امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 53817
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : 17 فروردین 1396 - 18:46 | | ارسال توسط :

نفس کرمان گرفت/ طوفان درسکوت مسئولان می تازد+تصاویر

مردم شرق استان کرمان به خصوص در بخش گنبکی در حالی با خسارت های سیلاب گذشته دست و پنجه نرم می کند که طی روزهای اخیر گرفتار چنگال طوفان شن و ریزگردها شده اند.

به گزارش بابل نوین،مردم شرق استان کرمان به خصوص در بخش گنبکی در حالی با خسارت های سیلاب گذشته دست و پنجه نرم می کند که طی روزهای اخیر گرفتار چنگال طوفان شن و ریزگردها شده اند.

حدود یک ماه قبل بود که سیلابی عظیم شرق استان کرمان را فرا گرفت و روستاهای فهرج و ریگان به صورت اضطراری از جمعیت خالی شدند. اما نکته سیلاب این بود که از آسمان خاک می بارید و بر زمین هم سیلاب جاری شده بود.

همزمان با آغاز سال جاری چند بار طوفان چهره خود را برای مردم شرق کرمان نمایان کرد اما طوفان شنی که از دو روز گذشته در شهرستان های فهرج و ریگان در شرق کرمان روی داد مردم این شهرها را با یکی از شدیدترین طوفان های شن طی سال های اخیر مواجه کرده است.

روز سه شنبه مدارس این شهرستانها تعطیل شد و در روزهای بعد نیز این روند ادامه یافت، جاده های فرعی از دسترس خارج شدند و راه بم به زاهدان نیز برای دو ساعت بسته شد و رفت آمد در محور ایرانشهر نیز به کندی انجام شد. حالا باز و بسته شدن جاده استان کرمان به سیستان و بلوچستان به امری عادی تبدیل شده است.

به قول یکی از اهالی شهر ریگان دانش آموزان نیز هر ماه چندین روز با تعطیلی مدارس مواجه هستند و در روزهای اخیر نیز مدارس بسته شده است.

دید افقی به شدت کاهش یافت و البته مراجعه مردم به مراکز درمانی هر لحظه بیشتر شد تا جایی که بیش از ۶۰ نفر به دلیل نفس تنگی و بیماری تنفسی به مراکز درمانی مراجعه کردند و تعدادی هم بستری شدند.

نفس کرمان گرفت/ طوفان درسکوت مسئولان می تازد+تصاویر

هجوم شن های روان و ریزگردها به حدی بود که مردم از خانه های خود خارج نشدند و سعی کردند به دلیل شدت آلودگی هوا در مراکزی که شدت ریزگردها بیشتر است حضور نیابند و حتی ساکنان این مناطق را برای ساعاتی ترک کردند.

سوال یک شهروند از مسئولان

محمد یکی از شهروندان بخش گنبکی است که در گفتگو با مهر می گوید: به نظر می آید کسی در سطح ملی به فکر رفع مشکل مردم شرق کشور و گرد و غبار ناشی از بستر خشک هامون و رودخانه ها خشکیده شرق کرمان نیست و این مشکلات هر روز بیشتر نفس مردم را تنگ می کند.

وی افزود: سال هاست از بروز مشکل ریزگردها در شرق کرمان سخن گفته می شود و در دولت قبل و دولت کنونی کاری عملی برای حل مشکل نشده است.

وی ادامه داد: طوفان شن و ریزگردها تا چند سال قبل فقط مربوط به روستاها بود و خطر روستاها را تهدید می کرد اما حالا دیواره ای از شن و ریزگرد به یکباره به فهرج و ریگان هجوم می آورد و هیچ کس هیچ کاری نمی کند.

این شهروند فهرجی می گوید: وقتی در اهواز و غرب کشور مشکل ایجاد می شود همه دست به کار می شوند و طرح های مختلف در دستور کار قرار می گیرد اما سوال ما این است طرحی که برای حل مشکل شرق کرمان در نظر گرفته شده دقیقا چیست؟

نفس کرمان گرفت/ طوفان درسکوت مسئولان می تازد+تصاویر

سه روز متوالی زیر آسمانی از خاک زندگی می کنیم

زهرا یکی از شهروندان ریگانی است که می گوید: تصور کنید سه روز متوالی کل زندگی شما زیر خاک باشد و از آسمان شهر خاک بر زمین بریزد تمام خانه و لوازم زندگی ما زیر خاک است.

وی افزود: تنفس ما مملو از شن است و بچه ها سرفه های متوالی می کنند و افراد مسن دچار نفس تنگی می شوند.

این زن ریگانی گفت: هنوز طوفان تمام نشده طوفان بعد شروع می شود باید بگویم این وضعیت طی دهه اخیر نمود پیدا کرده است و به هیچ عنوان طبیعی نیست و به دلیل عدم مدیریت منابع آبی است شما وقتی بر روی رودخانه هایی که به شرق جاری می شدند سد نساء را می زنید گیاه های پایین دست از بین می رود چون آبی برای تغذیه ندارند.

وی افزود: بسیاری از قنات ها و چشمه های پایین دست خشک شده اند و دلیل این امر هم نبود آب است.

وی گفت: در خوزستان می خواهند درخت کاری کنند آیا مردم شرق کشور زندگی ندارند و نمی شود چنین طرح هایی در این منطقه اجرا شود.

محمد علی زیاری یکی دیگر از شهروندان ریگانی است که به کشاورزی اشتغال دارد و می گوید: راه های روستایی زیر شن رفته اند و رفت و آمد در جاده های اصلی هم به سختی انجام می شود.

نفس کرمان گرفت/ طوفان درسکوت مسئولان می تازد+تصاویر

وی گفت: در گذشته شاهد بیابانزایی بودیم و مزارع زیر خارک می رفتند اما حالا خانه های ما زیر خاک مدفون می شود.

وی افزود: ریزگردها درختانها را خشک می کند و بسیاری از جوانان در حال مهاجرت از شهرستانهای شرقی کرمان به مرکز استان هستند.

زیاری افزود: به جوانها چه بگوییم وقتی خاک از آسمان می بارد و زمین هم خشک است و آبی برای کشاورزی نیست.

فرماندار ریگان نیز اظهارداشت: مشکل اصلی ریگان ریزگردها و طوفان شن است و با وزش باد طوفان شن شروع می شود.

امین باقری افزود: پس از فروکش کردن طوفان تازه پدیده ریزگردها شروع می شود طوفان روزهای اخیر هم خسارتهای زیادی به جای گذاشته است این در حالی است که ریگان شهرستانی کم برخوردار و محروم است و باید سیاست های تشویقی برای حضور مردم در این مناطق در نظر گرفته شود.

باقری گفت: اما مردم در این طوفان خانه نشین می شوند و به کشاورزی و دامداری و تاسیستان روستایی و شهری خسارت وارد می شود.

۱۶ روستا زیر خاک مدفون شد

وی ادامه داد: ریزگردها توان اقتصادی کشاورزان شهرستان را هر سال کمتر می کند و این رویه ادامه دارد و طوفان ها هر بار شدیدتر می شود.

وی گفت: بیابان به پشت دروازه های شهر ریگان رسیده است در حالیکه در گذشته نگران روستاها بودیم در حال حاضر ۱۶ روستا به صورت کامل از سکنه خالی شده اند و زیر خاک فرو رفته اند و حالا روستایی دیگری در محاصره شن های روان قرار گرفته اند باید فکری به حال این وضعیت شود.

فرماندار ریگان وضعیت شهرستان را در مقابل طوفان شن بحرانی عنوان کرد و خواستار برنامه ریزی مسئولان در سطح ملی برای حل بحران ریزگردها شد و گفت: خشکسالی و کمبود رطوبت در منطقه مهمترین مشکل است که دلیلش کانون های محلی ریزگردها است.

وی گفت: زندگی مردم منطقه در کنار این ریزگردها مختل شده است و باید چاره اندیشی شود.

ریزگردها تنها مختص شرق کرمان نیست و توسعه کانون های بحرانی شعاع ریزگردها را به شهر کرمان و شهرستان های جنوبی هم رسانده است و سکوت در مقابل این پدیده می تواند در آینده تنش های جمعیتی در استان ایجاد کند./م

منبع: مهر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.