امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 61979
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 01 مرداد 1396 - 14:02 | | ارسال توسط :

نخستین نمونه موتور ملی سه سیلندر یورو۶ رونمایی شد

نخستین نمونه موتور ملی سه سیلندر پرقدرت و کم مصرف یورو 6 تولید شده در شرکت سایپا امروز (یکشنبه) با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت رونمایی شد.

به گزارش بابل نوین، در این مراسم که در محل شرکت سایپا دیزل برگزار شد، «مجتبی میرسهیل» مدیرعامل شرکت خودروسازی تیوان و مجری پروژه گفت: سالیانه معادل ۲۰۰ میلیون بشکه بنزین و سی ان جی در کشور مصرف می شود.
وی با اشاره به روند افزایشی مصرف سوخت خودروهای سواری در کشور، افزود: بکارگیری این موتور جدید سه سیلندر کم مصرف، صرفه جویی ۶ میلیارد دلاری در سال معادل ۱٫۲ برابر قرارداد توتال برای فاز ۱۱ پارس جنوبی را به دنبال خواهد داشت.
میرسهیل اظهار داشت: مشکلات ایجاد شده در آلایندگی های زیست محیطی و مصرف دی اکسید کربن و تعهدات ایران در کاپ ۲۱ پاریس ما را بر آن داشت تا به سمت تولید موتورهای کم مصرف در کشور حرکت کنیم.
همایش بین المللی زیست محیطی پاریس مشهور به «کاب٢١» (COP21) از نهم تا بیستم آذرماه ۱۳۹۴ با هدف جلوگیری از افزایش دمای کره زمین به بیش از ۲ درجه در قرن جاری با شرکت ۱۹۶ کشور جهان و در چارچوب کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد برگزار شد.
ایران در نشست کاپ۲۱ پاریس به طور داوطلبانه متعهد شد تا سال ۲۰۳۰ میلادی (۱۴۰۹ خورشیدی) از میزان انتشار کنونی گاز دی اکسید کربن خود چهار درصد بکاهد.
وی در ادامه افزود: میانگین تولید دی اکسید کربن خودروهای کشور ۲۱۰ گرم است که باید تا سال ۲۰۲۰ به ۹۰ گرم کاهش دهیم و در غیر این صورت با جریمه های سنگینی مواجه خواهیم شد.
مدیرعامل شرکت خودروسازی تیوان افزود: علاوه بر آن سالیانه بیش از ۱۶ میلیارد دلار در کشور صرف هزینه های خارجی آلایندگی زیست محیطی نظیر مرگ و میر و هزینه های پزشکی خانواده ها می شود که نردیک به چهار درصد تولید ناخالص داخلی کشور است.
مجری پروژه موتور ملی سه سیلندر با اشاره به حرکت خودروسازان مطرح جهانی به سمت استفاده از موتورهای کم مصرف سه سیلندر گفت: این موتورها توربوشارژ بوده و فناوری پاشش مستقیم سوخت در آنها به کار رفته است.
وی افزود: قرارداد انتقال فناوری این پروژه با برترین شرکت جهان در زمینه طراحی و توسعه قوای محرکه ۲ سال پیش در وین اتریش امضا شد که موتوری سه سیلندر با حجم یک هزار سی سی با مصرف سوخت حدود ۴٫۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلیومتر است و برای خودروهای اس پی ۱۰۰، اس پی زیرو، ایکس ۲۰۰ و مید لایف قابل استفاده است.
مدیرعامل شرکت سیوان تصریح کرد: ۷۵۰ میلیارد ریال و ۶٫۵ میلیون یورو برای این پروژه سرمایه گذاری شده و پیش بینی می شود بتواند استاندارد euro 6b را کسب کند.
به گزارش ایرنا، «معصومه ابتکار» رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری دیگر مسئولان حاضر در این مراسم بودند./ص

ایرنا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.