امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 70250
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : 23 آبان 1396 - 19:42 | | ارسال توسط :

نظارت مستمر بر مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش

معاون دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا، به صورت مراقبت مستمر انجام می گیرد.

به گزارش بابل نوین،مجید رعنایی معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، در جلسه هماهنگی با گروه های نظارتی این شورا با اشاره به اینکه هدف نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورای عالی هدایت گرایانه، خیر خواهانه، اصلاح، رفع موانع ، محدودیت ها و چالش های اجرای مصوبات است، گفت: در این زمینه تعامل بین دست اندرکاران تدوین و تصویب مصوبات و کارشناسان و مجریان ذیربط و نظارت بر حسن اجرا از عوامل مهمی است که منجر به تحقق اهداف مصوبات خواهد شد.

وی اضافه کرد: منظور از نظارت بر حسن اجرای مصوبات؛ رصد و مراقبت مستمر از فرآیند اجرای مصوبات از طریق تعامل و دریافت اطلاعات؛ مقایسه آن با وضع مطلوب و ارایه بازخورد به مراجع ذیربط برای کمک به تحقق اهداف مورد انتظار مصوبه است.

رعنایی با اشاره به اهداف نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورای عالی، اظهار داشت: کمک به اثربخشی مصوبات، حصول اطمینان از صحت اجرای مطلوب مصوبات مطابق با انتظارات پیش بینی شده، شناسایی نقاط قوت و موانع، محدودیت ها، نارسایی ها و مشکلات اجرایی مصوبات، ارائه پیشنهادها و راهکارهای مناسب برای حل مسایل و مشکلات اجرایی و یا بازنگری و اصلاح مصوبات از جمله مهمترین این اهداف است.

وی دقت و صحّت، رعایت اخلاق و حقوق انسانی در نظارت از اصول حاکم بر نظارت بر حسن اجرای مصوبات بر شمرد و گفت: نظارت باید نیازهای اطلاعاتی شورای عالی وکمیسیون های مربوط را در حوزه های تصمیم سازی و تصمیم گیری بر طرف نماید و روش های نظارتی باید با توجه به نوع مصوبه، موقعیت های مختلف، واقع بینانه و مقرون به صرفه طراحی و اجرا گردد.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش اظهار داشت: نظارت باید با رعایت اخلاق حرفه ای و حمایت از حقوق افراد همراه باشد و ناظران باید در تعامل با افراد به شان و ارزش انسانی آنان احترام بگذارند و اطلاعات حاصل از نظارت باید از مقبولیت، پایایی و روایی لازم برخوردار باشد.

وی با اشاره به سیاست ها و خط مشی های نظارت و ارزشیابی مصوبات شورای عالی، افزود: تاکید بر اجرای نظارت عالیه وکلان، هم افزایی نظارتی در سطوح مختلف نظام آموزشی، بهره گیری از ظرفیت های درون و برون سازمانی، تقویت روحیه خود کنترلی و خود ارزیابی، گسترش دامنه تعامل با ذی نفعان، استفاده از اعضای شورا و کمیسیون های وابسته در فرایند نظارت، استفاده از فناوری های نوین، توجه به صرفه جویی در بهره گیری از منابع، از جمله این سیاست ها و خط مشی هاست.

وی با اشاره به مراحل چهارگانه نظارت، اظهار داشت: برای هریک از مصوبات، باید پیشنهاده نظارت تنظیم و به اجرا در آید تا اصول حاکم بر نظارت بویژه اصل دقت و صحت مورد توجه قرار گیرد.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش با بیان انواع نظارت، گفت: یکی نظارت برنامه ای است، یعنی فعالیت های نظارتی بر اساس برنامه های مدون و منظم سالانه و با توجه به محدودیت های زمانی، مالی و انسانی و با مطمح نظر قراردادن ملاک های :گستره و شمولیت مصوبه، اهمیت وضریب بالای تاثیر گذاری مصوبه، آزمایشی بودن مصوبه، جدیدالتصویب بودن مصوبه و … صورت می پذیرد.
رعنایی افزود: نظارت فوق العاده، به مجموعه فعالیت هایی که نظارتی خارج از برنامه ریزی مستمر سالانه که حسب دستور مقامات مذکور در ماده ۴ آیین نامه داخلی شورا در محدوده موضوع ارجاعی انجام می گیرد.

وی درباره نظارت موردی، اظهار داشت: فعالیت های نظارتی برای بررسی مشکلات گزارش شده در محدوده وظایف و اختیارات دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش صورت می گیرد.
رعنایی با اشاره به سطوح نظارت بر حسن اجرای مصوبات، ابراز داشت: مصوبات شورای عالی عموماً از نظر محتوایی با سطوح گوناگون وزارت آموزش و پرورش مرتبط است و این مصوبات در حوزه های ستاد، استان، منطقه و واحدهای آموزشی اجرا می شود. لذا سطوح نظارت برحسن اجرای مصوبات از حوزه ستادی تا واحدهای آموزشی است.

وی درباره روش های نظارت، گفت: به منظور نظارت مستقیم، هیات های بازدیده کننده متشکل از اعضای شورای عالی و کمیسیون های آن، مدیران وکارشناسان دبیرخانه، کارشناسان ذی ربط از معاونت های حوزه ستادی و در صورت ضرورت از بازنشستگان آموزش و پرورش می باشد که براساس موضوع مصوبه به استانها و مراکز مورد نظر جهت مشاهده و مصاحبه اعزام خواهند شد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.