امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
- دعوت آحاد جامعه به حضور در راهپیمایی روز قدس
- دومین گردهمایی سرداران و امیران پایتخت شهدای شمالی کشور برگزار شد
- پیگیری مطالبات مردم از سوی رسانهها بزرگترین کارکرد خبرنگاران/ کار خبر و اطلاعرسانی نوعی جهاد تبیین است/مدیرانی که پاسخگوی رسانهها ومردم نیستند عملکردشان قابل پذیرش نیست
- چه کسی پاسخگوی عدم بهرهبرداری مردم بابل و مازندران از توان علمی دانشگاهیان منطقه است/کسب رتبه نخست کشور و ششم جهان توسط دانشگاه نوشیروانی در مرجعیت علمی تایمز/مسئولان بیشتر به ظرفیتهای دانشگاه نوشیروانی در حل مشکلات توجه کنند
- دکتر آرایی عضو شورای پژوهش و فناوری فنی و حرفهای کشور شد
ممنوعیت حجاب در تاجیکستان؛ مقابله با افراطگرایی یا اشاعه سکولاریسم
به گزارش بابل نوین، تاجیکستان یکی از جمهوریهای شوروی سابق با جمعیتی حدود ۸ میلیون نفر، کشوری است که بیشتر جمعیت آن مسلمانند. خود امامعلی رحمان، رئیسجمهور این کشور نیز مسلمان متولد شده؛ اما یک سکولار است و تلاش میکند که آزادیهای دینی را با مرتبطکردن دینداری با افراطگرایی متوقف کند.
امامعلی رحمان، رئیسجمهور تاجیکستان اخیرا دستور تشکیل یک کمیسیون ویژه برای نظارت بر لباس و پوشش «مناسب» برای مردان و زنان را صادر کرده است. تعریف «لباس مناسب» شکل دیگری از سرکوب رژیم استبدادی تاجیکستان است که بر مردم خود اعمال میکند.
این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که امامعلی رحمان در سخنرانی روز مادر در ماه مارس زنان را به خاطر پوشیدن لباس سیاه «بیگانه»، مورد انتقاد قرار داد.
محبوبیت لباس اسلامی در بین تاجیکها
اشاره رئیسجمهور تاجیکستان به لباس اسلامی مشکی بود که محبوبیتش در میان مردم تاجیکستان با وجود مخالفتهایی که با آن میشود، در حال افزایش است.
امامعلی رحمان اولینبار در سال ۲۰۱۵ مخالفت خود را اعلام کرد و پس از آن کمپینی علیه حجاب آغاز شد و رؤسای نهادها و مؤسسات از کارکنان خود خواستند که با حجاب سرکار نیایند.
در مؤسسات آموزشی تاجیکستان نیز پوشش حجاب و روسری برای زنان ممنوع است و برای مردان داشتن ریش منع شده و برای جوانان کمتر از ۱۸سال رفتن به مسجد ممکن نیست.
به گفته «شمسالدین عمربکزدا»، وزیر فرهنگ تاجیکستان، کمیسیون جدید نظارت بر پوشش و لباس مردم تاجیکستان وظیفه دارد با این فرهنگ «بیگانه» مقابله کند و لباسهایی با در نظر گرفتن «سنتهای تاجیک» و «زندگی مدرن» طراحی خواهد کرد. این وزارتخانه نمونههایی از لباسهای ملی زنانه ارائه خواهد کرد تا از پوشیدن لباسهای بیگانه (حجاب) جلوگیری شود.
وی خطاب به زنانی که لباسهای اسلامی مشکی میپوشند، آنان را «مقلدان مد بیگانه» نامید و گفت: هیچکس فردی را که زیر این پارچهها پنهان شدهاند، نمیشناسد.
هراس از رشد دینداری
موضعگیری خشمگینانه رئیسجمهور تاجیکستان علیه پوشش اسلامی نتیجه نارضایتی از افزایش دینداری میان عموم مردم تاجیکستان بعد از سقوط شوروی سابق است.
پس از سقوط شوروی مساجد جدیدی در تاجیکستان ساخته شده که افراد بیشتری را برای نمازهای جماعت میزبانی میکنند و گروههای مطالعات اسلامی بیشتری ظهور کرده و زنان و مردان بیشتری به پوشیدن لباسهای اسلامی علاقه نشان میدهند. این در حالی است که گروههای تروریستی نیز در مناطق مرزی در تاجیکستان و افغانستان فعال شدهاند که میتوانند به عنوان بهانهای برای مقابله با مسلمانان مورد استفاده قرار بگیرند.
در سال ۲۰۱۵، روسیه نیز پیشنهاد داد که نیروهای محافظت مرزی روسیه کنترل مرزهای تاجیکستان با افغانستان را در دست بگیرند تا نظامیان و تروریستها را دور کنند.
افراطگرایی اسلامی؛ ابزاری برای مشروعیتبخشیدن به سکولاریسم
اما تحقیقات یک اندیشکده انگلیسی به نام «چاتم هاوس» در مورد افراطگرایی گروههای اسلامگرا در آسیای مرکزی حاکی از آن است که شواهد قابل استنادی در مورد خشونت سیاسی و افراطگرایی اسلامگرایانه در این منطقه وجود ندارد. اگر هم وجود دارد، محلی، محدود، منزوی و محصور است. این تحقیقات نشان میدهد که ادعای وجود خطر افراطگرایی اسلامی در منطقه، افسانهای است که سندی برای اثبات آن وجود ندارد.
این افسانه به عنوان ابزاری برای مشروعیتبخشیدن به سکولاریسم نظامی رژیمهای ضعیف به کار میرود و در حقیقت ابزارهای سرکوبگرایانه رئیسجمهور تاجیکستان نشان میدهد که سکولاریسم او حتی خطرناکتر از افراطگرایی خشونتآمیز است.
کلماتی که در سخنرانیهای رئیسجمهور و وزیر فرهنگ تاجیکستان مطرح شده، متناقض، بحثبرانگیز و گاهی توهینآمیز است.
آسیای مرکزی , پوشش , تاجیکستان , رییس جمهور , زنان , سکولاریسم , شوروی , گفتمان سیاسی , لباس اسلامی , مدرنیزاسیون
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.