امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 44846
  پرینتخانه » فرهنگ و هنر تاریخ انتشار : 29 دی 1395 - 9:45 | | ارسال توسط :

معرفی پنج کتاب مهم در باب رسانه و دولت/ خبرنگاران غربی از کمبود اعتماد به نفس رنج می‌برند

کتاب جدید «درِک میلر» تحت عنوان «دختری در جنگل» داستانی درباره جنگ است. داستانی که قصه شرایط پیچیده عراق-سوریه به خصوص شرایط بد آوارگان و پناهندگان و شکست غرب در ایجاد صلح را روایت می‌کند. «میلر» خود متخصص امور بین‌المللی است و در این مطلب کتاب‌های ارزشمندی که درباره شرایط پیچیده بین رسانه و دولت است به خوانندگان معرفی می‌کند.

به گزارش بابل نوین، به نقل از پابلیشرز ویکلی- خود وی در این باره می‌گوید: «پانزدهم آوریل سال ۲۰۱۵ بود که دو تروریست بمبی را در خط پایان ماراتن «بوستون» قرار دادند. من اهل این ایالت هستم و هر ساله برای دیدن دوستان و خانواده‌ام به آن سفر می‌کنم. از طریق اخبار اتفاقات بمب‌گذاری را دنبال کردم اما از نزدیک محل حادثه را ندیده بودم. آن طرف خیابان محل کتابخانه‌ای وجود دارد. محلی که قدیمی‌ترین کتابخانه «ایالات متحده» در آن قرار گرفته است.

این جا بود که به ذهنم رسید سیستم کتابخانه‌هایمان درست مانند سیستم آموزشی و رسانه وسیله‌ای برای رسیدن به این باور است که ما توان اداره کردن خود را داریم. پر واضح است که در حال حاضر خبرنگاران غربی از کمبود اعتماد به نفس رنج می‌برند و رسانه‌های خبری به دلیل اینکه نمی‌دانند چگونه اخبار مهم را بیان کنند شکست خورده‌اند. البته سؤالی در این میان وجود دارد که سبب می‌شود فعالیت آنان نادیده گرفته شود. سؤال اینجاست که ایا «حقیقت» وجود خارجی دارد؟ و اصلا «واقعیت» به چه معنا است. آیا «حقیقت» و «واقعیت» قابل تفسیر هستند؟ و اگر هست مگر نه اینکه ما تفاسیرمان بر اساس تعصبات شخصی خود ابراز می‌کنیم؟ و در این صورت خبر را باید از چه منبع خبری دریافت کنیم که معتبر باشد؟

در فهرست زیر پنج کتاب وجود دارد که احتمالا هرگز نام آنان را نشنیده‌اید. کتاب‌ها جدید نیستند و هیچ کدام هم درباره رسانه‌های اجتماعی، اخبار دروغین، توئیتر، و فیس‌بوک سخن نمی‌گویند. اما تنها راه نجات شهروندان این کشور برای بقا در دوره ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» است.

«مسئول جنگ به عنوان قهرمان و افسانه‌ساز از کریمه تا عراق» نوشته «فیلیپ نایتلی-۱۹۷۵

آیا دوست دارید بدانید گروه لیبرال آمریکا بیشتر دارای تعصب است یا دیگران! بهتر است این کتاب را بخوانید تا دریابید. جنگ همیشه راهی برای پرت کردن حواس دیگران از اتفاقات و اخبار مهم دنیا است. حالا «ترامپ» از توئیتر برای به راه انداختن جنگ استفاده می‌کند. تصور کنید اگر میدان جنگ در اختیار داشته باشد چه کار می‌کند!

«فقط حقایق» نوشته «دیوید میندیش»- ۲۰۰۰

این کتاب تلاش می‌کند به ما بیاموزد نگاه کردن به دنیا فارغ از تعصبات شخصی تا چه حد از اهمیت برخوردار است. اگر به این موضوع اهمیت ندهیم هویت خود را گم خواهیم کرد. دانستن این حقیقت سبب می‌شود به موضوعاتی بپردازیم که واقعا اهمیت دارند.

«افکار عمومی» نوشته «والتر لیپمان»-۱۹۲۲

این کتاب که کمی پس از جنگ جهانی اول منتشر شده است ممکن است قدیمی به نظر آید. اما چنین نیست. نویسنده سه گروه مختلف را در آمریکا توصیف می‌کند و از ما می‌خواهد ارتباط آن را درک کنیم. رسانه، دولت، و افکار عمومی. شاید در آن زمان پرداختن به چنین موضوعی دور از ذهن بود اما آقای نویسنده از پس آن به خوبی برآمده است. موضوعاتی که در ۹۵ سال اخیر بارها شنیده و خوانده‌ایم.

«نور، دوربین، جنگ: آیا رسانه سیاست دنیا را کنترل می‌کند؟» نوشته «جوهانا نومن»-۱۹۹۶

«نومن» کارمند کاخ سفید بود و ۲۰ سال پیش این سؤال برایش پیش آمد که چه کسی در حال هدایت سیاست است. رسانه یا دولت؟ با آمدن «ترامپ» بر سر قدرت و احتمال به خطر افتادن آزادی بیان و دسترسی به رسانه نویسنده به ما تصویری خوب از آینده می‌دهد.

«مقالاتی در باب فن بیان ارسطو» نوشته «آملی اوکسنبرگ»-۱۹۹۶

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که «باور» و «مجادله» بخشی از زندگی مدنی است. خواندن نوشته‌های «ارسطو» بدون شرح بسیار سخت است. این کتاب به من بسیار کمک کرد و قطعاً به شما نیز کمک خواهد کرد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.