امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 86297
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار بابل, اخبار برگزیده اصلی, سیاسی, مذهبی تاریخ انتشار : 06 خرداد 1398 - 17:13 | | ارسال توسط :

همتایی عزم ما و اراده خداوند بالاترین تقدیر است

امام جمعه بابل گفت: ما باید عزم خود را برای دریافت بهترین تقدیر نشان دهیم و تغییراتی در خود ایجاد کنیم، شب قدر فرصت عزم و اراده است، نقطه عطفی تا تلاش ما با تصمیم خدا یکی شود.

به گزارش بابل نوین، حجت‌الاسلام مجتبی روحانی امام‌جمعه بابل در مراسم ویژه شب‌های قدر این شهرستان ضمن تسلیت شهادت امیرالمومنین(ع) اظهار کرد: امشب باید سوره قدر بسیار بخوانید تا برای‌تان لَیْلَهُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ هضم شود، امام باقر(ع) در تفسیر این آیه می‌فرماید منظور از این جمله این است که هر عمل صالحی که فرد در این شب انجام دهد برتر از این عملی است که در هزار ماه آن را انجام دهد.

وی افزود : حضرت زینب هر روز عمرشان صدقه می‌دادند، ایشان فرمودند صدقات به نیت این است که مانعی برایشان ایجاد نشود تا بتواند از فیض شب قدر بهره ببرند.
امام‌جمعه بابل ادامه داد:  امام باقر(ع) فرمود فلسفه این شب قدر این است که اگر خدا این شب را بزرگ‌نمایی نمی‌کرد، دست بشر خالی بود و شما به آن چه که باید، نمی‌رسیدید و لذا این را هزار برابر قرار داد تا در ما از آن بهره‌مند شویم.
این مسئول تصریح کرد: امام صادق(ع) فرمود در شب نوزدهم خدا تقدیر می‌کند و در فاصله آن تا بیست و یکم اگر مانعی بوجود نیاید خدای متعال آن را حتمی تا شب بیست و سوم محکم‌سازی آن انجام شود.
وی یادآور شد:  لیله‌القدر چرخه‌ای از سه شب ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ام است، و اینکه برخی می‌پرسند دقیقا شب قدر کدام است باید بگوییم این شبها بهم متصل هستند، بسیار مهم است تا مراسم عبادی این سه شب حضور و امید داشته باشیم تا خداوند بالاترین تقدیر را برایمان محقق کند.
روحانی عزم و اراده ما را عامل اصلی در تحقق تقدیر احسن دانست و خاطرنشان کرد: همه ی ما می‌دانیم که امشب، شب برش و تقدیر است که امر حکیمانه‌ای را خدا در این شب برای ما برش می‌کند، اگر ما بخواهیم بهترین تقدیر را رقم بزنیم چه باید بکنیم؟ خدای متعال در قالب یک آیه به این مسئله پاسخ می‌ دهد، لیله‌القدر یک راه دو طرفه است، خدا در این شب برای من چیزی را نمی‌برد مگر آن که من هم باید کاری را متقابلا انجام دهم.
وی افزود: فضای امشب فضای توبه و استغفار است، زیاد می‌شنویم امشب باید توبه کند و استغفار کند اما در کنار این امور برای اینکه تائب محسوب بشود اشاره کردند اصل تغییر از مهم‌ترین اصل سرنوشت‌ساز در یک همچین شبی است، پس چه تغییری را من باید در امورم انجام بدهم، پیغمبر فرمود اگر انسانی در امشب توبه بکند و بیاید در شب قدر اما لباسش را تغییر ندهد،توبه‌اش قبول نیست، منظور از این لباس این نیست که عمامه و عبایش را کت و شلوارش را تغییر دهد،منظور لباس گناه است.
امام‌جمعه بابل اضافه کرد: اگر انسان در گذشته در مسیر دیگری زندگی آلوده داشت، در یک همچین شبی اگر تغییر در این انسان بوجود بیاید می‌تواند این تغییر سرنوشت‌ساز باشد. از راه‌های تغییر این است که رفقایی که من در کنار آنها بودم که چقدر اثرگذار است، برخی دوستان بسیاری از افرادی را به هرزگی می‌کشند، علت این است که در اطراف و جوامع با آنها بودند. با آنها مجالست داشتند. اصل رفاقت و اثرگذاری موجب این امر شد.
وی ادامه داد: خداوند سرنوشت هیچ کس را تغییر نمی‌دهد مگر به خواست او. امشب تقدیری برای ما رقم نمی‌خورد مگر اینکه اقدامی کنیم زیرا خداوند نظام خلقت را با تعارفات اداره نمی‌کند.
روحانی همتایی عزم ما و اراده خدا را بالاترین تقدیر برشمرد و بیان کرد: ما باید عزم خود را برای دریافت بهترین تقدیر نشان دهیم و تغییراتی در خود ایجاد کنیم، شب قدر فرصت عزم و اراده است، نقطه عطفی تا تلاش ما با تصمیم خدا یکی شود.
وی افزود: یکی از تغییراتی که می‌توانیم ایجاد کنیم حذف بداخلاقی است. اگر شب تا صبح در مسجد باشیم و شب قدر را احیا بگیریم اما اخلاقمان خوب نباشد عبادتمان ارزشی ندارد، گاه یک رفتار بد با همسر، مادر و دیگران، رفتاری که مناسب حال افراد نیست صورت می‌گیرد که سرنوشت‌ساز میشود و اوضاع و احوال ما را عوض می‌کند، از زبان خود مراقبت کنیم و فحاشی نکنیم، این بدترین رفتاری است که متاسفانه در جامعه دارد فرهنگ می‌شود، در چنین حالتی منتظر تغییر در تقدیر نباشیم.
امام‌جمعه بابل در پایان گفت: ما از حر ریاحی که بدتر نیستیم، ما که دل زینب را نشکستیم، حر بد کاری هم انجام داد، موجب ناراحتی سیدالشهدا (س) را فراهم کرد. بسیار حضرت از او دلگیر بود اما یک تغییر، یک برگشت، رجوعی درونی که  ۱۸۰ درجه در زاویه زندگی و رفتارش تغییر ایجاد کرد، همان یک حرکت موجب شد آغوش گرم آن حضرت متوجه این انسان بشود.

 

تنظیم خبر: سمانه صالح‌طبری

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.