امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 59988
  پرینتخانه » اجتماعی, فرهنگ و هنر تاریخ انتشار : 01 تیر 1396 - 16:25 | | ارسال توسط :

ویژگی خط نسخ در کتابت قرآن/ همه عمرم را صرف قرآن می‌کنم

یک کاتب قرآن با بیان اینکه خط نسخ به دلیل لحاظ واضح‌ نبودن خط کوفی و عدم استفاده از حرکات اعرابی در این نوع خط، مطرح شد، گفت: با توجه به ویژگی‌های خاصی از جمله تسهیل در قرائت برای همه سطوح و جامعیت خط نسخ، این خط بی‌رقیب مانده است.

به گزارش بابل نوین، رضا ولی‌زاده، از اساتید خوشنویسی است که در ابتدا در وزارت بازرگانی مشغول به کار بوده است، وی در کنار این شغل، هنر خوشنویسی را هم دنبال می‌کرد و به‌دلیل علاقه بسیار به این هنر، کار قبلی خود را رها کرده است.

وی و برادر دوقلویش، عباس ولیزاده به جز قرآن، کتاب‌های ادعیه، مفاتیح‌الجنان و کتاب‌های مذهبی دیگر را نیز با خط خوش به رشته تحریر درآورده‌اند که جمع کتاب‌هایشان به بیش از ۱۲۰ کتاب می‌رسد.
رضا ولیزاده در خصوص چگونه ورود به این هنر، برایمان اینگونه گفت: در مقطع راهنمایی بودم که به هنر خوشنویسی علاقه‌مند شدم، پدربزرگم نیز در این حرفه بود، وقتی به خانه او می‌رفتیم، از نزدیک کار او را دنبال می‌کردیم و همان موقع‌ها بود که علاقه‌ام به این هنر روز به روز بیشتر می‌شد.
ویژگی خط نسخ در کتابت قرآن/ همه عمرم را صرف قرآن می‌کنم
ولیزاده با بیان اینکه در سال ۱۳۷۷ نخستین کتابت قرآن را آغاز کردم، نخستین کتابت توسط برادرم نیز در سال ۱۳۷۹ بوده است، اظهار کرد: همیشه نوشتن کلمه «علی» در من حس خوبی را ایجاد می‌کند، این حس شاید در بین تمام خوشنویسان به وجود بیاید. حتی این مسئله در بین افرادی که مسلمان نیستند، هم به وجود آمده چون نوشتن کلمه «علی» در وجود یک خطاط آرامش خاصی ایجاد می‌کند.
وی در پاسخ به این سؤال که هر کتابت قرآن کریم چقدر زمان می‌برد، افزود: بستگی به نوع قرآن دارد، بعضی از کتاب‌ها باید با سرعت بیشتری نوشته شود. اما اگر به‌صورت معمولی بخواهیم در نظر بگیریم، معمولاً نوشتن کتاب قرآن بین ۱۰ ماه تا یک سال زمان لازم دارد.
وی با بیان اینکه در طول روز از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۹، نزدیک به ۸ ساعت به صورت مداوم این کار را دنبال می‌کنیم، گفت: کتابت قرآن از زمان صفویه تا امروز ادامه داشته است اما به دلیل حمایت نه چندان رضایتبخش از هنرمندان کمتر شده است.
وی درباره اینکه چه تعداد از مردم با این هنر آشنا هستند و به آن گرایش دارند، عنوان کرد: متأسفانه امروزه تعداد افرادی که به این هنر گرایش پیدا می‌کنند، کمتر شده است، شاید دلیلش هم کمبود امکانات باشد؛ البته تعداد کلاس‌های آموزشی در این منطقه کم است و افراد تمایل زیادی به این هنر ندارند اما اگر حمایت مسئولان بیشتر شود، شاهد فعالیت خوشنویسان بیشتری در منطقه خواهیم بود.
وی در پاسخ به این سؤال که قرآن‌های کتابت شده چه احساسی را در مخاطب ایجاد می‌کند، بیان کرد: مردم به قرآن‌هایی که توسط خوشنویسان کتابت شده است، علاقه بیشتری دارند و از آن‌ها استقبال می‌کنند.
ویژگی خط نسخ در کتابت قرآن/ همه عمرم را صرف قرآن می‌کنم
این کاتب قرآن‌ که قریب ۲۰ سال است در این هنر قلم می‌زند و قرآن را تنها به خط نسخ می‌نویسد، به انواع خط‌وط نگارش قرآن از جمله نسخ، ثلث و … اشاره و بیان کرد: خط نسخ شامل عربی و فارسی می‌شود که در نسخ فارسی استاد احمد نیریزی از پیشکسوتان نگارش قرآن به شمار می‌رود.
وی با بیان اینکه خط ثلث با توجه به نوع نگارشی که دارد، بیشتر در کتیبه‌ها و بناهای اسلامی به کار می‌رود، درباره پیشینه خط نسخ و ویژگی‌های خاص آن، عنوان کرد: پس از اینکه خط کوفی به لحاظ واضح‌ نبودن و عدم استفاده از حرکات اعرابی، کارایی خود را از دست داد، خط نسخ به میان آمد و با توجه به ویژگی‌های خاصی از جمله تسهیل در قرائت برای همه سطوح و جامعیتی که داشت، در عرصه هنر قرآنی بی‌رقیب مانده است.
این استاد نگارش قرآن کریم با اشاره به نام «ابن ملقه» به عنوان پیشگام ارائه خط نسخ، اضافه کرد: در ایران می‌توان قزوین را مرکز این نوع خط دانست.
ولی‌زاده با بیان اینکه هر گاه در زندگی دچار مشکل شده‌ام این قرآن بوده که همواره مرا یاری کرده است، ابراز کرد: تا زمانی که بتوانم، عمرم را در راه قرآن صرف می‌کنم.
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.