امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 53990
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 19 فروردین 1396 - 19:50 | | ارسال توسط :

همکاری «بی پی» و شرکت ملی نفت ایران در دریای شمال

همکاری «بی پی» و شرکت ملی نفت ایران در دریای شمال، رشد واردات روازنه نفت هند از ایران در سال مالی ٢٠١٦، پیش پرداخت روسیه برای خرید نفت از اقلیم کردستان، موافقت «شل» با افزایش عرضه گاز به استرالیا و تصمیم ترامپ برای دستور افزایش حفاری نفت فراساحلی، مهمترین خبرهای جهان انرژی در 24 ساعت گذشته بود.

به گزارش بابل نوین،شرکت «بی پی»، اعلام کرد که همکاری خود را با شرکت ملی نفت ایران در میدان گازی دریای شمال از سر می گیرد.
«بی پی » سال گذشته و پس از لغو تحریم ها علیه ایران از خزانه داری آمریکا مجوز همکاری مشترک با شرکت ملی نفت ایران را در میدان گازی «رهام» واقع در دریای شمال را دریافت کرد.
بر اساس گزارش سال ۲۰۱۶ شرکت بی پی، ایران کنترل سهام خود را در این میدان دوباره به دست گرفته و بر اساس مجوزی که این شرکت در ۲۹ سپتامبر سال گذشته از خزانه داری آمریکا دریافت کرده است، دو طرف می توانند فعالیت های مشترک در این میدان را ادامه دهند.

**رشد واردات روازنه نفت هند از ایران در سال مالی ٢٠١۶
پس از لغو تحریم های غرب علیه ایران، پالایشگاههای هند خرید نفت از این کشور را در سال مالی ٢٠١۶ تا ٢٠١٧ میلادی که از ماه مارس آغاز می شود، به رکورد ۵۴١ هزار بشکه در روز (١١۵ درصد افزایش نسبت به سال پیش از آن) رساندند.
اگرچه هند در مارس سالجاری حجم خرید نفت از ایران را با ١٨.٧ درصد کاهش نسبت به ماه پیش از آن به ۵٢۶ هزار بشکه در روز رساند اما این میزان ۴ درصد در مقایسه به سال پیش در همین مقطع بالاتر است.

**ایران تصمیم هند برای کاهش خرید نفت را تلافی می‌کند
پیش بینی می شود که واردات نفت هند از ایران در سال ۲۰۱۷ میلادی در پی اعتراض دهلی نو به عدم تفویض امتیاز توسعه میدان گازی «فرزاد ب» به هند به یک پنجم کاهش یابد.
در صورت اجرای تصمیم هندی‌ها، ایران نیز مهلت پالایشگاههای هندی برای پرداخت پول نفت خریداری شده از تهران را به میزان یک سوم (یعنی از٩٠ روز به۶٠ روز) تقلیل خواهد داد و ٨٠ درصد تخفیفی را که به هزینه حمل نفت تا پایانه های وارداتی این کشور اختصاص داده بود، به ۶٠ درصد خواهد رساند.

**روسیه برای خرید نفت از اقلیم کردستان پیش پرداخت می‌کند
قرار است شرکت روسنفت روسیه، سال ٢٠١٧ تا ٢٠١٩ میلادی از اقلیم کردستان عراق نفت خریداری کند.
به خاطر محرمانه بودن این توافق، این شرکت حجم خرید را ذکر نکرده اما قرار است مبلغ یک میلیارد دلار به عنوان پیش پرداخت خرید این کالا به اقلیم کردستان پرداخت کند.

**عربستان با ارزان کردن نفت خود با صنعت شیل آمریکا می‌ستیزد
با افزایش تولید نفت شیل آمریکا و رشد برداشت در غرب آفریقا، عربستان برای مقابله با این حرکت، قیمت محموله های نفت خام سبک عرب تحویل ماه مه خود را ٣٠ سنت برای مشتریان آسیایی ارزان تر کرد.
این تصمیم سعودی آرامکوی عربستان برای کاهش قیمت نفت سبک خود برای مشتریان آسیایی نشان می دهد که این کشور با صنعت شیل آمریکا و دیگر تولیدکنندگان عمده غیر عضو سازمان کشورهای صادرکننده (نفت) می جنگد.

**شل با افزایش عرضه گاز به استرالیا موافقت کرد
شرکت انگلیسی – هلندی شل برای اطمینان از تامین نیاز داخلی گاز در استرالیا، با عرضه این سوخت پاک به نیروگاهها و صنایع این کشور از شرکت زیرشاخه خود «کیو جی سی» مستقر در کویینزلند استرالیا موافقت کرد.
شرکت شل قصد دارد به منظور افزایش عرضه گاز به بازار داخلی کوئینزلند در سال جاری میلادی، صادرات گاز را از شرکت زیرمجموعه خود کاهش دهد.

**ترامپ دستور افزایش حفاری نفت فراساحلی می‌دهد
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، درحال فراهم آوردن مقدمات صدور دستور اجرایی به شرکت‌های نفتی برای افزایش حفاری نفت در فراساحل خلیج مکزیک است.
«ریان زینکه»، وزیر کشور آمریکا گفت: دستور حفاری فراساحلی به زودی صادر خواهد شد. این اقدام ترامپ برای شرکت هایی مانند شل انگلیسی – هلندی، شورون و اکسون موبیل آمریکا واستات اویل نروژ که در برداشت نفت از فراساحل خلیج مکزیک آمریکا متمرکز هستند سودآور است.

**سوددهی پتروچاینا در سه ماه نخست ۲۰۱۷
شرکت پتروچاینا، بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت و گاز در چین پیش بینی کرده است؛ با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی نفت، سود این شرکت در نیمه نخست سال جاری میلادی با کمی کاهش نسبت به سه ماه پایانی ۲۰۱۶ به ۷۲۵ میلیون تا ۸۷۰ میلیون دلار برسد اما از زیان بزرگ مالی خود در سال ۲۰۱۶ میلادی رها نخواهد شد.
سود این شرکت در سه ماه چهارم سال ۲۰۱۶ میلادی ۹۰۰ میلیون دلار و زیان آن در همان سال دو میلیارد دلار ذکر شده بود./ص

ایرنا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.