امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 66597
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 07 مهر 1396 - 13:10 | | ارسال توسط :

منبر سکولار و سکوت ساخته دست دشمنان است

امام جمعه موقت قزوین گفت: منبری که در آن تنها توجه و دعوت به عبادت شخصی باشد و نسبت به جریانات فتنه گری و توطئه و نظام‌های فاسد ساخته دست دشمنان و مخالف هدف نهضت عاشورا بی توجهی شود، منبر سکولار است.

به گزارش بابل نوین،

حجت الاسلام علی قابل،‌امام جمعه موقت قزوین، با اشاره به جایگاه  و نقش امام حسین(ع) در دین اسلام گفت: طبق پیامبر اکرم(ص) فرمودند”حسین از من و من از حسینم” این به این معنا است که سنت و روش پیامبر اکرم(ص) با امام حسین(ع) حفظ می‌شود و اگر ایشان نبودند نقشه‌یی که دودمان بنی امیه مجری آن بودند، یعنی از بین بردن آثار پیامبر(ص) اتفاق می‌افتاد.

وی در ادامه با بیان نقش مراسم سوگواری در جهت معرفت افزایی جامعه عنوان کرد: خود امام حسین(ع) نیز بیان کردند که برای بازگردادند مردم به سیره جدم خروج کردم، بنابراین ایشان با قیام خود حقیقت اسلام را حفظ کردند، در حال حاضر نیز اگر مجالس سوگواری ما در محور حفظ اساس اسلام و آشنایی مردم با اساس دین و آرمانهای سیدالشهدا(ع) بوده و با آن همخوانی داشته باشد ما نیز همان راه و حقیقت را دنبال کرده و احیای سنت کرده‌ایم، در واقع باید چنین محصولی را در اختیار جامعه قرار داد و اگر فردی نیز جدای از این جریان حرکت کرد در واقع برای امام حسین(ع) تلاش نکرده است.

حجت الاسلام قابل درباره انحرافات مجالس عزاداری محرم ابراز داشت: بخشی از انحرافات در مجالس عزاداری روشی و بخشی نیز عملی است؛ روشی به این معنا که عزاداری امام حسین(ع) تبدیل به مسابقه امکانات، سر و صدا و ابزارهایی همچون علامت‌های عجیب و غریب، طبل‌های بزرگ و ایجاد مزاحمت و آلودگی صوتی که آزار مردم را به دنبال دارد می‌شود؛ این امر هیچ گاه مورد نظر اهل بیت(ع) نبوده و بدعت به شمار می‌آید.

وی در ادامه درباره بدعت عملی در مراسم عزاداری خاطرنشان کرد: در بدعت عملی به جای توجه به واجبات به مواردی که هیچ گونه ارتباطی با عزاداری ندارد توجه می‌کنیم، برای نمونه بیشتر به سرو صداها و اموری اقدام می‌کنیم که باعث می‌شود نماز صبح قضا شود، در راه بندی‌ها اگر بیماری دیر به پزشک برسد ما مسؤول هستیم، باید توجه داشته باشیم که تمام این امور ضد آرمانهای سیدالشهدا بوده و با هدف ایشان همخوانی ندارد.

امام کارشناس دینی ادامه داد: همچنین توجه به قرآن نیز در مجالس لازم است، امام حسین(ع) در شب عاشورا از دشمن مهلت گرفتند تا انس با خدا و مناجات و تلاوت قرآن داشته باشند، قرآنی که سند راه ما است.

وی با بیان نفی اختلاط در مجالس عزاداری عنوان کرد: اختلاط زن و مرد در مجالس عزاداری، چهره آرایی هنگام تماشای هیئات با مکتب امام حسین(ع) همخوانی ندارد، همچنین مجموعه این راه بندان‌ها ما را از بسیاری اهداف باز داشته و افراد را نسبت به حضور در مجالس عزاداری کم رغبت می‌کند.

امام جمعه موقت قزوین با تاکید بر لزوم انتقال پیام توسط مداحان و مبلغان ابراز داشت: من به عنوان یک طلبه کوچک از هم لباس‌ها و مبلغان و مداحان درخواست دارم پیام امام حسین(ع) و عاشورا، ایستادگی در مقابل ظالم و دفاع از مظلوم و را به طور کامل مطرح کرده و بیان احکام کنند.

وی ادامه داد: با توجه به یکی از خطبه‌های امام حسین(ع) در مسیر راه، اگر کسی ببیند ظالمی در حلال خدا دگرگونی ایجاد کرده و به آن اعتراض نکند خداوند این فرد را با همان ظالم همنشین قرار می‌دهد، بنابراین بیان این پیام ضروری است، همچنین مداحان باید توجه داشته باشند که با وجود ثواب داشتن گریه، هدف از مداحی صرف گریاندن نیست، پس نباید در این راه از اصل واقعه دور شده و جعل سند و روایت داشته باشیم، بلکه باید مطالب بیان شده با توجه به مستندات و روایات بوده و حرمت اهل بیت(ع) حفظ شود.

حجت الاسلام قابل درباره خطر منبرهای سکولار اظهار داشت: منبر سکولار ساخته دست دشمنان و آرزوی آنان است که این فتنه نیز به سرانجام نخواهد رسید، البته خطر اینگونه مطالب برای جامعه کنونی ما سم است.

وی در پایان گفت: منبر سکولار به معنای صرف توجه و دعوت به عبادت شخصی و عدم توجه و سکوت نسبت به سایر مسایل است در حالی که نفس قیام امام حسین به این معنا است که نمی‌توان سکوت کرد، بنابراین منبری که در برابر جریانات فتنه گری و توطئه و نظام‌های فاسد دعوت به سکوت کند در واقع منبر امام حسین(ع) نیست.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.