امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 55024
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 31 فروردین 1396 - 10:57 | | ارسال توسط :

نحوه برخورد حاکمان با مردم در کلام امام علی(ع)

به گزارش بابل نوین، امام علی (ع) در بخشی از نامه ۵۳ کتاب شریف نهج البلاغه خطاب به مالک اشتر در مورد هم سان بودن یک رهبر در امور عمومی با سایر مردم می فرماید:بپرهیز از اینکه به خود اختصاص دهى چیزى را که همگان را در آن حقى است یا خود را به نادانى زنى […]

به گزارش بابل نوین، امام علی (ع) در بخشی از نامه ۵۳ کتاب شریف نهج البلاغه خطاب به مالک اشتر در مورد هم سان بودن یک رهبر در امور عمومی با سایر مردم می فرماید:بپرهیز از اینکه به خود اختصاص دهى چیزى را که همگان را در آن حقى است یا خود را به نادانى زنى در آنچه توجه تو به آن ضرورى است و همه از آن آگاه اند . زیرا بزودى آن را از تو مى  ستانند و به دیگرى مى  دهند . زودا که حجاب از برابر دیدگانت برداشته خواهد شد و بینى که داد مظلومان را از تو مى  ستانند .

امام همچنین به صبور بودن یک رهبر اشاره دارد و می فرماید:به هنگام خشم خویشتندار باش و از شدت تندى و تیزى خود بکاه و دست به روى کس بر مدار و سخن زشت بر زبان میاور و از این همه ، خود را در امان دار باز ایستادن از دشنام گویى و به تأخیرافکندن قهر خصم ، تا خشمت فرو نشیند و زمام اختیارت به دستت آید . و تو بر خود مسلط نشوى مگر آنگاه که بیشتر همّت یاد بازگشت به سوى پروردگارت شود .
امیرالمومنین علی (ع) در مورد عبرت گرفتن از گذشتگان به مالک اشتر نخعی می فرماید:بر تو واجب آمد که همواره به یاد داشته باشى آنچه که بر والیان پیش از تو رفته است ، از حکومت عادلانه اى که داشته اند یا سنت نیکویى که نهاده  اند یا چیزى از پیامبر (ص) که آورده اند یا فریضه اى که در کتاب خداست و آن را برپاى داشته اند . پس اقتدا کنى به آنچه ما بدان عمل مى کرده ایم و بکوشى تا از هر چه در این عهدنامه بر عهده تو نهاده  ام و حجت خود در آن بر تو استوار کرده ام ، پیروى کنى ، تا هنگامى که نفست به هوا و هوس شتاب آرد ، بهانه  اى نداشته باشى . و جز خداى کس نیست که از بدى نگهدارد و به نیکى توفیق دهد .
امام در انتهای این نامه کع سراسر پندهای حکیمانه است می فرماید:از وصایا و عهود رسول الله (ص) با من ترغیب به نماز بود و دادن زکات و مهربانى با غلامانتان . و من این عهدنامه را که براى تو نوشته ام به وصیت او پایان مى  دهم و لا حول و لا قوه الا بالله العلى العظیم .
 منبع:باشگاه خبرنگاران جوان
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.