امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 54273
  پرینتخانه » فرهنگ و هنر تاریخ انتشار : 22 فروردین 1396 - 11:52 | | ارسال توسط :

ناگفته‌های انقلاب کشف و به داستان تبدیل شود

اینكه نویسندگان داستان انقلاب گوشه ناپیدایی از انقلاب را كشف كنند و آن را بپرورانند و به مخاطب نسل جوان معرفی كنند حائز اهمیت است.
ناگفته‌های انقلاب کشف و به داستان تبدیل شود
به گزارش بابل نوین  سید هاشم حسینی   گفت: انقلاب اسلامی یک اتفاق سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بود. به همراه آن رهبری توانا پیش به سوی قدرت‌های جهانی و زورگویان حکومتی به حرکت درآمده و با پشتوانه مردمی انقلاب را به پیروزی رساند. این تحول عظیمی در جزئیات زندگی مردم ایران به وجود آورد. در هنر داستان نویسی هم این تحول شکل گرفت. در نهایت داستان انقلاب با این تحرکات جانی تازه گرفت.

هاشمی نگاشتن داستان با موضوع انقلاب را بسته به توانایی نویسنده دانست و گفت: موضوع انقلاب برای داستان نویسی و با عنوان داستان انقلاب بستگی به دیدگاه نویسندگان ما دارد. به اینکه انقلاب اسلامی را یک تحول عظیم بدانیم یا نه، دید ما نسبت به انقلاب اسلامی اهمیت بسزایی در شیوه نگارشی و انتخاب موضوع داستان انقلاب دارد.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران تغییر و تحول گسترده و برجسته‌ای در هنر ایران‌زمین به وجود آورد. شعر، داستان، تئاتر، سینما، هنرهای تجسمی و هرآنچه از هنر برآید با انقلاب اسلامی حال تازه‌ای پیدا کرد. رخداد بزرگی که در هنر ما پیش آمد می‌تواند اتفاق شاخصی به عنوان جریان مورد استفاده نویسندگان داستان انقلاب باشد.

هاشمی ضمن تقدیر از حوزه هنری در بخش کودک و نوجوان داستان انقلاب، درخصوص انتقال مفاهیم و ارزش‌های انقلاب به نسل کودک، نوجوان و جوان از طریق داستان گفت: در این زمینه فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است. حوزه هنری سازمانی است که در بخش کودک و نوجوان حضور پُر رنگ و موثری دارد. حتی در جشنواره‌های داستان هنر انقلاب توسط حوزه‌هنری طی دوره‌های برگزار شده جوایزی به بخش کودک و نوجوان اختصاص داده شده است. این نشان دهنده اهمیت انتقال مفاهیم و ارزش‌های انقلابی به نسل امروز توسط سازمان‌ها و نهادهای انقلابی همانند حوزه هنری است.

وی در ادامه گفت: آنچه در دنیای امروز با آن مواجهیم گستردگی رسانه‌ها است. رسانه‌هایی مثل تلویزیون و سینما توان برقراری ارتباط بیشتری با مخاطبان خود به ویژه کودک و نوجوان دارد.  پیشنهاد من به سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط برای تاثیر بیشتر داستان‌های انقلاب به مخاطبان کودک، نوجوان و جوان این است که بیاییم و داستان‌های نگاشته شده موفق را به فیلم و انیمیشن تبدیل کنیم. تا مفاهیم و ارزش‌های بیان شده در کتاب‌های داستان انقلاب به این شیوه مورد سمع و نظر مخاطبان خود قرار گیرد. متاسفانه افراد جامعه ما خیلی اهل مطالعه کتاب و داستان نیستند.

هاشمی در مورد شعارزدگی آثار داستان انقلاب گفت: نویسندگان داستان انقلاب باید به درجه‌ای از توانایی دست یابند که داستان را از کلیشه‌ای بودن خارج کنند. این امر میسر نخواهد شد جز با مطالعه و پژوهش. بهتر است نویسندگان از تکرار پرهیز و با پژوهش به مقوله ادبیات داستانی انقلاب بپردازند. اینکه گوشه ناپیدایی از انقلاب را کشف کنند و آن را بپرورانند و به مخاطب نسل جوان معرفی کنند حائز اهمیت است. وگرنه پرداختن به پخش اعلامیه ، برگزاری راهپیمایی‌های متعدد و شعارنویسیِ در و دیوار در دوران انقلاب ساده ترین کاری است که داستان‌نویس می‌تواند انجام دهد.

هاشمی در پایان فعالیت‌های حوزه هنری در بخش داستان را مد نظر قرار داده و اظهار داشت: اهمیت دادن به داستان انقلاب پیشتر خوب بود. به موقع چاپ می‌شد. جلسات نقد زیادی برگزار می‌شد. اما الان همین جلسات نقد نیز کم‌رنگ شده است. به مسئولان حوزه هنری پیشنهاد می‌کنم، جشنواره‌ها را تنها برای برگزاری برنامه‌ای با موضوعیت داستان انقلاب پیش نبرند. شاید لازم باشد برای تولید آثار داستانی انقلاب با کیفیت بیشتر زمان بیشتری به نویسندگان بدهیم. یکی از این راه‌ها برگزاری جشنواره داستان انقلاب به شکل دوسالانه است. این‌گونه می‌تواند عمق بیشتری داشته باشد. نویسنده اگر فرصت تفکر بیشتری داشته باشد ، اثر پخته تری تولید می‌کند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.