال با تراشکاری به تصویر می‌کشیم.

خان‌بابازاده تصریح کرد: این حوزه‌ها در حیطه کار یک نفر نیست، به همین علت بنده از نتیجه کار راضی نیستم زیرا مدیریت همه کارها باهم سخت است و معتقدم هنرمند تنها باید بر کار هنری‌اش تمرکز کند.

وی با اشاره به وضعیت نامطلب بازار گفت: مدتهاست بازار دچار رکود شده و قدرت خرید مردم کاهش یافته است در نتیجه کار ما هم تحت‌شعاع این مسئله قرار گرفت.

                              
تنها شیشه‌تراش هنری مازندران افزود: بنده تنها شخصی هستم که از سال ۸۱ با مجوزی که از سازمان میراث فرهنگی و صنایع‌دستی دریافت کردم در مازندران به این حرفه مشغولم اما در این سال‌ها حمایتی ارزشمندی از سوی سازمان یا جاهای دیگر نشده‌ایم.

وی ادامه داد: از آرزوهای بنده این است که مرکزی برای عرضه صنایع‌دستی در بابل تاسیس شود، این کار برعهده مسئولان شهر و شهردار است که باید برای هنرمندان قدمی بردارند و حمایت کنند.

خان‌بابازاده تاکید کرد: مردم بابل هنردوست هستند و از هنرمند حمایت خواهند کرد فقط باید از سوی مسئولان و ارگان‌ها بستر لازم برای رشد هنرمندان فراهم و به مردم معرفی شوند.

این هنرمند صنعت‌گر عدم برگزاری نمایشگاه آثار هنری را بزرگترین مشکل برشمرد و بیان کرد: هنرمند باید بتواند آثارش را در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی عرضه کند، بنده در نمایشگاه‌های شهری و استانی شرکت کردم اما در سطح کشوری و بین‌المللی خیر چون زمینه آن فراهم نشد.

وی افزود: اگر بخواهیم در نمایشگاه‌های کشوری و بین‌المللی حضور یابیم باید امکانات و مقدار بالایی از تولید داشته باشیم، اگر خریداران قصد بازدید از کارگاه را داشته باشند متاسفانه این فضای کنونی مناسب نیست، به دلیل همین کمبودها امکان حضور در نمایشگاه‌ها را هم از دست می‌دهیم.

خان‌بابازاده با اشاره به ظرفیت اشتغال‌زایی در این رشته اظهار کرد: من به‌عنوان هنرمند علاوه بر اینکه برای خود شغل ایجاد کردم باعث اشتغال افرادی به صورت مستقیم و غیرمستقیم شدم، پس دولت به عنوان نهادی که وظیفه‌اش ایجاد شغل است باید از کسی که خود اشتغالی می‌کند حمایت کند، وقتی حمایتی نیست امکان گسترش کار هم وجود ندارد.

                             
وی ادامه داد: ما در این کارگاه کوچک دوره‌های کارآموزی سه ماهه برای هنرجویان برگزار می‌کنیم که این افراد می‌توانند پس از اتمام آموزش از سازمان میراث فرهنگی کارت شناسایی دریافت و با وامی که در ابتدای کار می‌دهند، تجهیزاتی را مهیا و خود اشتغالی کنند.

این هنرمندشیشه‌تراش تاکید کرد: اگر در ادامه کار نیز وامی از سوی سازمان به هنرمندان اعطا شود، مطمعنا امکان افزایش تجهیزات، مواد اولیه و در نتیجه افزایش تولیدات فراهم خواهد شد، برای مثال تهیه کوره تولید شیشه و کریستال نیاز به سرمایه هنگفت و میلیاردی دارد که از عهده ما خارج است اما ایجاد کارگاه تراش شیشه بسیار کم هزینه‌تر است.

وی با اشاره به لحظاتی که در چندین سال فعالیت برایش ماندگار شد، افزود: در این ۲۰ سال فعالیت روزهای بد و خوب بسیاری را پشت سر گذاشتیم، روزهایی که وضعیت بازار بسیار بد بود و شبانه‌روز با کمترین دستمزد کار می‌کردیم تا این صنعت در استان تعطیل نشود، در کنار این تلخی‌ها روزهای خوبی هم مانند تولد فرزندم داشته‌ایم که حتی در شرایط سخت بارداری همسرم تا آخرین لحظات با من همکاری کردند، جا دارد در اینجا از ایشان تقدیر کنم که همیشه همراهم بودند.

عزیز خان‌بابازاده در پایان گفت: همه حرف هنرمندان حمایت مسئولان است تا دلسرد نشوند و به خلق آثار هنری و بومی بپردازند تا در زمینه تولید و اشتغالزایی با ایجاد درآمد پایدار نیز در کنار فرهنگ و هنر به اقتصاد کشور نیز کمک کنند.

 

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.