امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 53060
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 09 فروردین 1396 - 18:37 | | ارسال توسط :

نکوهش شدید کارگزار خیانت کار توسط امام علی (ع)

در سال 38 هجری زمانی که امام از خیانت یکی از کارگزاران خود مطلع شد، در نامه ای با لحنی صریح وی را نکوهش کرد.

به گزارش بابل نوین، امام علی (ع)در نامه ۴۱ کتاب شریف نهج البلاغه به یکی از کارگزاران خود که خیانت کرده بود می فرماید:تو را در امانت خود شریک کردم و یار و همراز خود شمردم و هیچیک از افراد خاندان من در غمخوارى و یارى و امانتدارى در نزد من همانند تو نبود. چون دیدى که روزگار بر پسر عمویت چهره دژم کرده و دشمن، آهنگ جنگ نموده و امانت مردم تباهى گرفته و این امت به تبهکارى دلیر شده و پراکنده و بی سامان گردیده ، تو نیز با پسر عمویت دگرگون شدى و با آنان که از او رخ برتافته بودند، رخ برتافتى و چون دیگران او را فرو گذاشتى و با خیانتکاران همرأى و همراز شدى.

امام ادامه می دهد:نه پسر عمویت را یارى کردى و نه امانتش را ادا نمودى. گویى در همه این احوال، مجاهدتت براى خدا نبوده و گویى براى شناخت طاعت خداوند حجت و دلیلى نمى  شناخته اى ؟ شاید هم مى خواسته  اى که بر این مردم در دنیایشان حیله کنى و به فریب از غنایمشان بهره مند گردى.
امام در ادامه در نکوهش کارگزار خود می فرماید: چون فرصت به دست آوردى به مردم خیانت کردى و شتابان ، تاخت آوردى و برجستى و هر چه میسرت بود از اموالى که براى بیوه زنان و یتیمان نهاده بودند ، برگرفتى و بربودى ، آن سان که گرگ تیز چنگ،بز مجروح را مى رباید.
همچنین امام ادامه می دهد:اموال مسلمانان را به حجاز بردى ، با دلى آسوده ، بى آنکه ، خود را در این اختلاس گناهکار پندارى . واى بر تو ، چنان مى  نمودى که میراث پدر و مادرت را به نزد آنها مى برى . سبحان الله ، آیا به قیامت ایمانت نیست ، آیا از روز حساب بیمى به دل راه نمى  دهى.
اى کسى که در نزد من از خردمندان مى  بودى ، چگونه آشامیدن و خوردن بر تو گواراست و ، حال آنکه ، آنچه مى  خورى و مى آشامى از حرام است.
کنیزان خواهى خرید و زنان خواهى گرفت ، آن هم از مال یتیمان و مسکینان و مؤمنان و مجاهدانى که خدا این مالها را براى آنها قرار داده و بلاد اسلامى را به آنان محافظت نموده است .
امام اول شیعیان در این قسمت نانه به نصیحت فرد خاطی می مردلزد و می فرماید: از خداى بترس و اموال این قوم به آنان باز گردان که اگر چنین نکنى و خداوند مرا بر تو پیروزى دهد ، با تو کارى خواهم کرد که در نزد خداوند عذر خواه من باشد . با این شمشیر ، که هر کس را ضربتى زده ام به دوزخش فرستاده  ام ، تو را نیز خواهم زد . به خدا سوگند ، اگر از حسن و حسین چنین عملى سر مى زد نه با ایشان مدارا و مصالحه مى  نمودم و نه هیچ یک از خواهشهایشان را بر مى آوردم ، تا آنگاه که حق را از ایشان بستانم و باطلى را که از ستم” ایشان پاگرفته است ، بزدایم . به خدا ، آن پروردگار جهانیان ، سوگند که آنچه تو به حرام از اموال مسلمانان برده اى ، اگر به حلال به دست من مى رسید ، دلم نمى خواست براى بازماندگانم به میراث نهم . شتاب مکن ، گویى که به پایان رسیده اى و در زیر خاک مدفون شده اى و اعمالت را بر تو عرضه کرده  اند و اکنون در جایى هستى که ستمگر فریاد حسرت بر مى  آورد و تباه کننده عمر ، آرزوى بازگشت به دنیا مى  کند و جاى گریز نیست./ص
باشگاه خبرنگاران جوان
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.