امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 74525
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 27 آذر 1396 - 16:49 | | ارسال توسط :

وحدت و هم‌گرایی حوزه و دانشگاه، مقوله‌ای راهبردی و استراتژیک برای کشور است

به گزارش بابل نوین، به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران، حجت‌الاسلام سیدناصرالدین نوری زاده، مدیرکل، با گرامیداشت یاد شهید مفتح، تقویت روشنفکری دینی و افزایش تعامل فکری حوزه و دانشگاه را از اهداف نظام جمهوری اسلامی برشمرد. حجت‌الاسلام نوری زاده، با اشاره به تلاش های شهید مفتح از دوران پیش از […]

به گزارش بابل نوین، به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران، حجت‌الاسلام سیدناصرالدین نوری زاده، مدیرکل، با گرامیداشت یاد شهید مفتح، تقویت روشنفکری دینی و افزایش تعامل فکری حوزه و دانشگاه را از اهداف نظام جمهوری اسلامی برشمرد.

حجت‌الاسلام نوری زاده، با اشاره به تلاش های شهید مفتح از دوران پیش از پیروزی انقلاب و همراهی با نهضت امام خمینی(ره) گفت: سخنرانی های روشنگرانه و آموزه های دینی آیت الله دکتر محمد مفتح در دانشگاه تهران، نقش مهمی در شکل گیری و انجام وحدت رویه دو قشر دانشجو و روحانیون ایفا کرد و مجاهدت نرم افزاری و علمی ایشان در پیشبرد انقلاب تأثیر گذار بود.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران، با اشاره به اهمیت دو مرکز علمی حوزه و دانشگاه خاطر نشان ساخت: هر گاه توازن این دو نهاد مهم مختل شود، می تواند انسجام هویت ایرانی و اسلامی، چشم انداز نهادینه کردن روشنفکری دینی و نیز مهار شبیخون فرهنگی را با آسیب های جدی مواجهه کند.

ایشان، در همین راستا توصیه کرد: با رهگیری از شیوه های جدید و باز بینی سازوکارهای انجام شده، زمینه های وحدت پایدارتر و تعامل و همکاری منسجم تر حوزه و دانشگاه فراهم شود.

حجت‌الاسلام نوری زاده، تصریح کرد: در شرایط کنونی کشور، حوزه و دانشگاه، به منزله دو بال برای پرواز یکدیگر و در حکم مکمل همدیگرند. در واقع، هیچ یک از این دو بدون دیگری، نه توان پرواز خواهد داشت و نه کامل خواهد بود، این نیازمندی این دو به یکدیگر، خود، دلیلی بر ضرورت وحدت میان این دو است. ضمن اینکه در عصر حاضر، کارکردهای ویژه هر کدام از حوزه و دانشگاه، تا آنجا آشکار است که نمی‌‌توان‌ آن را انکار کرد. در این میان نیز اقدام هر یک از این دو، بر نفی کارکردهای یکدیگر و جایگاه علمی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی همدیگر، به معنای «خودمحوری» و «تحمل نکردن رقیب» خواهد بود که بدون شک، این‌گونه موضع‌گیری‌ موجب کاهش جایگاه اجتماعی خواهد بود. بنابراین بیش از هر زمان دیگر حوزه و دانشگاه، نیازمند وحدت، هم‌دلی و انسجام با یکدیگر هستند.

نوری زاده، با تبیین تحولات تاریخی، اجتماعی و سیاسی کشور در ادوار مختل که متأثر از پیوست و گسست نخبگان اجتماعی به‌ویژه حوزویان و دانشگاهیان بوده، به رخدادهایی همچون نهضت مشروطه، نهضت ملی نفت و از همه مهم‌تر، انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به‌عنوان نمونه‌هایی از مؤیدات این نظریه اشاره کرد و افزود: وحدت و هم‌گرایی حوزه و دانشگاه، مقوله‌ای راهبردی و استراتژیک برای کشور است.

وی، در همین رابطه اذعان کرد: وحدت و پیوست دانشگاه و حوزه، پیش از‌ آنکه وظیفه نخبگان و دلسوزی این دو نهاد علمی و معرفتی باشد، حقی برای کل جامعه است و اقشار مختلف حق دارند از نخبگان این وحدت را مطالبه کنند؛ زیرا تأثیری که این پیوست و گسست به لحاظ سلامت، ناهنجاری اجتماعی و رشد و انحطاط جامعه از بعد استراتژیک دارد، نصیب عموم افراد جامعه خواهد شد.

حجت‌الاسلام نوری زاده، تأکید کرد: قانونمند شدن تعامل بین وزرات علوم و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، سازمان بسیج اساتید حوزه و دانشگاه و بنیاد نخبگان، می تواند ضمن تقویت حلقه های مشترک مفقوده میان حوزه و دانشگاه، تا حد زیادی پدافند نرم افزاری نظام در برابر جنگ نرم فرهنگی را تقویت کند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.