امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 50973
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : 18 اسفند 1395 - 14:09 | | ارسال توسط :

نگاه ویژه برنامه ششم توسعه به آسیب های اجتماعی

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: وجه تمایز قانون برنامه ششم توسعه نسبت به قانون دوره‌های گذشته، نگاه ویژه به آسیب های اجتماعی است.

به گزارش بابل نوین، انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور در کارگاه آموزش کاربردی روش‌های اجتماع محور در عملیاتی نمودن طرح ها و برنامه‌ها توسط بنیاد فرزانگان که امروز(چهارشنبه) برگزار شد، اظهار داشت: سالمندی یک پدیده فیزولوژی است و سراغ همه می‌آید، خوشبختانه با ارتقای سطح بهداشت امید به زندگی در کشور به ۸۰ سال رسیده است و کشوری موفق است که برای دوره سالمندی خود برنامه ریزی داشته باشد.

وی افزود: دوره بازنشستگی می تواند یک پنجم عمر یک انسان را شامل شود و فرد در این دوره از زندگی خود می تواند فرصت های فراوانی را برای جامعه خود ایجاد کند، زیرا تجربه زیادی دارد.
رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه متاسفانه شاخص های دیده بانی سالمندی در کشور ما مطلوب نیست، گفت: امنیت روانی، ایجاد محیط امنیت ساز چه از نظر روحی و چه از نظر محیطی و بهبود شرایط محیط از نظر حمل و نقل عمومی باید برای یک سالمند تهیه شده باشد تا افراد سالمند بتوانند به راحتی در جامعه حضور داشته باشند.
محسنی بند پی با بیان اینکه یکی از راهکارها برای زندگی بهتر در دوره سالمندی این است که حضور افراد را در جامعه روان کنیم، تصریح کرد: سازمان بهزیستی به عنوان سازمانی مرجع و شناخته شده می تواند به صورت تخصصی برای سالمندان کار کند، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تشکیل دبیرخانه شورای عالی سالمندی را به این سازمان سپرد.
وی بیان داشت: در برنامه ششم توسعه تلاش کردیم هرچه بیشتر برای پوشش مشکلات دوره سالمندی توجه و کار کنیم.
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: انزواع طلبی، ندیدن حمایت‌های نهادها توسط سالمندان از جمله آسیب های روانی است که بر سالمندان چیره می شود و ما به این نتیجه رسیده ایم که برخی از مشکلات را می توانیم با اجتماعی کردن مسأله حل کرد و تمام کارها با پول حل نمی شود.
محسنی بندپی گفت: امروز تعداد افراد زیر ۱۵ سال و بالای ۶۰ سال با هم برابر است و باید برای این دو گروه برنامه ریزی داشته باشیم.
وی افزود: ۳۸ بنیاد فرزانگان در ۲۶ استان تشکیل شده است.
محسنی بند پی در جمع خبرنگاران در رابطه  با اقدامات سازمان بهزیستی در برنامه ششم توسعه گفت: قانون برنامه ششم توسعه و بودجه کشور در سال ۹۶ یک نگاه ویژه به آسیب‌های اجتماعی دارد و وجه تمایز آن نسبت به قوانین سال‌های گذشته این است که نگاه تخصصی و ویژه ای به آسیب های اجتماعی و مسایل اجتماعی دارد.
وی افزود: در برنامه ششم توسعه بحث غربال گری ژنتیک اجباری قبل از ازدوج برای جلوگیری از معلول زایی در نظر گرفته شده است که در این راستا هم سازمان بهزیستی و هم وزارت بهداشت مکلف به این شدند تا مراکز مشاوره و آزمایشگاه‌هایی را که آزمایش های ژنتیک انجام می‌دهند، گسترش دهند.
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: کسانی که تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد هستند و توانایی پرداخت هزینه آزمایش های ژنتیک را ندارند، هزینه آزمایش ها از منابع این دو نهاد حمایتی پرداخت می شود.
محسنی بند پی افزود: سال ها بود که مستمری بهزیستی تغییری پیدا نمی‌کرد و با افزایش تورم و مشکلات، زندگی برای مددجویان سخت شده بود. بهزیستی به هر خانواده تک نفره ۵۳ هزار تومان، دو نفره ۶۰ هزار تومان، ۳ نفره ۷۰ هزار تومان و ۳ نفر به بالا ۱۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کرد که این ارقام بسیار ناچیز بود، اما امسال در نظر گرفته شد که متوسط ۲۰ درصد حداقل حقوق و دستمزد به مددجویان پرداخت شود، نقطه روشن این تصمیم این است که این قانون فقط برای سال ۹۶ نیست، بلکه در سال های دیگر هم اجرا می شود و با افزایش پایه حقوق، مستمری مددجویان هم افزایش پیدا می‌کند.
رئیس سازمان بهزیستی گفت: نسبت به آسیب های دیگر از جمله طلاق وظایف به دستگاه های ذی ربط سپرده شده است و از سوی دیگر دستگاه ها را مکلف به همکاری با سازمان بهزیستی کرده اند.
محسنی بندپی افزود: مهم ترین کاری که در برنامه ششم توسعه به بهزیستی سپرده شده، توسعه کمی اورژانس اجتماعی در ۱۴۰ شهر بالای ۱۵۰ هزار نفر جمعیت است، اورژانش اجتماعی در پیشگیری، مداخله و هم درمان فعالیت خاصی داشته و به عنوان گسترده ترین نهاد اجتماعی توانسته بحران ها را کنترل کند. متاسفانه تا امروز سطح کمی و کیفی آن از سال ۸۷ که راه اندازی شده بود، ثابت مانده اما در بودجه سال آینده ۱۰۰ میلیارد تومان برای توسعه اورژانس اجتماعی در نظر گرفته شده است و ما کار را از همین امروز شروع کردیم.
وی ادامه داد: دو کار دیگر نیز در برنامه ششم توسعه به بهزیستی سپرده شده که یکی طلاق است. ما به طلاق یک نگاه ویژه داریم که از جمله برنامه های ما در این رابطه، آموزش مهارت های زندگی، آموزش‌های پیش از ازدواج و ارتقا بخشیدن به سبک زندگی است که این کار را از پایه و سطح دانش آموزی آغاز کرده ایم.
وی افزود: رسیدگی به معتادان متجاهر هم به سازمان بهزیستی سپرده شده است و ما در این زمینه تدابیر ویژه ای اتخاد کرده‌ایم تا به معتادان نگاه جدید داشته باشیم و در این راه معاونت پیشگری از وقوع جرم قوه قضاییه و دادستانی کمک های زیادی کرده است.
رئیس سازمان بهزیستی گفت:طرح پایلوت رسیدگی به معتادان متجاهر در ۶ استان گیلان، قزوین، تهران، البرز، سیستان و بلوچستان و یزد با هدف درمان دادگاه مدار اجرا می شود.
محسنی بندپی گفت: طرح جمع آوری معتادان متجاهر در ۱۲ شهری که بیشترین تعداد معتاد را دارند شروع شده و تا روز گذشته در تهران یک هزار و ۸۰ مورد پذیرش کردیم و چهار تیم غربال گری و اجرایی و استقرار برای معتادان ایجاد شده و نظارت بر کارها به بهزیستی سپرده شده است و ما می خواهیم کارها را اصلاح کنیم./ص
باشگاه خبرنگاران جوان
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.